ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-09, 10:53

Maolin_88

Nykomling
Maolin_88 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Rykte: 0

Lightbulb Öluffa i kykladerna?
Jag och min sambo var i Skiathos förra sommaren, vi tyckte de var toppen! Vi tänkte resa till något annat land i år men vi gillade ju Grekland och de är ju såå många öar man vill resa till så då slog de oss att öluffa i 2 veckor vore något för oss!

Så, ni som har varit på många av öarna i kykladerna, vilka är värda ett besök?
Vi gillar fina stränder, natur, god mat. Funderar på Naxos och Milos iallafall?

Undrar också om någon öluffat på de joniska öarna? Vi tänkte rest till Kefalonia förra året, men de är kanske smidigare med kykladerna, då öarna ligger så tätt.
Så hur är smidigast att göra? Flyga ner till Athen? Vi vill nog gärna ha våra hotell bokade innan vi reser. Vad kostar båtarna till öarna? Vilken båt ska man ta, färja? Finns det några speciella utflykter på någon ö man inte bör missa? Vi gillar sol och bad men någon äventyr skulle vi vilja klämma in.
Vi är ett par på 23 och 27 år. Vi vill inte till någon partyö, mest lugna öar men gärna lite shopping.
Svara med citat

Gammal 2012-01-09, 22:51

literoligt

Medlem
literoligt är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Rykte: 0

Smile Öluff i Kykladerna
Tjena!
Jag har själv funderat på samma sak och har läst på lite om saken.
Kom fram till att Kykladerna är den lättaste ögruppen att öluffa i då avstånden är små och färjorna går tätt (på sommaren)
Joniska öarna kan dock vara klurigare som jag förstod det...

När det gäller flyg är det bekvämast att flyga till t.ex. Naxos eller Santorini och utgå därifrån. Eftersom ni vill vara borta 2 veckor tycker jag ni ska kolla sista-minuten, "endast flyg" (ibland med en övernattning) hos apollo.
Det brukar alltid ha billiga flygstolar beroende på när ni har tänkt resa såklart.
I maj och månadsskiftet augusti/september kan man göra riktiga kap! Hoppas ni får en trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2012-02-28, 13:23

Gäst

Standard Öluff
Hej! Är 22 år och jag öluffade i 6 veckor för två år sedan, men var även tillbaka till älskade grekland förra året och tänker åka tillbaka i år igen!

Jag skulle rekommendera er att antingen börja i Santorini (boka flyg med Apollo eller tex flygresor.se) eller att utgå från Aten. Jag har gjort båda.
Om du utgår från Aten så tar du buss till Pireus som är hamnen där alla båtar går ifrån. Öar som jag tycker är värt ett besök är: Naxos (vi bodde i Agia Anna, superfint, hyr fyrhjuling och åk längs stränderna!!) där kan man spendera 4-5 dagar, Paros (2 dagar kanske, åk gärna ut till Antiparos över dagen), Amorgos är superfint och superlugnt, Santorini älskar jag personligen, Ios är en kul ö, men lite mera party där. Det är iaf om ni ska hålla er i klykaderna.

Övrigt tips är att ta det som det kommer! I juni är det väldigt lugnt överlag och lätt att få tag i boende. Jag skulle inte bokat hotell innan mer än kanske första och sista natten... När ni kommer till hamnarna så står det huuur många "rumsraggare" som helst, där kan ni be att få se hotellet, få priser, pruta och bara känna av vad ni vill ha. Likadant gällande öarna, plocka ut en 4-5 öar ni vill se och gör plan men var öppen för att ni kanske vill se något annat under vägens gång. Det är otroligt lätt att öluffa i klykaderna, biljetter köper ni på plats hela tiden och det går båtar ofta, och i hamnen finns b la blue star ferries som är ett stort och bra företag. Där kan ni kolla upp när båtarna går och vilka dagar.

Ni kommer få det supermysigt!
Kram Sofie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8