|
|

2009-06-17, 01:06
|
Reg.datum: jun 2009
Rykte: 0
|
Rhodos - IXIA
Vi är 5 polare som precis bokat resa till Rhodos i början på Augusti.
Vi ville egentligen bo i rhodos stad men eftersom vi var sent ute så hittade vi inget hotell där som fick plats i vår budget. Vi ska istället bo i Ixia. Jag undrar då några saker om Ixia.
Hur mycket kostar en Taxi in till rhodos stad?
Är där något uteliv i Ixia?
Hur är stranden i Ixa?
Tacksam för svar
|
|
|

2009-06-17, 11:55
|
Reg.datum: apr 2009
|
Vet inte exakt hur många euro en taxi kostar in till rhodos stad, men har för mig att det inte är allt för dyrt. (det är helt klart värt pengarna) Det går ju att ta bussen också men skulle rekommendera att ta taxi fram å tillbaka, går väl på ca 10 min en väg.
Fast ni får väl ta två taxi när ni är 5 antar jag.
Det finns några mindre barer, ska finnas ett större diskotek nånstans i Ixia/Ialysos också.. sen TROR jag även att grabbarna grus har öppnat en lounge nära havet i Ixia.
Stranden i Ixia är ganska bra faktiskt, stor och lång stand med sand blandat med klappersten.
|
|
|

2009-06-17, 13:52
|
|
Jag och min sambo var på semester i Ixia i september förra året. Vi bodde på Hotel Lito, ett medelklasshotell, rätt billigt.
Det finns inte så jättemycket att göra i Ixia, men det är lätt att ta sig in till Rhodos stad. Vi åkte buss, det kostar bara ett par euro och dom går var 20:e minut till och från stan.
Tyckte att stranden var ok, det är som sagt en klapperstensstrand.
Det finns solstolar att hyra för några euro. Det blåser en hel del i Ixia, men vi tyckte det var rätt skönt eftersom det är så varmt. Nackdelen är att det ofta är väldigt stora vågor så det var svårt att simma i havet.
|
|
|

2009-06-18, 00:52
|
|
Jag var nere i Rhodos med flickvännen förra året och vi bodde på Ixia.
Det finns en hel del barer på Ixia men de är ganska lugnt, så är man ute efter mer livat festliv så ska man helt klart åka in till Rhodos stad.
Ta bussen in till Rhodos stad tar ungefär en kvart och de går hela tiden och de kostar endast 2euro om jag minns rätt, taxi gick på 8-9 euro så även de är hyfsat billigt!
Stranden i Ixia är helt okej men de kan blåsa ganska mycket och speciellt framåt eftermiddagen och på kvällen.
|
|
|

2009-07-15, 15:39
|
|
|
Dra därifrån
Var i Ixia för ett par år sedan, bästa med stället var att man kunde ta sig därifrån, med andra ord inget höjdar ställe, kommer inte ihåg vad vi väntat oss men det levde iaf inte upp till något av det Grekland vi vill ha/se. Nä in till stan eller hyr en bil och dra över på andra sidan ön.
|
|
|

2009-07-22, 17:55
|
|
|
har varit där..
Vi var ett gäng som åkte dit för typ 3 år sen. Ixia är lugnt.. ganska dött.. finns väl 2 party klubbar som var praktiskt taget tomma när vi var där. Åkte buss in till Rhodos stad och taxi hem.. kommer dock inte ihåg vad det kosta.. men det va nog inte så dyrt.. det brukar det ju inte vara.. gick snabbt att ta sig in till stan iaf! Stranden var full med sten vad jag kommer ihåg.. köp flip-flop tofflor som ni kan gå med ner till havet.. ont i fötterna vill jag lova!
|
|
|

2009-07-31, 14:20
|
|
|
SWEET!
Jag och mina vänner hade precis samma "problem", men Ixia verkar fint, vi åker dit i början av augusti.
|
|
|

2010-03-16, 20:54
|
|
|
Angående bussarna
Tja
Slutar bussarna mellan ixia o rhodos stad att gå nångång på kvällen och isf ungefär vilken tid?
mvh
|
|
|

2010-03-17, 14:33
|
|
|
Var i Ixia i somras men åkte en del till Rhodos stad för att festa, taxi dit kostade 7 euro om man gick till Ixia-taxistand.
Utelivet i Ixia är ganska begränsat, det är mestadels barer men öns största nattklubb finns också där, Taj Mahal. Dock är där mest greker men helt klart värd att testa!
Stranden är klappersten blandat med sand men helt okej, hoppas ni får en grym resa!
|
|
|

2010-07-08, 21:19
|
|
|
taxi Ixia
behövs ingen taxi egentligen för buss går ofta in till o från Rhodos stad, nattbuss även och det är många turister på den och den stannar vid varje hotell söderöver, västerut el vart du ska, eller bara säg till vilket hotell du ska till så vet chauffören, om du inte själv vet namnet på busshållplatsen. Antingen finns tidtabell på hotellet eller att få på busstationen i Rhodos, och där väntar alltid turister. Bra bussförbindelser alltså, så behövs kanske bara taxi mycket sent på natten. Men mellan Ixia o Rhodos stad är det inte långt, kanske 10 min med buss, vad jag minns, var där förra sommaren, och jag boddre då i Kremasti, strax söder om Ixia. Jag har för mig jag fick upp taxipriser, fasta sådana, googlade på taxi Rhodos el om det var på Rhodos hemsida, men uppdaterat var det i alla fall.
En som åker tillbaka, och glöm inte glassen i gamla stan, underbar och utan risk för någon magsjuka. Ett renligt och civiliserat land/ö. Ps. stranden vid Kremasti var sandig och besökt av mycket vindsurfare, är strandremsa hela vägen in till stan.
|
|
|

2010-07-11, 23:21
|
Reg.datum: jan 2008
|
[quote=reslängtan;123673]behövs ingen taxi egentligen för buss går ofta in till o från Rhodos stad, nattbuss även och det är många turister på den och den stannar vid varje hotell söderöver, västerut el vart du ska, eller bara säg till vilket hotell du ska till så vet chauffören, om du inte själv vet namnet på busshållplatsen. Antingen finns tidtabell på hotellet eller att få på busstationen i Rhodos, och där väntar alltid turister. Bra bussförbindelser alltså, så behövs kanske bara taxi mycket sent på natten. Men mellan Ixia o Rhodos stad är det inte långt, kanske 10 min med buss, vad jag minns, var där förra sommaren, och jag boddre då i Kremasti, strax söder om Ixia. Jag har för mig jag fick upp taxipriser, fasta sådana, googlade på taxi Rhodos el om det var på Rhodos hemsida, men uppdaterat var det i alla fall.
QUOTE]
Hej på er.
Här kommer en länk med alla taxi o busspriser, väl använd av mig för ca 2 veckor sedan.
Ha en trevlig semester.
INFORMATION
Irene
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |