ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-03-17, 05:23

etz

Nykomling
etz är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Standard Grekland, Kreta, Platanias
Hej!

Det har varit mycket svårt att hitta givande information om detta resemål. På flashback har svaren varit väldigt negativa och ibland undrar jag om de ens varit seriösa.

På andra hemsidor / reseforum verkar majoriteten av svenskarna som besökt Platanias vara överens om att det är ett väldigt trevligt ställe, speciellt för familjer. Det sägs också att "balansen" mellan ungdomar och familjer är bra. Urvalet av restauranger är fler än vad pi har decimaler ;]

Någon som har kommentarer på detta och på Platanias allmänt?
Åker ungdomar ner dit eller är det bara familjer där nere?
Ska vi helt enkelt byta resemål på Kreta eller kanske rent ut sagt till och med byta ö?!

I slutet af juli bär det av, eller inte...

Tacksam för svar.
Svara med citat

Gammal 2009-03-29, 23:06

Monkan70

Nykomling
Monkan70 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Smile Kreta
Vi har varit på Kreta 7 gånger och är på väg igen i juni i år. Har mest bott i Platanias och vi gillar det hur mkt som helst. Alla åldrar finns där, likväl familjer som ungdomar. Finns hur mkt som helst att göra om man gillar bad, shopping, barrundor och människor!! Restauranger vimlar det om och de flesta som vi besökt har varit toppen!
Det är ett litet torg mitt i Platanias som är jättemysigt med restauranger, butiker och stranden nära.
Närheten till närmsta by, Agia Marina är också bra, man märker inte att de är olika ställen för de när ihopbygda numera känns det som.
Ni ångrar inte att ni åker dit, det kan jag lova!
Trevlig resa o hoppas ni väljer Kreta!!
Svara med citat

Gammal 2009-03-30, 15:40

Gäst

Standard platanias/agia marina
Om man nu skulle välja Agia Marina istället hur mycket restauranger finns det då där? tänkte på på lägenhetshotell och vill inte ha hur långt som helst till restauranger. Finns det något centrum i Agia Marina eller är det Platanias som gäller då? Har hittat ett hotell i Agia Marina som vi fastnat för Atrion någon som har erfarenhet? i så fall hur långt är det att gå från Atrion till Platanias? tacksam för svar
Svara med citat

Gammal 2009-05-14, 10:42

Ewa & Kenneth

Medlem
Ewa & Kenneth är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Standard
Hej, personligen så älskar jag stället. Kom just hem därifrån igår och ska tillbaka i augusti som då blir min 11 resa till samma ställe. I platanias så är det åldersgrupper från 0-70 år, alltså alla kategorier. Ungdomarna som är där för att "parta" stör inte på något sätt. Barnfamiljer syns lika mycket på gatorna som ungdomarna. Stället erbjuder mycket stort urval av olika resturanger, det finns något för alla där. Vädret i juli är väldigt varmt och det brukar gå att bada i stort sett varje dag. Har själv provat månaderna maj, juni, juli, augusti och september. Tycker bäst om mitten på maj och i slutet av augusti, då är det inte lika hett där nere i solen, temperaturen är mera behaglig då. Ewa & Kenneth
Svara med citat

Gammal 2009-05-14, 23:24

Adde_

Standard
Vilka resturanger rekomenderar ni i Platanias? Har varit där en gång men svårt att veta vilka guldkorn det finns. Är ju så otroligt många resturanger där
Svara med citat

Gammal 2009-05-15, 08:21

Ewa & Kenneth

Medlem

Standard
Vi personligen gillar, Gods of Olympus, Mylos, Skoniako, Symposium dessa är bra på kvällen för middag. Sen på frukost och/eller lunch brukar vi gå till hotell Alkionides nere på stranden. Alla dessa ställen kan man äta vad som helst, har aldrig blivit magsjuk eller fått dålig mat. Det stället vi undviker är Ideal beach och Tepino, det ena av dessa är onödigt dyrt och det andra stället fick vi magsjuka på, med hela semestern förstörd som följd. Ewa & Kenneth
Svara med citat

Gammal 2009-05-15, 14:01

Gäst

Standard Åker till Platanias den 29e augusti
Som rubriken säger så bär det av den 29:e augusti. Hur brukar vädret vara vid den tiden?
Har varit på kreta 2 grr förrut men då var jag lite yngre så det ska bli kul att åka igen och se om man känner igen sig (är 20 nu) några fler som ska dit vid den tiden också? =)
Svara med citat

Gammal 2009-05-15, 15:55

Ewa & Kenneth

Medlem

Cool Vädret i slutet av Augusti
Juli och Augusti är den varmaste perioden med sällan eller aldrig ett moln på himlen. Tempen har varit upp emot 40 grader när vi varit där. Havet har hållit en temp av ca:28, det kan vara ganska så blåsigt i Augusti och September så havet kan vara rätt så upprört, men det brukar att lägga sig någon dag efter att vinden har lugnat sig. Tyvärr så kan man göra bort sig när det blåser för det känns inte så varmt som det i verkligheten är, vi har sätt många exempel på gäster som har solat en dag och inte kännt av solen och som sedan har fått hålla sig i skuggan flera dagar därför att dom har bränt sig. Vi har prövat att resa till Kreta från Maj till September och det är just dessa månader som vi gillar bäst att vara där. Men Kreta har alltid sin charm så det spelar nog ingen roll när man är där.
Svara med citat

