ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2004-03-27, 20:39

Emma

Standard Rhodos stad
Hej allihopa! Vi åker till Rhodos i början på juni. Någon som har några tips på saker man bör se, restauranger, utflyktsmål etc? Vi ska bo på ett hotell som heter Rhodos Beach. Något som bott där förut och kan berätta vad vi har att vänta? :roll:

Emma
Svara med citat

Gammal 2005-07-24, 21:03

Elin & daniel

Standard Tips
Ta "utflyktandet" lugnt. Vi gjorde misstaget att göra hela staden på en dag/kväll, inte så kul, då man inte hade nåt nytt att se resten av veckan.
gamla stan är helt underbar, passa er dock för överpriser!
Vårt tips är: åk INTE över till turkiet, märkeskläderna vid bazaarerna är dyrare än i rhodos stad, säljsmännen är fruktansvärt jobbiga & resan dit instängd i en bensinluktande, trång, mörk och dånande båt är INTE värt besväret!!!!
Lindos är överskattat, åk hellre nån "riktigt" båttur isf! =)

Åker ni med mytravel (ving, always etc.) så får ni träffa en helt underbar guide vid namn Cecilia (från norge)
Svara med citat

Gammal 2006-02-12, 12:48

Jacke

Nykomling
Jacke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 0

Standard Re: Rhodos stad
Citat:
Ursprungligen postat av Emma

Hej allihopa! Vi åker till Rhodos i början på juni. Någon som har några tips på saker man bör se, restauranger, utflyktsmål etc? Vi ska bo på ett hotell som heter Rhodos Beach. Något som bott där förut och kan berätta vad vi har att vänta? :roll:

Emma
Har varit på Rhodos en par gånger, och är ännu inte less!!

Elin & Daniel rekomenderade att ta det lite lugnt i stan, och det håller jag med om. Stan har en hel del att erbjuda, men beroende på hur länge ni ska vara där, så vill man ju gärna ha något nytt att se ibland?!

Gamla stan, som är inrymt i en gammal borg, är verkligen sevärd, och det finns massor av olika saker att se och uppleva där... Om ni hittar till Socrates bar, så ta en Gin-tonic åt mig där! En ruskigt läcker bar, som ligger på en innergård, med himlavalvet som tak!

En av mina favoriter i Rhodos stad, var en fiskresturang som ligger nere i hamnen. Det är en flotte, som fått det passande namnet Kontiki. Resturangen är väl i och för sig bland dom dyrare i Rhodos, men dom vitlöksmarinerade jätteräkorna jag åt till förrätt där, är fortfarande bland det absolut godaste jag ätit!
Vill också passa på att rekomendera något i den andra ändan av prisstegen, nämligen på det lilla torget ovanför hamnen, finns en "giro-pitabar", som är helt fantastisk! Billiga priser, och lite skojigare snabbmat än vad vi får här hemma... Testa också den speciella "Pannkaks-toasten" som finns lite varstans. Det är helt enkelt en ihoprulla pannkaka som du kan få med vilken fyllning du vill, allt mellan ost & skinka till glass med kolasås! Ehh... jo... det låter lite speciellt, men väl värt att prova!!

Hmm... då har matvraket i mig fått lite utlopp!

Annars kan jag säga att badet och stränderna inne i stan inte är särskilt mycket att skryta med. Stränderna är steniga och bråddjupa, vilket i alla fall inte passar mig särskilt bra...

Jag har haft en hyrbil dom gånger jag har varit på Rhodos, och efter lite tråcklande så lär man sig att köra även på Rhodos, även om dom tolkar trafikreglerna lite annorlunda än vi gör i Sverige. Rött ljus i en korsning, betyder till exempel: "Kör inte så dj*vla fort genom korsningen!!" :-D

Vad man ska med bilen till, är att man ska följa den östra kusten söderut, köra förbi både Faliraki, som annars är den "närmaste fina sandstranden", och även Tsambika-klippan med det pittoreska lilla klostret på, och leta sig ner till en strand som heter Haraki-beach. Det är drygt 3 mil från stan, men värt varenda meter att köra! Stranden är cirka 200 meter lång, har tre små kantinor med personal som gör allt för att hålla dig nöjd! Det är också väldigt lite folk på den här stranden, eftersom ingen känner till den! Varning dock för helgerna, då lokalbefolkningen på ön kommer hit för att bada, eftersom det är öns bästa strand...

