|
|

2009-03-10, 07:37
|
|
|
Naxos eller Korfu?
Jag och min pojkvän sitter och ska boka en 2 veckors resa till Grekland till sommaren. Har varit på många av öarna förut, och i år har vi fastnat för Naxos och Korfu.. Öarna skiljer sig en del, men verkar bra båda två....
Blir glada om vi får lite tips och information om de båda öarna! Är sugna på att boka denna veckan!
Tack Tack!
|
|
|

2009-03-10, 09:33
|
|
|
|

2009-03-10, 12:17
|
|
|
Jag har läst om öarna på Kalimera, men är nyfiken på vad ni där ute har att berätta, bra samt dåliga erfarenheter! Lutar nog mest åt Naxos, men har läst att många tycker att det är jobbigt med färjan från Santorini, lång väntetid och vajjigt på båten... Blir lite skeptisk!
|
|
|

2009-03-18, 22:38
|
|
|
Har aldrig varit på Korfu men däremot på Naxos två gånger och jag skulle inte tveka att åka dit igen!!!
Vi tycker att ön är helt fantastisk! Naxos stad blir man aldrig trött på. Massa restauranger, affärer och mysiga gränder. Stranden i Naxos stad är enkel men charmig, finare stränder längre bort mot Agia Anna och vidare bort. Hyr bil en dag och åk runt ön, var inte dyrt alls. Tror att vi gav motsvarande 250 skr/dag. Hur det är med uteliv vet vi inte, är 40+ med barn, då nyttjar man inte det, utan det blir annat i stället.
|
|
|

2009-05-01, 22:24
|
|
|
Färja till Naxos
Skippa transfern med charterbolaget och ta den stora färjan själv på egen hand! Naxos är toppenmysigt! Ha en trevlig semester! /Ingrid
|
|
|

2009-05-03, 15:45
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 0
|
Har varit på Korfu i slutet på 1990-talet, var där i Augusti då. Jag kommer inte att åka tillbaka dit, upplevde det som väldigt skitigt och dåligt med badstränder. Det fanns endast då en stor gata som gick igenom den så kallade staden vi var på Govia, vi gick de få kilometrarna till intill liggande Dassia och det var lika illa där. Fick uppleva mitt livs värsta åskväder som varade i 2 hela dygn, när regnet stod som spö i backen. Naxos har jag ingen erfarenhet av, men jag personligen älskar Kreta och då framför allt Platanias, vi åker ner 1 vecka nu den 5/5 och sen blir det 2 veckor i Augusti, denna resa blir den 10onde i ordningen ner till Platanias. Ewa & Kenneth
|
|
|

2009-05-04, 19:37
|
Reg.datum: jun 2008
Rykte: 4
|
Jag vill nog ändå slå ett slag för Korfu. Nu är det många år sedan jag var där (1999), men jag vill ändå minnas att det var en trevlig ö.
Det är inte för intet det kallas för "den gröna ön". Vi var där i början av augusti, då många ställen runt Medelhavet är sönderbrända av solen. Korfu var dock så grönt och vackert som dom själva påstår.
Vi var i Moraitika, en bit söder om Korfu Stad på öns östkust. En liten by med en huvudgata och ett gäng restauranger och barer inklämda lite här och var. Vet inte vad man förväntar sig när man åker på charter till valfri turistort kring medelhavet, men det kommer alltid vara "turistigt" på dessa orter.
Man får ta det för vad det är och njuta bäst man kan.
Själva konceptet med charter är ju att packa så många blekfeta svenskar som möjligt i en och samma kärra och köra dom till ett och samma ställe. Blir lite svårt att komma till ett oexploaterat ställe då.
Nåja, fördelen med Korfus östkust är att den vätter mot Albanien och grekiska fastlandet. Det innebär att vattnet var superlugnt där. Inte en enda våg upplevde jag på hela veckan där, vilket är annat än man kan säga om öns västkust som vätter rakt ut i Medelhavet. Där gick vågorna högre.
Jag uppskattade korfu för 10 år sedan och skulle gärna åka tillbaka. Men dels åker jag inte charter så ofta och nu när det väl blir av denna sommar drog Kreta det längsta strået.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|