|
|

2010-02-28, 15:34
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 3
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth
Nu fick jag upp sidan på tyska, men det står exakt samma sak. Vid resor som varar längre än 6 timmar erbjuds kostnadsfri mat. Utöver det kan man beställa speciella gourmeträtter som inte längre är gratis.
|
Vid bokning på Air France hemsida så går det att resa med Delta Airlines. Det är, som tidigare nämnts, den enda nonstop-förbindelsen Arlanda-JFK och dessutom verkar den (lustigt nog) vara billigare än om man måste byta plan i Paris eller Amsterdam. Dock står det på min ej slutförda bokning ordagrant: "No inflight meal". Jag kan bara tolka det som att Delta inte serverar mat på denna sträcka, åtminstone inte utan att ta extra betalt för det.
Det står dessutom "aircraft 752", men det är ju B 757 som gäller på denna sträcka med Delta. En liten felskrivning i bokningssystemet, kanske?
Senast redigerad av staern den 2010-02-28 klockan 15:50.
|
|
|

2010-02-28, 17:10
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
"752" är koden som används i bokningssystemen för Boeing 757-200. Det finns en annan 757 modell också: 757-300, som har kod "753".
|

2010-03-01, 00:45
|
Reg.datum: feb 2010
|
Ta med en liten emergency-matsäck så är du på den säkra sidan
|
|
|

2010-04-28, 14:49
|
Reg.datum: nov 2009
Rykte: 0
|
En favorit
Här kan du hitta billiga flyg till new york. Du ser vad andra har betalat för resan samt kan boka samma resa själv om den fortfarande finns kvar!
|
|
|

2010-04-29, 11:39
|
Reg.datum: nov 2009
|
Om jag söker på Stockholm-New York på www.sas och avresa den 3 Augusti och hemresa den 9 Augusti så får jag detta pris för två personer ToR och i economy class 6.808:-. Det var billigt tycker jag
Om jag däremot kör på Economy Extra så blir det totala priset 13.493:- ToR för två personer med SAS.
Fast jag har SAS Eurobonus-kort så jag har poäng som jag kan använda för en resa till New York.
|
|
|

2010-06-04, 13:52
|
Reg.datum: okt 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av staern
OK. Det betyder alltså att en resa Stockholm-New York som jag köper med UA genomförs med antingen SAS eller Continental?
|
Köper du biljetter på UA så flyger du med SAS. Vi gjorde det 2008 och det är ingen skillnad alls mot att flyga med SAS (utöver det uppenbara att det är samma flygplan då =})
|
|
|

2010-07-06, 15:08
|
Reg.datum: jul 2010
|
iceland air åkte syster o hennes pojkvän med. det är väldigt billigt.
|
|
|

2010-07-20, 16:54
|
|
|
|

2010-07-20, 16:57
|
|
|
|

2011-01-26, 11:12
|
Reg.datum: jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot
Enkelbiljetter kommer fortsätta vara dyrt till åtminstone de länder som kräver att man har en betald utresa när man anländer. Flygbolagen är ansvariga för att transportera ut de personer som inte får komma in, och då är det ju bra att de har en biljett. Sedan är det naturligtvis också en massa gammalkonservativt tänkande som genomsyrar pristänket.
När det gäller flygresor över lag så är det alldeles för billigt att flyga idag. Flygbolagen gjorde förra året en sammantagen förlust på hundratals miljarder svenska kronor, och det beror i huvudsak på att man tar för lite betalt. Man kan ju fundera lite över varför en biljett ut i Europa inte kostar mer än taxiresan till Arlanda från Stockholm och om det är hållbart.
Jag skulle vilja lägga på 1000kr till Mickes beräkning om biljetter till New York innan det kan bli tal om någon vinst för flygbolagen.
|
Nästa generation flygplan med Boeings 787 Dreamliner i spetsen har lägre bränsleförbrukning (upp till 20 procent) än dagens modeller i liknande storlek.
Flygplanet är sannolikt dyrt att köpa in, vilket ökar kostnaderna, men servicekostnaden sägs ligga på häften jämfört med ett "vanligt" flygplan, bland annat på grund av Dreamlinerns karbonkompositkonstruktion.
Alltså, det kommer att bli billigare över Atlanten om ett par år.
Norwegian har räknar med att pressa priset till hälften av vad SAS tar ut för en flygresa till New York, preliminärt redan nästa år (2012).
|
|
|

