ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-04, 13:20

Gäst

Talking Restauranger och priser i Agia marina
Om två veckor bär det av till Grekland och Agia Marina för första gången.

Nu skulle jag vilja ha lite tips på restauranger där. Någon som varit där nyligen?
Men även på restauranger i chania och platanias. Lär bli någon tripp dit också.
Helst restauranger som serverar både grekisk mat men även mat som hamburgare, pizza.
På grund av otroligt matkräsna personer i sällskapet

Vad är de för priser där på vanliga saker, vatten, öl, mat, solstolar osv?
Vi ska bo på hotell Atrion. Någon som bott där?
Finns det livsmedelsaffär i närheten?

Tacksam för alla svar.

/ Emelie
Svara med citat

Gammal 2009-08-13, 16:25

Gäst

Standard Lite tips till Emelie
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Om två veckor bär det av till Grekland och Agia Marina för första gången.

Nu skulle jag vilja ha lite tips på restauranger där. Någon som varit där nyligen?
Men även på restauranger i chania och platanias. Lär bli någon tripp dit också.
Helst restauranger som serverar både grekisk mat men även mat som hamburgare, pizza.
På grund av otroligt matkräsna personer i sällskapet

Vad är de för priser där på vanliga saker, vatten, öl, mat, solstolar osv?
Vi ska bo på hotell Atrion. Någon som bott där?
Finns det livsmedelsaffär i närheten?

Tacksam för alla svar.

/ Emelie
Hej Emelie,

Jag åker om någon vecka till Agia Marina för tionde året i följd, så jag har i alla fall lite tips att ge. Mitt i byn längs kustvägen finns det en ganska stor restaurang som heter Lottos, den kan nog passa er. Jag kan inte påminna mig att de har hamburgare, men de har pizza, pasta och förstås grekisk mat. Maten där burkar vara väldigt bra. Mitt emot den restaurangen, rakt över stora vägen, finns också en ganska liten men hyfsat välsorterad mataffär som heter IN.KA (vilket är en kedja som har butiker lite överallt, det finns en större i Platanias vid taxitorget), där hittar ni nog det mesta ni behöver. Förresten, om jag minns rätt så ligger Atrion i stort sett vägg i vägg med Lottos, men det finns ungefär en miljard hotell där så det är inte så lätt att hålla reda på alla :-)

Annars kan jag egentligen rekommendera er att bara gå omkring och kolla vad restaurangerna har att erbjuda, det formligen dräller av restauranger och tavernor både längs kustvägen och även en bit ovanför. Utanför Lottos går det en väg uppåt mot de äldre delarna av byn (det är längs den vägen jag har för mig att Atrion ligger) och där finns det också flera bra restauranger.

En solstol kostade förra sommaren 2.50 euro, i alla fall på den delen som heter Gorgona Beach (det är där vi brukar hålla till). Vatten köper vi oftast i sexpack med 1,5L-flaskor och de brukar kosta några euro för hela sexpacket, minns inte exakt men det är i alla fall inte särskilt dyrt. Vill minnas att enskilda 1,5L-flaskor brukar kosta runt motsvarande sex-sju kronor. Maten på tavernorna är i allmänhet ganska klart billigare än motsvarande i Sverige, det går tex utan problem att få en middag för två med förrätt och var sin öl till maten för under 25 euro.

I Chania är det bara att ta sig ner till den venetianska hamnen mitt i stan (åk buss in till stan och följ skyltningen, tror att det står "Old Harbour" på skyltarna och det är inte alls långt att gå) och gå runt, där finns det precis hur många restauranger som helst.

Platanias har jag sämre koll på, men jag vet att där finns det en hel ställen av lite mer snabbmatskaraktär för de i ert sällskap som ville ha hamburgare.

Hoppast att detta var till hjälp (och att du hinner läsa det innan du åker!).

/ Lars
Svara med citat

Gammal 2009-08-26, 15:24

Gäst

Thumbs up Bästa restaurangen i Agia Marina!!
Hejsan Emelie!

Nymfi heter en restaurang i Agia Marina som bara är bäst!!
Det finns en affär efter "stora vägen" som heter Lydia Corner gå upp där ca
300 m o på höger sida har du Nymfi som serverar allt det du vill.
Jättetrevligt ställe , bra service samt bra priser. Tjejen som jobbar pratar
svenska...även hennes kille som oxå jobbar där. Va i Platanias i våras men gick
hit i stort sett varje kväll.

///Anne-Lie
Svara med citat

Gammal 2010-07-28, 09:30

Gäst

Smile Gå inte till Nymfi
Har nyligen varit i Agia Marina och jag skulle vilja säga att Nymfi tillhör nog en av dom sämre
restaurangerna där. Dålig service, tog lång tid, och maten inte speciellt märkvärdig.
Flera bord fick be om meny flera gånger, be om desertmeny flera gånger och för att inte tala om att lyckas få in notan utan att säga till flera gånger. Och det var inte bara vi utan flera bord runt oss.

Det finns mycket bättre som t.e.x den mitt emot(andra sidan gatan).
Där får man kanonbra mat och service som är långt bättre än Nymfi.

Sedan Mitsos nere vid stranden men framförallt den andra vid stranden som har en träbåt vid entren från gatan. Kanonbra mat, service och prisvärt.

Nä, mitt råd är att skippa Nymfi som är en turistfälla, varför vill man ha Svensktalande personal när man är i Grekland ?
Svara med citat

Gammal 2010-07-28, 11:59

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 2

Standard
Är väl som med allt annat man kanske är rädd för att prata engelska eller nått.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8