ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-07, 22:24

staern

Medlem
staern är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 2

Question Stockholm-New York
Flyger inte speciellt ofta och måste därför stämma av detta med någon mer erfaren. Via flygresor.se så testade jag att söka biljett på ovan nämnda sträcka (enkelresa) en dag i maj månad. Det gick att se att flera andra personer köpt biljett för under 3000 kr för en resa i maj på denna sträcka. Det billigaste jag fick fram var 3430 kr (Icelandair) och dyraste var SAS med 26460 (!) kr. På båda dessa var det mellanlandning i Reykjavik resp Köpenhamn. Däremellan fanns drygt 180 träffar i varierande prislägen. Billigaste non stop-biljett var SAS 11043 kr. Testade på skojs skull att slå in en resa kommande torsdag, 11/2, och billigaste non-stop var SAS 10916 kr. Jag fattar inte speciellt mycket av detta! Jag trodde i min enfald att det gick att resa med t.ex SAS utan mellanlandning för 3000-4000 kr enkel resa, men jag var tydligen fullständigt fel ute! Lova att inte skratta! Dessutom: Jag tyckte mig häromdagen se ett weekendpaket på nätet där man för ca: 7500 kr fick flyg t.o.r samt tre nätter på hotell! Men jag kan ju ha drömt detta...

Slutligen: Hur KAN bara en biljett på denna sträcka kosta 26460 kr som exemplet med SAS ovan?
Svara med citat

Gammal 2010-02-07, 22:51

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Flygbolagen har under alla tider haft en konstig prissättning där enkel biljetter varit mycket dyrare än t/r biljetter. Efter lågprisflygbolagens intåg har detta ändrats för flygningar inom Europa. Idag säljer t.ex. SAS enkel biljetter till Europa för 650 kr, eller 1300 kr t/r. Men på interkontinentala finns denna konstiga prislista kvar där enkel biljetter är dyrare än t/r. Så om man vill resa enkel resa är det oftast billigare köpa en t/r biljett och skippa hemresan.

En t/r biljett på sträckan Stockholm - New York brukar kosta från ca 3500 kr t/r, med byte i Europa. SAS brukar sälja direktbiljetter från ca 5000 kr t/r. Sommartid brukar vara den period när det är dyrast att flyga och våren brukar vara billigast.
Svara med citat

Gammal 2010-02-09, 19:57

staern

Medlem

Standard
Tack för ett upplysande svar! Jag testade att göra som du skrev, dvs att beställa t.o.r och det billigaste pris jag kunde få fram (13/5) hamnade strax över 6000 kr, Continental och United Airlines. Billigaste SAS-biljett blev 7663 kr. Sannerligen ett märkligt system, att t.o.r är mycket billigare än enkelresa!

Jag antar att dessa tre bolag är ensamma om att flyga nonstop Stockholm-Arlanda. SAS kör Airbus 330 och Continental kör B 757 såvitt jag vet. Vad kör UA med för plan?
Svara med citat

Gammal 2010-02-09, 20:05

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 3

Standard
United flyger inte på Skandinavien. Men de samarbetar (genom Star Alliance) med SAS och Continental.

Gammal 2010-02-09, 21:06

staern

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av malama Visa inlägg

United flyger inte på Skandinavien. Men de samarbetar (genom Star Alliance) med SAS och Continental.
OK. Det betyder alltså att en resa Stockholm-New York som jag köper med UA genomförs med antingen SAS eller Continental?
Svara med citat

Gammal 2010-02-09, 22:54

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Standard
Helt korrekt! Förutsatt att det är en nonstop.

Gammal 2010-02-13, 01:01

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 1

Standard
Det där med att t/r är billigare än enkel har förbryllat mig under en längre tid. Kanske någon kan förklara varför det egentligen är så?

Att vardera rese-sträcka i en t/r bokning skulle bli något billigare än 2 separata enkel-bokningar är logiskt. Flygbolagen vill ju att deras kunder flyger t/r hellre än bara enkel. På så vis jämnas antalet passagerare också ut, än om t.ex alla skulle åka åt ena hållet med bolag A och andra hållet med bolag B.

