Citat:
|
Ursprungligen postat av Emma
Hej allihopa! Vi åker till Rhodos i början på juni. Någon som har några tips på saker man bör se, restauranger, utflyktsmål etc? Vi ska bo på ett hotell som heter Rhodos Beach. Något som bott där förut och kan berätta vad vi har att vänta? :roll:
Emma
|
Har varit på Rhodos en par gånger, och är ännu inte less!!
Elin & Daniel rekomenderade att ta det lite lugnt i stan, och det håller jag med om. Stan har en hel del att erbjuda, men beroende på hur länge ni ska vara där, så vill man ju gärna ha något nytt att se ibland?!
Gamla stan, som är inrymt i en gammal borg, är verkligen sevärd, och det finns massor av olika saker att se och uppleva där... Om ni hittar till Socrates bar, så ta en Gin-tonic åt mig där! En ruskigt läcker bar, som ligger på en innergård, med himlavalvet som tak!
En av mina favoriter i Rhodos stad, var en fiskresturang som ligger nere i hamnen. Det är en flotte, som fått det passande namnet Kontiki. Resturangen är väl i och för sig bland dom dyrare i Rhodos, men dom vitlöksmarinerade jätteräkorna jag åt till förrätt där, är fortfarande bland det absolut godaste jag ätit!
Vill också passa på att rekomendera något i den andra ändan av prisstegen, nämligen på det lilla torget ovanför hamnen, finns en "giro-pitabar", som är helt fantastisk! Billiga priser, och lite skojigare snabbmat än vad vi får här hemma... Testa också den speciella "Pannkaks-toasten" som finns lite varstans. Det är helt enkelt en ihoprulla pannkaka som du kan få med vilken fyllning du vill, allt mellan ost & skinka till glass med kolasås! Ehh... jo... det låter lite speciellt, men väl värt att prova!!
Hmm... då har matvraket i mig fått lite utlopp!
Annars kan jag säga att badet och stränderna inne i stan inte är särskilt mycket att skryta med. Stränderna är steniga och bråddjupa, vilket i alla fall inte passar mig särskilt bra...
Jag har haft en hyrbil dom gånger jag har varit på Rhodos, och efter lite tråcklande så lär man sig att köra även på Rhodos, även om dom tolkar trafikreglerna lite annorlunda än vi gör i Sverige. Rött ljus i en korsning, betyder till exempel: "Kör inte så dj*vla fort genom korsningen!!" :-D
Vad man ska med bilen till, är att man ska följa den östra kusten söderut, köra förbi både Faliraki, som annars är den "närmaste fina sandstranden", och även Tsambika-klippan med det pittoreska lilla klostret på, och leta sig ner till en strand som heter Haraki-beach. Det är drygt 3 mil från stan, men värt varenda meter att köra! Stranden är cirka 200 meter lång, har tre små kantinor med personal som gör allt för att hålla dig nöjd! Det är också väldigt lite folk på den här stranden, eftersom ingen känner till den! Varning dock för helgerna, då lokalbefolkningen på ön kommer hit för att bada, eftersom det är öns bästa strand...
Är det så att ni bestämmer er för en bil, så får ni inte heller missa "Dom sju källorna" och "Fjärilsdalen" som ligger i inlandet... Det jag grämer mig för, är att en av inspelningsplatserna till den klassiska gamla filmen "Kanonerna på Navarone" spelades in på den södra delen av Rhodos, och det kanske kan vara kul att se?!
Nåväl... Lite tips ni kanske i alla fall fick?