ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-16, 01:47

Anjo

Nykomling
Anjo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Standard Grekland för första gången!
Halloj!!

Efter mycket letande så verkar jag ha hittat ett bra forum för att ställa mina frågor och hoppas på många givande svar

Min sambo och jag har nu bestämt oss för att för fösta gången åka till Grekland, resan kommer ske 24/7 (ev. 23/7) i 1v, vi har inte helt bestämt vart men det lutar mkt åt Kreta och Chaniakusten/Platanias. Vi har en budget på ca 20-25tusen och det vi har hittat är följande:

Ving: SunFamily Sunset Suites, Platanias, Chaniakusten, Kreta ca: 11000kr

Ving: SunFamily Menia, Platanias, Chaniakusten, Kreta ca : 12000kr

Eftersom vi inte har varit i Grekland innan så har vi några frågor...

1. Är Chaniakusten ett bra val som första besöket i Grekland? Någon som har bott på hotellen eller hört något om dom?

2. Hur varmt är det? Vi är inga extrema soldyrkare som bara vill liga på beachen hela dagen utan gärna kunna strosa runt lite... Har hört att det ska blåsa lite svala vindar på Kreta stämmer det? (har ingen koll)

3. Hur illa är det med strejken just nu, borde man ens vara orolig att inte åka?

4. Fickpengar? Vi är 2pers o stannar 1v. Kan man leva gott på strax under 10tusen? Kommer inte bli så mkt festande utan mer gå ut och äta gott, ser verkligen fram emot det!

Är väl dessa frågor som snurrar i huvudet just nu.
Skulle verkligen uppskatta alla synpunkter eller tips som ni lite mer erfarna resenärer har!

Vi är inte helt låsa på just Chaniakusten men eftersom vi endast kan åka 23/24 Juli så finns det inte så väldigt mkt att välja på men kom jättegärna med förslag om andra resemål om ni tror det skulle passa bättre.

Det vi vill uppleva är mer kulturen/naturen/maten än att mer festa och sola o bada! Så kommer nog bli lite utflykter om man hinner med det!

Mvh. Joakim
Svara med citat

Gammal 2010-07-16, 06:54

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Hej Joakim,
Menar du att ni ska ha 10k var att leva på eller 10k tillsammans? Jag misstänker det senare. Nu har jag inte varit på Kreta men på Rhodos en vecka för några år sedan. Vad jag kunde minnas då var följande:

Det går att spendera en massa pengar om man vill, men jag och min dåvarande tjej gjorde slut på cirka 3 tusen kronor (tillsammans) under en vecka. Då åt vi gott varje dag och gjorde lite utflykter plus festande. Ni bör klara er på 10 tusen i sådana fall.

Det verkar finnas en del sevärdigheter Chania så jag tror ni ska kunna fylla dagarna. Kreta har ju en rik historia.

Jag hoppas det gav lite svar på några av frågorna i alla fall.
Svara med citat

Gammal 2010-07-18, 10:42

ime

Nykomling
ime är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard Kreta
Prisnivån ligger nog ungefär som på Rhodos. Vi kom hem därifrån för 2 veckor sedan. Maten kostade ca 350-400 kr för 2 förrätter, 2 varmrätter, 2 ouzo innan maten och 1 flaska husets vin.
Jag kan bara säga, att ska ni åka nu får ni vara beredda på att det är VARMT! På Rhodos blåste det bra, och det var skönt.
Lycka till med resan, Kreta är jättebra första resa till Grekland.
Svara med citat

Gammal 2010-07-18, 20:43

Ewa & Kenneth

Medlem
Ewa & Kenneth är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Smile Kreta/Platanias
Hej Joakim, vi är två Kretafantaster som åker ner till denna underbara ö för 13:de gången nu den 23 juli. Vi ska bo på Sunset suites för första gången och det är ju så att om man varit många gånger på ett och samma ställe så sprids ett dåligt rykte ganska så fort mellan alla gäster, det finns inget dåligt att säga om detta hotel. Chania kusten är fantastisk, 9km lång strand med klappersten eller vit sand. Platanias har en jättefin sandstrand. Man kan gå till Maleme åt det ena hållet och nästan till Chania åt det andra. Vad det gäller pengar under en vecka så kommer det säkert att räcka med ca: 10000 under en vecka för två personer. Man behöver inte vara rädd att äta vid "snabbmatställena" och då kan man äta VÄLDIGT billigt. Enligt våra grekiska vänner på Kreta så har inte krisen drabbat dom särskillt hårt, man har höjt momsen med ungefär 2% då speciellt på tobak,alkohol och bensin. Restauranger och tavernor har inte höjt priserna från förra året då man är rädd att tappa gäster. (turister) Det finns utflykter som man kan göra bl.a till Knossos, det gamla antika guda templet som är framgrävt igen. Vill man åka till en underbar strand så åker man till Elafonissi, "Grekiska Maldiverna" rosa sand scirocko vindar och azurblått vatten. Svaret på din fråga. Ja det är helt rätt att åka till Platanias som första resa, problemet kan bli att ni aldrig vill åka till något annat ställe. Om ni kommer till Sunset suites så kanske vi ses, vem vet!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8