Men så är inte fallet. Vid de flesta tillfällen kostar en enkelbiljett mer än samtliga resor i en t/r biljett! SAS har ju generöst nog infört billiga enkelresor på kortare sträckor, men många andra bolag kör fortfarande med den stilen på alla sträckor.
Svara med citat

Gammal 2010-02-13, 12:29

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Vad jag förstår är det en kvarleva från gammal tid där man försökte mjölka alla på så mycket pengar som möjligt. Folk som reste åt ett håll, t/r över dagen eller köpte biljett i sista stund, ansågs resa i affärer och hade råd att betala.

För privatresenärer som skulle resa billigt fanns ett begränsat antal billigare biljetter om man bokade i god tid, och var borta över helgen. Med lågprisflygbolagens intåg har de gamla bolagen fått öka antalet billiga biljetter, släppa på kravet att man ska resa över helgen, och så småningom även börjat sälja billiga enkel biljetter inom Europa. Dessvärre verkar enkelbiljetter över Atlanten fortfarande prissättas enligt gammal prislista där man utgick från att den som reser åt ett håll, ej är på privat nöjesresa och därmed har råd att betala.
Svara med citat

Gammal 2010-02-13, 12:34

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Det kan ju bero på att det inte finns några lågprisbolag som korsar atlanten. Låter faktiskt logiskt det du säger, trots att det egentligen inte är logiskt.
Svara med citat

Gammal 2010-02-13, 12:57

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Låprisflyg över Atlanten kommer aldrig bli verklighet, framför allt inte till Ryanair priser. Ryanairs uttalanden om lågprisflyg över Atlanten handlar bara uppmärksamhet i media. Man kan med en enkel kalkyl räkna ut att det är helt omöjligt flyga t/r över Atlanten för under 4000 kr.

General description Airbus A330 A330-300 som är ett relativt bränsleeffektivt plan drar ca "0.035 liters per seat per km" vid fullsatt flyg. Avståndet Stockholm - New York är ca 6400 km. Det skulle innebära en bränsleförbrukning på ca 224 liter soppa per skalle enkel väg. Flygfotogen kostar ca 6.50 kr/liter idag. Det ger en kostnad på ca 1450 kr/resväg för ett fullsatt plan, utan extra tillägg för taxande på flygplatsen, och starten som drar mer bränsle.

Ovanpå detta ska läggas olika flygplats och säkerhetsavgifter. Ca 200-300 kr/resväg. Sedan är det ca 10-14 personer i personalen som ska ha lön ombord. Alla ska ha mat och dryck ombord. Hela administrationen runt omkring kostar, och sista men inte minst, kostnaden för flygplanet. En Airbus A330 kostar drygt 1 miljard kronor. Om man slår ut det på 15 år är det ca 200.000 kr/dag som bara själva flygplanet kostar. Lägg där till service.

Man inser då snabbt att ett biljettpris på under 4000 kr t/r är en ren förlust affär. Oavsett hur slimmad och effektiv organisation man har.
Svara med citat

Gammal 2010-02-13, 13:54

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Enkelbiljetter kommer fortsätta vara dyrt till åtminstone de länder som kräver att man har en betald utresa när man anländer. Flygbolagen är ansvariga för att transportera ut de personer som inte får komma in, och då är det ju bra att de har en biljett. Sedan är det naturligtvis också en massa gammalkonservativt tänkande som genomsyrar pristänket.

När det gäller flygresor över lag så är det alldeles för billigt att flyga idag. Flygbolagen gjorde förra året en sammantagen förlust på hundratals miljarder svenska kronor, och det beror i huvudsak på att man tar för lite betalt. Man kan ju fundera lite över varför en biljett ut i Europa inte kostar mer än taxiresan till Arlanda från Stockholm och om det är hållbart.