Gammal 2009-05-15, 23:36

Gäst

Standard Tack :)
Tack för svaret..längtar verkligen supermkt! är ju ett tag kvar..men då har man något att se fram emot! är väl ungefär 11 år sen jag satte min fot på Kreta nu så det är dags igen!
Förra året var jag i Turkiet för 3e gången men börjar lessna på det nu o insett att grekland verkligen e underbart..!
Svara med citat

Gammal 2009-05-16, 16:44

Adde_

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Ewa & Kenneth Visa inlägg

Vi personligen gillar, Gods of Olympus, Mylos, Skoniako, Symposium dessa är bra på kvällen för middag. Sen på frukost och/eller lunch brukar vi gå till hotell Alkionides nere på stranden. Alla dessa ställen kan man äta vad som helst, har aldrig blivit magsjuk eller fått dålig mat. Det stället vi undviker är Ideal beach och Tepino, det ena av dessa är onödigt dyrt och det andra stället fick vi magsjuka på, med hela semestern förstörd som följd. Ewa & Kenneth

Tack för svaret. Du har inte lust att förklara lite mer vart dom ligger?
tror inte jag känner till någon av dom.
Svara med citat

Gammal 2009-05-16, 17:39

Ewa & Kenneth

Medlem

Smile Matställen
Alla dessa ställen som vi har talat om ligger inom en sträcka av ca 400m på gatan som går igenom Platanias. Om du utgår från torget i Platanias och går över gatan, (till samma sida som stranden) fortsätt gatan fram,norrut. Titta till höger efter ett par hundra meter så kommer Symposium. Efter ytterligare en bit på samma sida kommer Gods of Olympos, rakt över gatan ligger Mylos en av Platanias äldsta och bästa restauranger. Över gatan igen passera supermarket och biluthyrare straxt efter ligger Skoniako. Här är en adress så att du kan gå in och titta på Gods of Olympos hemsida (www.godsofolympos.gr ) här kan du få se bl.a deras meny. Ideal beach,Tepino och Alkionides är alla ställen som ligger i direkt anslutning till stranden. Hoppas att du blir nöjd med svaret.
Svara med citat

Gammal 2009-05-16, 19:12

Adde_

Smile
Citat:
Ursprungligen postat av Ewa & Kenneth Visa inlägg

Alla dessa ställen som vi har talat om ligger inom en sträcka av ca 400m på gatan som går igenom Platanias. Om du utgår från torget i Platanias och går över gatan, (till samma sida som stranden) fortsätt gatan fram,norrut. Titta till höger efter ett par hundra meter så kommer Symposium. Efter ytterligare en bit på samma sida kommer Gods of Olympos, rakt över gatan ligger Mylos en av Platanias äldsta och bästa restauranger. Över gatan igen passera supermarket och biluthyrare straxt efter ligger Skoniako. Här är en adress så att du kan gå in och titta på Gods of Olympos hemsida (www.godsofolympos.gr ) här kan du få se bl.a deras meny. Ideal beach,Tepino och Alkionides är alla ställen som ligger i direkt anslutning till stranden. Hoppas att du blir nöjd med svaret.
Kanon! Nu vet jag precis vart det ligger, får testa dom när vi åker ner i Juli:
Svara med citat

Gammal 2009-07-29, 09:35

Martin G L

Exclamation Småtrist, dyrt och halvdant
Hej!

Jag och min familj har just varit i Platanias i två veckor. Det positiva är att det är för varmt och väldigt solsäkert. Och fastän vi väl är nöjda som helhet med semestern kommer vi inte att åka tillbaka.

Det som gjorde oss besvikna var att det inte fanns så mycket intressant att titta på och göra. Vi hyrde bil båda veckorna för att vara fria och kunna göra utflykter. Boka inte bilen i förväg! Vi hyrde bil på plats hos Platanias Tours och det var nog halva priset mot vad det hade kostat att boka bilen i förväg (450E för en Ford Focus i två veckor).

Men som sagt, de så kallade sevärdheterna är inte så mycket att yvas över. Inte ens Knossos var speciellt imponerande pga av de renoveringar man gjorde i början på 1900-talet ovanpå de gamla ruinerna. Museet i Heraklion med föremålen var intressant men pga en omfattande ombyggnad som lär hålla på ett tag fick man bara se ett mycket litet antal föremål i ett rum < 200 m2.

Man inser att Kreta inte har varit grekiskt särskilt länge för det finns inte så mycket grekisk atmosfär. Grekerna rensade ut turkisk lokalbefolkning någon gång under 1900-talets första hälft, och det märks.

