Hej!
Jag har varit sugen på samma sak sedan 2008 då jag reste till Rhodos för första gången. Jag var dock bara 16 då så jag tänkte att det får vänta. Nu i juli bestämde jag mig helt plötsligt för att åka dit, så jag och en vän beställde en enkelbiljett för 500 kr var och drog en vecka senare (vi åkte 28 juli och jag åkte hem 28 augusti, det var betydligt dyrare att åka hem kan jag tala om). Vi bokade boende de första 3 nätterna.
Att det är bäst att söka jobb på plats stämmer och det är inte särskilt svårt vågar jag påstå. Vi kom ändå jäkligt sent i säsongen och fick jobb omedelbums på en bar. Jag fick sedan jobberbjudanden lite här och där så det var inte brist på jobb.
Boenden finns det också rätt gott om, riktigt billiga sådana är det värre med. De är ganska "gömda". Vi gick in på ett hotell som såg rätt lyxigt ut och sa helt enkelt "hej, vi är jäkligt fattiga och tänkte stanna på rhodos ett bra tag, har du något fruktansvärt billigt rum åt oss?". Det hade han. 10 euro var per natt inklusive ac. Vi kunde dock bara stanna en vecka, sedan fick vi ett nummer till en kille som tydligen har koll på alla lediga lägenheter och rum på ön.
Ville vi skulle vi få hyra en lägenhet för 500 euro/månad. Vi valde dock ett rum för 25 euro sammanlagt per natt. Där bodde vi tills min vän for hem, då gick jag tillbaka till hotellet där jag fick ett enkelrum för 10 euro/natt.
Eftersom vi ville ha grymt billiga boenden hade vi kris några nätter, vi var hemlösa helt enkelt, men det löser sig alltid. Haha. Vi har bland annat sovit i en bar (barägaren hade ingenting emot det) och hos några snubbar vi lärde känna där.
Vi jobbade som servitriser/inkastare och fick 25 euro per person och kväll. Jag tror dock att vi fick rätt lite betalt.
En hel del barer har gratis boende åt sina arbetare.
Ett av de bästa sätten att hitta boende är att höra med de bofasta/barägare/servitörer för de känner alltid någon eller så känner de någon som känner någon.
Jag tycker absolut att ni ska åka!