Jag skulle vilja lägga på 1000kr till Mickes beräkning om biljetter till New York innan det kan bli tal om någon vinst för flygbolagen.
Svara med citat

Gammal 2010-02-13, 16:03

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Micke och Swetrot, ni har skimrat alla mina moln, och jag tackar för era expertis-förklaringar! Ni tog också upp en intressant fråga om lågprisbolagen, men det hör inte hemma i den här topicen så jag startar en ny...
Svara med citat

Gammal 2010-02-14, 15:19

Emil.G

Medlem
Emil.G är inte uppkopplad

Rykte: 0

Standard
Delta airlines tillhör inte Star alliance utan Delta tillhör Sky team Alliance än sålänge. Delta airlines gör troligen några code-share flighter för att tjäna in lite på det.
Svara med citat

Gammal 2010-02-21, 19:20

staern

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Emil.G Visa inlägg

Delta airlines tillhör inte Star alliance utan Delta tillhör Sky team Alliance än sålänge. Delta airlines gör troligen några code-share flighter för att tjäna in lite på det.
Vid sökning på flygresor.se har jag hittat t.o.r-biljetter runt 5000 kr sträckan Arlanda-JFK i höst med KLM (ditresa) och Air France (hemresa). Ditresan flygs nonstop med Delta Airlines, i allians med KLM antar jag. Någon som vet vilken flygplanstyp Delta planerar att använda på den sträckan?
Svara med citat

Gammal 2010-02-21, 19:28

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Ny flyglinje: Delta Airlines till New York | FlygNyheter.se

Delta Air Lines startar två nya linjer mellan Stockholm, Arlanda och JFK, New York samt mellan Köpenhamn, Kastrup och JFK, New York.

Båda rutterna börjar flygas 28 maj 2010 och det blir dagliga avgångar med Boeing 757 med plats för 170 passagerare. Flyglinjerna blir ett samarbete mellan Delta Airlines och Air France/KLM, där Delta Airlines kommer stå för flygplan och Air France/KLM kommer bidra med marknadsföring och biljettförsäljning.

Ny direktlinje från Stockholm till New York - BortaBra.se - din resetidning på nätet
Svara med citat

Gammal 2010-02-22, 16:36

Emil.G

Medlem
Emil.G är inte uppkopplad

Rykte: 0

Standard
Air france-KLM tillhör samma allians som Delta airlines (sky team alliance) så det är därför dem får bidra med marknadsföring till Delta airlines nya linje Köpenhamn-New York. Jag hoppas att denna linje kommer att funka bra i några år.
Svara med citat

Gammal 2010-02-25, 17:17

Gäst

Standard
jag kommer nog troligtvis åka med Delta till NY med den nya linjen från Arlanda. Efter lite forskning så ingår det alltså ingen mat ombord utan det kommer man att få beställa på planet. Totalt sett blir nog resan ändå billigare än om man jämför med andra bolag på samma destination, men är det någon som har varit med om något liknande?

Food for Purchase: EATS Menu
Svara med citat

Gammal 2010-02-25, 17:27

Albin

Medlem
Albin är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

jag kommer nog troligtvis åka med Delta till NY med den nya linjen från Arlanda. Efter lite forskning så ingår det alltså ingen mat ombord utan det kommer man att få beställa på planet. Totalt sett blir nog resan ändå billigare än om man jämför med andra bolag på samma destination, men är det någon som har varit med om något liknande?

Food for Purchase: EATS Menu
We offer complimentary meal service on most international flights (approximately 6 hours or longer) and select flights to Alaska and Hawaii.

Står det på hemsidan. Och eftersom flighten är längre än 6h så tror jag att man får gratis mat.
Svara med citat

Gammal 2010-02-26, 09:24

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Nu fick jag upp sidan på tyska, men det står exakt samma sak. Vid resor som varar längre än 6 timmar erbjuds kostnadsfri mat. Utöver det kan man beställa speciella gourmeträtter som inte längre är gratis.
Svara med citat

Gammal 2010-02-26, 14:37

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth Visa inlägg

Nu fick jag upp sidan på tyska, men det står exakt samma sak. Vid resor som varar längre än 6 timmar erbjuds kostnadsfri mat. Utöver det kan man beställa speciella gourmeträtter som inte längre är gratis.
Ok bra, jag såg att drickorna var gratis men jag blev lite förvnad när jag fick upp en meny samt att när jag kikar på rutten på bl.a deras hemsida och klickar på "in flight service" på just den rutten så står det "meal: none". Men som sagt i det stora hela är ju denna resa billigast under den perioden jag kiakr på, oavsett om jag skulel få hosta upp $100 för mat till resesällskapet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8