Ön i övrigt är en stor grushög med buskar. Ganska vacker men rätt enahanda. Vi såg i princip ingen lokal hantverk där vi körde. De små byarna är trista och ointressanta och lockar inte till att man stannar. Det verkar inte heller finnas nån matråvara som kommer från Kreta. Inte ens fisken är färsk (fryst!). Nötkött är extremt dyrt (såg en biffstroganoff för ~20E). Matlagningen är ingen kulinarisk upplevelse heller. Det mesta smakar just ingenting. Inte ens vitlökssåsen! Om man är sparsam så går en utemiddag för en familj lätt på 60E. Vi hyrde lägenhet med kök så vi lagade en hel del mat hemma.

Det är mest turistaffärer vart man än går, med samma innehåll som upprepar sig i Platanias och Chania. Inget är billigt eller särskilt köpvärt.

Jag tyckte ingen av städerna var särskilt trevlig eller sevärd heller jämfört med byar och städer i t.ex. Spanien, Kroatien och Italien.

Så sammanfattningsvis tyckte vi att det var en aningen småtrist på Kreta. Vill man bara sola och bada är det bra, men då räcker en vecka nog ganska bra.

/Martin

PS Hemresan från Chanias flygplats var en förfärlig! Först får man köa utanför terminalen för att få komma in i terminalbyggnaden, sedan köar man för att checka in bagaget, sen får man själv ta bagaget som man checkat in och köa i en annan kö för genomlysning. Har man sen otur blir man intagen för förhör! Ett bauta-stort långfinger åt Chanias flygplats!
Svara med citat

Gammal 2009-07-29, 17:26

Gäst

Standard Till Ewa och Kenneth
Kan ni säga, med stor säkerhet, att det är solsäkert på Kreta andra veckan i september? Har prelbokat en resa då, men är lite osäker på vädret. Har annars varit i Turkiet eller på Cypern den årstiden och där är det solsäkert verkar det som.
En annan sak, vet ni något om Kato Daratso, det är där vi bokat. Har bott i Agia Marina förut för "länge sen". Är det långt från KD till AM eller Platanias?
Hoppa på svar)
Svara med citat

Gammal 2009-07-30, 09:41

Ewa & Kenneth

Medlem

Smile Avstånd mellan AM KD
Hej, svårt att lova solsäkert i andra veckan av september. Var själv nere förra året då, och vi hade sol och varmt varje dag i en vecka som vi var där. Det som skillde sig var att vi hade långbyxor på kvällarna då det var svalare, normalt sett så välkomnar man svalkan på kvällarna under högsäsongen, men som sagt det var lite svalt på kvällarna. Det vi upplevde som positivt, att det var inte så trångt på gatorna och inte direkt överbefolkat av turister. Avståndet från KD till Platanias är ca 4 km och däremallan ligger ju AG. Från AG till Platanias tar det kanske 10 minuter att gå inte mera i vilket fall. I KD finns det lite mindre utbud av tavernor etc, vet inte hur badet är där, men närmare AG och Platanias är det jättebra badmöjligheter. Vi åker själva ner det 11/8 igen, vi kan liksom inte få riktigt nog av denna plats, kan i och för sig bero på att vi skaffat många grekiska vänner där nere, lite som att komma hem. Ha en trevlig resa, vart du än bestämmer dig för att åka. Ewa & Kenneth
Svara med citat

Gammal 2009-08-04, 08:28

Gäst

Standard SOOL
Jag hoppas regnet håller sig undan då jag är där! 29 augusti-5 september ska det vara sol sol sol tycker jag =) Har saknat Kreta så mkt! äntligen är det snart dags!
Svara med citat

Gammal 2009-11-17, 17:32

Gäst

Standard Dyrt i Platinas?
Tänkte höra hur pass dyrt det blivit i grekland (Platinas) vad kostar t.ex. en drink, middag, osv?
Svara med citat

Gammal 2010-02-10, 20:56

Gäst

Smile väder på Kreta-Platanias
Hej!
Vi funderar på att åka till Kreta-Platanias första veckan i april, är det någon som vet hur vädret är då och om det är tillräckligt varmt att bada och sola?
Svara med citat

Gammal 2010-02-18, 18:28

kitten

Nykomling
kitten är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Unhappy rekomenderar inte
Jag rekomenderar inte platanias! Det var röd flagga på stranden 5 av 7 dagar som vi var där (augusti 09).. så vi fick hänga runt poolen... dålig shopping, bara souvenir butiker.. inga klubbar som var värda att besöka.. tråkigt folk!
Svara med citat

Gammal 2010-03-14, 01:12

Gäst

Standard
Jag har varit där.. på Platanias.. Och jag tyckte det var ett väldigt trevligt ställe. Är inte långt att ta sig in till Chania om man vill det. Men det var inte så mycket ungdomar där själv är jag 20 år men trivdes väldigt bra ändå.. Men visst var det mycket barnfamiljer där när jag var där.. Kan säga såhär att jag ska åka tillbaka dit i år igen.. så jag kan verkligen rekomendera att åka dit.. jag stortrivdes! Det var välldigt lugnt, och på kvällarna fanns det kareoke bar som var öppen som man kunde sjuna i.. även svenska låtar :P
Fanns många trevliga resturanger och god mat.. jag längtar tills i september-oktober då jag ska åka ner igen!
Hoppas du får en trevlig vistelse i Platanias
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8