2011-01-26, 11:19
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Det är fullkomligt uteslutet att Norwegian pressar priset till hälften. Bara bränslet kostar ca 2000 kr för en enkel resa. Sedan finns det massa andra kostnader förutom bränslet.
Bränsleförbrukningen för en serietillverkad B787 ligger ca 20% under en A332, men Norwegian kommer köpa testflygningsplanen som är tyngre och därmed drar mer bränsle. Samtidigt är inköpskostnaden för en B787 ca 15% högre än en A332 och kapaciteten är ca 15% lägre. Så besparingen att flyga en B787 mot en A332 är obefintlig.
|
|
|

2011-01-26, 20:31
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Johan Söderlund
Alltså, det kommer att bli billigare över Atlanten om ett par år.
Norwegian har räknar med att pressa priset till hälften av vad SAS tar ut för en flygresa till New York, preliminärt redan nästa år (2012).
|
Det är en ren förlust om dem skulle försöka pressa priserna mot vad SAS biljetter kostar. Tror nog mer att Norwegian kommer att ha kanske minst 5000-6000 kr per person för att lyckas gå med vinst på rutten i Economy class för besättningen är ju norsk-svensk och dem är inte billiga när vi börjar prata om löner.
Men frågan är om Norwegian kommer att lyckas med att köra till ett flertals destinationer med B787or eller om det blir att köra kortare rutter.
|
|
|

2011-01-26, 21:56
|
|
Citat:
|
Men frågan är om Norwegian kommer att lyckas med att köra till ett flertals destinationer med B787or eller om det blir att köra kortare rutter.
|
Dubai kommer sannerligen att trafikeras av 787or istället för dagens 737-800 som egentligen inte är till för så pass långa rutter. Idag fylls planen med max 160 pax just för att dem inte klarar av avståndet med en fullsatt 737a.
|
|
|

2011-01-26, 22:35
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Tänkte visa en jämförelse B787-8 vs A330-300
Boeing 787 - Wikipedia, the free encyclopedia
Airbus A330 - Wikipedia, the free encyclopedia
B788 har en räckvidd på ca 15.000 km när den tankats med 126.920 liter soppa = 8.46 liter per km.
A333 har en räckvidd på ca 10.830 km när den tankats med 97.540 liter soppa = 9.00 liter per km.
Så en A333 drar ca 6-7% mer än en B788, men A333 tar upp till ca 330 (2 klass) / 295 (3 klass) passagerare jämfört med B788 som tar ca 250 (2 klass) / 224 (3 klass) passagerare. Det innebär att en A333 tar 30% mer passagerare men drar bara 6-7% mer bränsle.
B787 är inget underverk. Det är ett kraftigt försent flygplan, som flyger få passagerare på mycket långa sträckor till ganska hög kostnad.
|
|
|

2011-01-26, 23:13
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth
Dubai kommer sannerligen att trafikeras av 787or istället för dagens 737-800 som egentligen inte är till för så pass långa rutter. Idag fylls planen med max 160 pax just för att dem inte klarar av avståndet med en fullsatt 737a.
|
Ja Dubai är ju en stad som bara växer Emirates ska ju börja flyga från Köpenhamn med en A332 så får hoppas att dem börjar flyga från Stockholm-Arlanda skulle uppskattas av en del som vill flyga med ett lyxigare flygbolag till Dubai istället för med Norwegian. Beror mestadels på planet som Norwegian använder.
Norwegian verkar bara flyga från Köpenhamn och Oslo nuför tiden och ibland så känns det som att rutten håller på att läggas ner men får inte hoppas på det. Men en B787 till Dubai tror jag nog på men om man tänker på IC rutterna som till Nordamerika, Asien, Sydamerika och Australien hur tror vi att det kommer att gå? Jag får ändå hoppas att Norwegian lyckas bra för det är ju ett bra flygbolag med trevlig besättning.
|
|
|

