|
Billigt/Semibilligt flyg med bra avtal
|

2011-09-22, 19:08
|
Reg.datum: sep 2011
Rykte: 0
|
Billigt/Semibilligt flyg med bra avtal
Hej på er! Detta blir min första post!
Jag och 3 kompisar hade tänkt oss ta en enkel ner till Thailand nu till vintern och se vart viljan och omgivningarna för oss. Hittills står dykcert, thailands skärgård m.m på att-göra-listan, ska bli riktigt kul!
Vi satt igår och skulle boka via flygresor.se, som länkade oss vidare till travelstart.se. Vi hade fyllt i alla uppgifter och skulle i princip bara slutföra betalningen när vi läste det finstilta angående avbeställningsskyddet, som visade sig enbart vara giltigt tillsammans med ett läkarintyg (samt dödsfall m.m.), oberoende av hur långt innan man ville avboka.
Som 20 åriga killar med timmanställning känns det såklart halvbra att slänga ut flera tusen utan att kunna få tillbaka dem.
Min fråga till er erfarna är om det finns någon som erbjuder ett bättre avtal? Dvs att det finns möjlighet att avboka och få tillbaka de pengar man lade exkl. avbokningsavgiften?
Mvh
Victor
|
|
|

2011-09-22, 19:19
|
|
|
För det första, så måste man ju veta vilken tid det gäller, vinter i sverige är ju mellan nov. till mars, kampanjpriser dyker ju upp vid årsskiftet och gäller lite olika tider, men över dec, då är det verkligen inte billigt. Jag och några polare har åkt många gånger till Thailand men vi väntar till april-maj, senast i fjol åkte vi för 6.200 sek inkl. skatter i slutet av april reguljärt med Thai, förövrigt det enda flygbolag som vi åker med, där ingår allt gratis, mat dricka så mycket du vill tills du börjar svamla då är det stopp.
Till er resa så måste jag bara säga, Phuket och Patong, inget annat är värt att nämna, du eller ni har allt och lite till, fest, shopping, stränder, utflykter och precis allt tänkbart.
Fy f-n vad ni kommer att ha kul, det har vi alltid, nästan mer än man orkar med.
|
|
|

2011-09-22, 19:25
|
Reg.datum: sep 2011
Rykte: 0
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
För det första, så måste man ju veta vilken tid det gäller, vinter i sverige är ju mellan nov. till mars, kampanjpriser dyker ju upp vid årsskiftet och gäller lite olika tider, men över dec, då är det verkligen inte billigt. Jag och några polare har åkt många gånger till Thailand men vi väntar till april-maj, senast i fjol åkte vi för 6.200 sek inkl. skatter i slutet av april reguljärt med Thai, förövrigt det enda flygbolag som vi åker med, där ingår allt gratis, mat dricka så mycket du vill tills du börjar svamla då är det stopp.
Till er resa så måste jag bara säga, Phuket och Patong, inget annat är värt att nämna, du eller ni har allt och lite till, fest, shopping, stränder, utflykter och precis allt tänkbart.
Fy f-n vad ni kommer att ha kul, det har vi alltid, nästan mer än man orkar med.
|
Vi tänker oss att vi reser i december, var från början planerat att vi skulle dra februari men blev lite change of plans. Det måste inte vara apbilligt, men vi ska inte åka 1:a klass så att säga. Men vi tycker att 5-6 000 är en rimlig summa.
Det blir Patong, ingen tvekan där. Var där med mitt ex förra vintern, bodde hos hennes päron som har lägenhet på surin beach, rätt nära patong, riktigt härligt! Så det är lite med det som inspiration
|
|
|

2011-09-22, 19:49
|
|
|
5-6.000 sek i dec. glöm det, möjligen via nåt ryskt bolag med 15-20 timmars väntan på båda hållen, nej fy f-n, betalar hellre några tusen mer för direktflyg, sen är ju boendet också dubbelt så dyrt i dec. skulle aldrig tänka mig den tiden för en thialandsresa, an annan sak är ju under thai-kampamjerna så brukar det i de flesta fallen ingå flyg till Phuket i samma pris.
|
|
|

2011-09-22, 21:15
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Man måste skillja på försäkring och biljettyp.
Billiga biljetter är i 99% av fallen icke avbokningsbara. Vill man ha en avbokningsbar biljett så gäller det att man bokar en flexbiljett som brukar kosta i storleksklassen "billig biljett gånger 2". När man avbokar en flexbiljett får man tillbaka pengar från flygbolaget/resebyrån.
Sedan kan resebyråer, flygbolag, hemförsäkringar och kortutgivare erbjuda olika typer av försäkringar (avbeställningsskydd). Gemensamt för dessa är att dom gäller om man blir sjuk, eller andra extrem situationer (typ dödsfall i familjen), eller kanske i några fall arbetslöshet. Jag har aldrig sett nån erbjuda en försäkring där man kan avboka en biljett för att man "ångrat sig". När man får ut pengar från en försäkring så kommer pengarna från försäkringsbolaget som står bakom försäkringen.
|
|
|

2011-09-23, 13:52
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
En flexbiljett till Thailand vintertid är hett eftertraktat. De billigaste flygbolagen (Air China och Aerosvit) flyger från ca 5000-6000 kr och uppåt. Ska man byta i Europa så går biljetterna på ca 7000-9000 kr. SAS och Thai kostar från ca 10.000 kr uppåt. Ska man ha en flexbiljett på det så är det economy priset gånger ca 2 som gäller.
Exempel från SAS.se (enkel)
Utresa: 12 dec. Economy: 3281 kr, Economy flex: 5266 kr
Utresa: 13 dec. Economy: 5266 kr, Economy flex: 8266 kr
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |