ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-06, 15:07

Nixxan

Nykomling
Nixxan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 0

Question Boka USA-resa tidigt?
Jag kommer att resa till USA (Californien,Florida,New York + ev ngt mer) nästa sommar. Sitter och tittar på flyg redan nu och det jag undrar är; är det klokt att boka så här pass tidigt? Är det något speciellt jag bör tänka på isåfall? Andra tips som kan passa en förstagångsresenär till USA?
Svara med citat

Gammal 2011-09-06, 18:35

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Rent allmänt är det bästa rådet att slå till när du tycker priset är rätt. Det är alltid omöjligt att veta om priserna kommer att gå upp eller ner. Beror på tillgång och efterfrågan. Men jag tror att det är för tidigt att redan nu köpa biljett för nästa sommar. Tror nog att du kan lugnt vänta, och kolla priser, fram till årsskiftet. Minst.

Gammal 2011-09-07, 11:01

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Nixxan Visa inlägg

Jag kommer att resa till USA (Californien,Florida,New York + ev ngt mer) nästa sommar. Sitter och tittar på flyg redan nu och det jag undrar är; är det klokt att boka så här pass tidigt? Är det något speciellt jag bör tänka på isåfall? Andra tips som kan passa en förstagångsresenär till USA?
Det är som Malama säjer omöjligt att spå priserna, håller man lite koll på hur priserna brukar ligga och man hittar en biljett som är billig och bra redan nu så är det ju inget fel i att boka den.
Själv brukar vi försöka vara tidigt ute då det oftast finns mer att välja på än om man väntar, ca. 4-6 månader innan brukar vi boka, har inte jämfört med att boka långt tidigare men jämfört med att vänta har vi tjänat på det hitintills.

Boka av en välkänd resebyrå eller direkt av flygbolagen så är risken mindre att företaget försvinner under tiden.

Gammal 2011-09-09, 13:13

Maxi

Medlem
Maxi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard
Som de andra har sagt, ligg och bevaka priserna och boka när de känns "ok" för er resbudget.

Jag hade tänkt åka till New York i somras, men var lite för sent ute så priserna hann gå upp lite för mycket för min smak någon gång i maj jämfört med tidigare under våren så jag avstod. Har bestämt mig för att åka i slutet av februari istället och har bokat redan nu (eller närmare bestämt i slutet av augusti så bokade jag) eftersom det var en kampanj som gjorde min resa klart billigare än den skulle ha blivit i somras. Ett ex på hur priserna förändras!

Nåt annat att tänka på vad gäller USA?

Kom ihåg att ansöka om inresetillstånd. Det måste göras elektroniskt och kostar 14 dollar. Här är länken (se upp för "frauds", jag har bekanta som stött på falska länkar som tagit mer betalt än 14 dollar). Den här länken har jag tagit från amerikanska ambassaden i Stockholms hemsida:

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applic...execution=e1s1
Svara med citat

Gammal 2011-09-10, 14:43

Nixxan

Nykomling
Nixxan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Thumbs up
Tack så jättemycket för svaren!
Jag sökte på alla resor,mellan de stater vi tänkt oss plus dit och hem så att säga och det landade på 20 000 :- för två personer, det tyckte jag lät "billigt" fast jag har förstås inte kollat om det är något mer som tillkommer... men jag ska i varje fall försöka vara ute i god tid! )
Svara med citat

Gammal 2011-09-19, 20:18

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Nixxan Visa inlägg

Tack så jättemycket för svaren!
Jag sökte på alla resor,mellan de stater vi tänkt oss plus dit och hem så att säga och det landade på 20 000 :- för två personer, det tyckte jag lät "billigt" fast jag har förstås inte kollat om det är något mer som tillkommer... men jag ska i varje fall försöka vara ute i god tid! )
Nu vet jag inte hur mycket ni har tänkt att flyga inom USA, men spontant tycker jag att det låter rätt dyrt.

ToR från Sverige brukar inte kosta mer än omkring 6000kr om man är ute i god tid och är lite flexibel med datum.

Skall ni flyga inom USA så kolla även med Southwest, där kostar bagaget inget extra vilket det gör med de andra bolagen. Deras biljetter brukar inte dyka upp när man söker på olika sökmotorer, utan det får man kolla separat på Southwest Airlines | Book Flights, Airline Tickets, Airfare.
Svara med citat

Gammal 2011-10-24, 15:04

Ellareser

Nykomling
Ellareser är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Standard cookies kan ändra priset
Jag har hört från en vän som ofta rest till USA från UK att vissa sidor där man bokar flyg känner igen ens cookies och därmed ändrar priset om man bokat samma tidigare eller sökt samma tidigare. Han sa att han alltid söker med privat browsing eller tar bort sina cookies efteråt och att det ibland gjort stor skillnad på priset. Så som ni söker samma resa under en längre tid kan det vara värt att prova detta!

Plus, boka med försäkring så att om nu bokar tidigt och något inträffar kan ni få pengarna tillbaka!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8