2011-01-26, 23:17
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Micke
Tänkte visa en jämförelse B787-8 vs A330-300
B787 är inget underverk. Det är ett kraftigt försent flygplan, som flyger få passagerare på mycket långa sträckor till ganska hög kostnad.
|
Nä det har jag märkt när det kommer förseningar gång på gång men har inte så bra koll när B787 kan börja levereras till dem flygbolagerna som har beställt planerna. Som för Norwegian är jag mest intresserad av när pressen har uttalat sig mellan sommaren 2011-januari 2012 är det någonstans däremellan som Norwegian kan få ett av sina B787or? Norwegian har väl annars leasat flygplanerna (hyrt) från något annat leasingbolag om jag har minnet rätt om saken när det var ett litet tag jag läste något om det.
|
|
|

2011-01-27, 03:57
|
|
Senaste från Boeing är att första leverans av en Boeing 787 blir i tredje kvartalet i år (2011), vilket i princip kan vara i juli. Men det är nog ingen som tror att det kommer att bli i juli. Augusti är nog första chansen för leverans och de första maskinerna kommer att levereras till All Nippon Airways i Japan. Norwegian har kontrakterat med ILFC (International Lease Finance Corporation) om att leasa 2 787-8 på 12 års lease. Ursprungligen var de avsedda för leverans 2012. Personligen tvivlar jag på att de kommer att levereras då. Tidigt 2013 nog första realistiska chansen.
|

2011-04-20, 11:15
|
|
|
|

2011-04-20, 11:21
|
Reg.datum: maj 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Micke
|
Ok, det förklarar saken. Jag ser nu att jag lyckades radera min fråga som du svarade på så jag lägger in den igen här:
"Det verkar som att United numera använder egna plan på sträckan ARN-EWR. Jag har den senaste veckan lagt märke till att vissa av Continentals flygningar på sträckan flygs med en B 757 från United. Åtminstone visas en bild på en sådan när jag klickar på planet.
Är det kanske så att båda bolagen "flyger åt varandra" inom Star Alliance?"
|
|
|

2011-04-20, 16:57
|
|
Nej, de flyger inte "för varandra" och de har faktiskt ännu inte gått ihop. Lite komplicerat. Finansiellt har de gått ihop, men inte operationellt. De har fortfarande vart och sitt separata Operating Certificate vilket innebär att de är två självständiga flygbolag, trots ett mycket nära samarbete. Continental kör sina flygningar under CO/COA callsigns (även om de också använder UA/UAL nummer) och United kör alla sina flygningarn under UA/UAL callsigns. Vad som hände för ett halvår sedan var att ett gemensamt holding company skapades, United Continental Holdings, och i samband med det så började de att måla om alla flygplanen. De skall samtliga ha Continentals målning men med United namnet. Med tanke på att Continental f.n. har 355 flygplan och United har 417 flygplan så tar det sin tid att måla om hela flottan. Den officiella sammangången planeras att ske 2012 (Obs. kommentaren i länken som Micke lade upp: "UCH plans to dissolve its Continental Airlines, Inc. subsidiary in 2012 and operate under a single brand name United Air Lines, Inc."). Det som alltså kommer att ske då är att Continental blir av med sitt Operating Certificate och samtliga flygningar blir under United namnet, med UA/UAL flygnummer. Det blir också första gången som United kommer att flyga till Skandinavien.
Senast redigerad av malama den 2011-04-20 klockan 17:03.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|