Är det så att ni bestämmer er för en bil, så får ni inte heller missa "Dom sju källorna" och "Fjärilsdalen" som ligger i inlandet... Det jag grämer mig för, är att en av inspelningsplatserna till den klassiska gamla filmen "Kanonerna på Navarone" spelades in på den södra delen av Rhodos, och det kanske kan vara kul att se?!

Nåväl... Lite tips ni kanske i alla fall fick?
Svara med citat

Gammal 2006-02-13, 02:07

rebecca_

Medlem
rebecca_ är inte uppkopplad
Medlem

Citat:

Emma
Hej jag hittade deras hemsida kanske kan den ge mer info?
http://www.rhodosbeach.gr/
Svara med citat

Gammal 2006-02-14, 16:14

JonJon

Nykomling
JonJon är inte uppkopplad
Medlem

Standard Rhodos
Hej! jag var på Rhodos i augusti tillsammans med min sambo. Vi fick ett skitbra hotell precis mitt i Rhodos stad. Petit Palaise hette det om jag inte minns fel. Vi åkte med Fritidsresor och inget att klaga på där, men vi gjorde misstaget att åka med på en utflykt som hette "en dag på havet". Åk inte med den vad ni än gör. Det låter jättebra den informationen man får men verkligheten visar annat. Vi fick trängas på en rätt stor båt, men det var så trångt så vi fick ingen sittplats.... båten gjorde 3 stopp ute på havet så man fick bada från båten men mellan de stoppen tog det mellan 1-2 timmar - ganska lång tid att stå upp i gassande sol på ett båtdäck, tur man hade med vatten att dricka. och när man skulle av båten skulle 150-200 pers av samtidigt, det tog så lång tid att man hann vara i vattnet ca 10 minuter innan vi skulle vidare. lunch bjöd de på också... på en liten strand vi stannade vid... torr klibbig spagetti med klumpig köttfärssås (billigast möjliga), på den stranden fick vi stanna i 1,5 timma och solstolarna kostade 10 euro styck att hyra. och det var man tvungen till så hett som det var på stenstranden.

Nä nån tur på havet är inte att rekommendera.... däremot gamla stan som flera tidigare varit inne på. mysigt och helskön atmosfär... och västra stranden är också att föredra - där låg vi varje dag.

Jo men Rhodos är faktiskt bortsett från båtturen ett riktigt bra semestermål. vare sig man söker lugn och ro eller party - finns liksom något för alla.

Gammal 2006-02-16, 18:00

karatekill

Nykomling
karatekill är inte uppkopplad
Medlem

Jag va i rhodos i sommras och var i ett ställe som heter kalethea.. åk dit det är jätte fint snorkelvatten.. :wink:
Svara med citat

Gammal 2006-02-17, 14:01

juskus

Globetrotter
juskus är inte uppkopplad
Medlem

Standard Don`t miss
Missa inte Lindos, vacker utsikt och jättemysigt, men åk inte dit bakfull, mkt klättrande i trappor och stekhett....glöm inte vatten och något att täcka axlarna med
Svara med citat

Gammal 2006-05-14, 15:08

Citat:

Emma
Angående Hotellet Rhodos Beach så har jag bott där 2 (!) gånger... Det hette förr "Beach Hotel" (-97 och -99 då jag bodde där) och har ett ganska bra läge söder om bargatan... :shock: Lite av ett partyhotell och har väl inget "extra" att erbjuda egentligen. Promenadavstånd till det mesta om man inte är rädd för att gå :-) Vare sig syftet med resan är "kultur", fest eller vila så har ni variation på Rhodos!! Själv ska jag dit 14e till 28e Juni... för 5e gången.. Ska bo på ett hotell i närheten av ert...
Svara med citat

Gammal 2006-06-04, 01:41

SannaC

Citat:

Emma
Hej
Vi skall också åka i början av juni på Rhodos. Den 7 juni från Gbg ska jag och min kille åka. Vi kanske kan träffas?
Svara med citat

Gammal 2007-05-31, 01:20

Marcus83

Standard Finns många bra ställen
Finns många bra ställen på rhodos. Jag gillar personligen Colorado, mest på grund av det grymma live bandet.

om du vill ha information om vad det finns för barer och uteställen skulle jag rekommendera att du kollar på partyresor.net där finns det lite info.

