ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-07-23, 11:36

hermione

Nykomling
hermione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Rykte: 0

Standard Halkidiki
Hej! Jag har en sommarbostad i Hanioti. Visst är det fint men lite mycket folk har det blivit de senaste åren. Det är också tveklöst en av Halkidikis (halvöns) dyraste byar. Hålligång finns men stänger tidigt på kvällen. Det finns visserligen gratis discobussar som både hämtar och lämnar från byn till bergen där nattlivet finns. Vill man ha uteliv ska man istället boka (eller ta taxi) till Kalithea dit dom flesta ungdomar åker. Här finns norra Greklands största disco och bouzoukiklubbar. Man kan dansa natten lång och går hem på morgonen. I denna by är dock stranden krångligare att ta sig till. Hanioti är platt medans Kalithea är beläget på en höjd och man tar en trappa ned till havet. Ska man ändå åka till Halkidiki måste man nog fundera på vilken av landtungorna som är värda ett besök. Landtungorna är 3st. Kassandra, Sithonia och Mount Athos (den sista är en munkrepublik dit kvinnor ej är välkomna). Hanioti ligger i Kassandra. Kassandra är relativt platt och välbefolkat eftersom det ligger närmast storstaden Thessaloniki (och flygplatsen ca 1 ifrån). Hit går de flesta charterresorna. Många greker äger sommarbostäder här. Väljer man istället Sithonia så möter man ett kuperat, mera vilt landskap med höga berg, som stupar rätt ned i havet och serpentinvägar. Det är ett magnifikt landskap med många slumrande småbyar längs med stränderna mellan bergen. Det är betydligt mer pittoreskt än Kassandra. Här kan man få uppleva att man sitter ensam på stranden. Finns många fina byar att besöka. Flera av Greklands bästa stränder finns här; Kalamitsi Beach (snorkelvatten i toppklass se Nemos upptäcksresor för undermedvetna) och Armenistis Beach, Porto Koufo mm. Besök även byn Sarti som fortfarande lever kvar i sin Hippieanda (hit kom jag som 12-åring, är nu 42 och byandan är densamma). Till Sithonia är det lite längre att ta sig, ca 3 timmar mellan flygplats och Sarti. Bäst är att köpa flygstol och med hyrbil ge sig ut på egen hand. Jag rekomenderar absolut boende i Kalamitsi, Sarti eller Porto Koufo. Men det finns så mycket fint att se.
Hermione
Senast redigerad av hermione den 2009-07-23 klockan 13:07. Anledning: rättelse av webbadress
Svara med citat

Gammal 2009-08-05, 15:47

Erika F

Cool Första gången i Hanioti
Hej Hermione.

Jag och min tjejkompis samt hennes killkompis ska åka till Hanioti nu på söndag den 9 aug.
Vi är alla i 25 års åldern och har ledsnat lite på Kos och Ayia Napa hysterin.
Tanken är att vi ska ha en skön semester som innehåller sol, bad och god mat samt ev nån utgång/bar/partykväll. Har du några fler tips till oss?
Vad/var bör man göra? Bra restauranger? Borde vi hyra bil eller vespor? Finns det inga nattklubbar/barer i Hanioti? När stänger dessa? Är det dyrt att åka taxi till Kallithea i så fall? Hur långt är det dit?
Tacksam för alla tips du kan ge oss!

Tack på förhand!

Mvh.
Erika
Svara med citat

Gammal 2009-08-08, 10:55

Gäst

Standard Jag åker med den 9:e
Hej!

Jag bokade just en sistaminuten, (dock lika dyrt som en katalogresa) till Halkidiki. Så jag vet ej vilken ort jag kommer till nu. Men ser fram att se Kassandra (ena "benet" på halkidiki) Alla Apollos hotel ligger på Kassandra. Tror inte jag kommer ta o resa så mkt på plats utan blir mest sol o bad, kanske hyr moppe/bil en heldag o tar en tur till något sevärt.

Vad jag vet så är priserna på hyra moped o bil mkt olika, tom på samma ö i grekland. Hur det är här på Halkidiki blir kul att se.

Är också som 25-åringarna nyfikna på kommunikation/taxipriser till Kallithea om jag som 33-åring vill festa till det en kväll :-D ...kommer åka själv denna gång på semester :-D
Svara med citat

Gammal 2009-08-12, 12:49

Gäst

Standard
Hyra moppe/mc i Grekland är inget jag rekomenderar även om de flesta gör det. Greker kör i regel väldigt fort och moralen är inte alltid på topp, i synnerhet inte helger och kvällar då en och annan ouzo slinker ned innan bilkörningen. Hyr hellre bil och undvik som sagt att köra på kvällar och helger.
/Hermione
Svara med citat

Gammal 2011-04-29, 00:23

Gäst

Smile Halkidiki - halvöarna
Hej!

Här kommer en trevlig länk till de som ska ut och resa runt Halkidiki halvöarna; Kassandra, Sithonia och Mount Athos (där endast män är tillåtna).

Sithonia Halkidiki beaches | holiday travel guide to Sithonia holidays 2011

Hoppas att ni får en trevlig resa vart ni än åker...
Svara med citat

Gammal 2011-04-29, 00:26

Gäst

Smile Blogg av en erfaren resenär ang. Halkidikis halvöar, mfl.
Kika på länken! Ha en trevlig läsning!

Travel Guide to Thessaloniki: Greece's Hippest City
Svara med citat

Gammal 2011-04-29, 01:38

Sithonia - smiley

Standard Orterna på Sithonia - Halkidiki
Den som är intresserad av orterna på Sithonia...

Sithonia - holiday and hotel, walk to the second peninsula of Chalkidiki
Svara med citat

Gammal 2011-08-17, 19:45

Gäst

Thumbs up Halkidiki: Sithonia är att föredra framför Kassandra
Jag skulle verkligen rekommendera Sithonia istället för Kassandra. Sithonia har inte lika många turister - så du får mer än känsla av "äkta Grekland". Och att ha en strand helt för sig själv är ju inte helt fel heller...
Kolla här för en reseguide för Sithonia, Halkidiki- information om de bästa stränderna, om hotel och lägenheter och olika aktiviteter för dem som inte bara vill ligga på stranden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8