Kan även rekommendera Toxic och Pacha
Svara med citat

Gammal 2007-05-31, 17:18

Kung J

Citat:

Emma
Tjena. Var på Rhodos förra sommaren (2006). Sjukt trevlig stämmning. Men som jag läste i tidigare inlägg. Ta det lugnt med utflyktandet. Det låter bättre än vad det är. Vi köpte biljett till ett "skandinaviskt poolparty" på en av klubbarna. Det var riktigt bra. Gratis dricka å SJUK stämmning. Däremot köpte vi även till en dagsfest borta på nåt 5-stjärnigt hotell. Det sög. Gratis sprit, öl och mat i 5 timmar var värt det men det var absolut inget drag och att häva i sig en drink med 80% sprit (pga 2 bartenders på 250 pers) klockan 12 på dagen var ingen höjdare.

I mat väg vill jag faktiskt rekomendera en resturang som heter Acient Flame. Och då ska ni ta den grekiska pizzan. Helt sinnesjukt god pizza. The best i ever had!
Svara med citat

Gammal 2007-06-01, 18:02

Mentos

Standard Många tips
Om du vill ha mycket tips om Rhodos så har det öppnat en ny sida på nätet: http://partyresor.net
Där finns mycket info om barer och nattliv och vad som e värt att veta. Lycka till med resan!
mvh Lina
Svara med citat

Gammal 2007-06-03, 01:37

Jess

Standard Rhodos
Gamla Stan är helt klart värt ett besök. Gå dit på dagen och se denna fantastiska gamla del av Rhodos. Våga dig lite längre ut än "shoppinggatorna". Staden är större än du anar! Gå dit på kväll och ät en trevlig middag. Gå till stora torget! Jättehäftigt med sina balkonger fulla med olika restauranger, och dom är såå häftigt upplysta. Därför värt ett besök på kvällen!
Colorado Om du vill festa! Härligaste krogen med tre underbara dansgolv! Ha ögon och öron öppna på stranden och var inte rädd för biljettförsäljarna. Det kan vara värt att låta dom babbla en stund. Varje kväll jag kom till colorado hade jag fri biljetter jag fått av biljettförsäljarna på stranden. Visst du måste köpa en drink men det gör du väll ändå! :wink:
Strandraggare Dessa biljettförsäljare! En viss varning måste jag ge! Även om dom är värda att lyssna på ska man inte falla för alla erbjudanden! Båtarna ska man hålla sig borta från, särskilt den såkallade "solnedgångs-båten". Om du någonsin har hört talas om "knullbåten" så är det denna. Dom kan juh inte bara säga det utan har hittat på ett lite finare namn! Men som sagt, båtarna är värda att hålla sig borta från. Ta det säkra före det osäkra när det gäller dom! Killarna som jobbar för Colorado annordnar helt okej fester och rundor! Likaså Grabbarna Grus och de andra klubbarna som finns på bargatan.

Hoppas du fick lite tips!
Svara med citat

Gammal 2007-06-17, 16:29

Idish

Standard Party party =)
Hallå alla minglare =) Jag har idag bokat resa för mej o mina 2 tjejpolare. Vi sticker till Rhodos Stad den 1/7 o hoppas få en massa trevliga party-upplevelser, det är nämligen det vi är ute efter :-D Så jag hoppas vi landar på rätt ställe.. Colorado eller vad de hette lät riktigt bra.. några andra tips eller några som ska dit samtidigt som oss? //Ida
Svara med citat

Gammal 2007-06-18, 18:15

MartinGbg

Nykomling
MartinGbg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2007

Standard
afsdgfsgdfhgdgh

Gammal 2007-06-24, 16:27

Jajja

Nykomling
Jajja är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jun 2007

Standard
Är det dyrt att äta ute?
Då menar jag rent generell över hela Rhodos.
Svara med citat

Gammal 2007-06-24, 17:34

Standard
beror väll förståss vad man jämför med.

men jag skulle nog vilja påstå att det är ganska dyrt.
har dock mest rört mig i de turistigare delarna
Svara med citat

Gammal 2008-01-15, 20:06

Gäst

Talking Rhodos stad Rockhak?
Hej jag och min tjej ska till rhodos stad i juli och tänkte kolla om det finns några rock hak där? nån som vet???
Svara med citat

Gammal 2008-01-29, 22:44

Gäst

Standard
Colorado har rockklassiker med liveband på nedervåningen. Rockbar vet jag inte om man kan kalla det, men det är väll det närmsta jag kan tänka mig i rhodos stad
Svara med citat

Gammal 2008-02-20, 15:56

Gäst

Question Rhodos stad
Den 25 maj lyfter planet Hur brukar vädret va den tiden på året? Östsidan ska tydligen vara mindre blåsig, kanske också varmare? Hoppas man har turen med sig!
Behöver man vara rädd för att bli rånad? Är kriminaliteten stor på Rhodos?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8