|
Bila till Grekland - Bästa väg?
|

2008-06-12, 15:16
|
Reg.datum: jun 2008
Rykte: 0
|
Bila till Grekland - Bästa väg?
Hej,
Ska ut på bilsemester i sommar och ska besöka både Kroatien och Grekland i samma ordning. Men jag vet inte hur jag ska ta mig till Grekland från Kroatien! Som jag ser det har jag två alternativ:
1. Genom Albanien
2. Runt Albanien genom Montenegro, Serbien (Kosovo) och sedan Makedonien
Inget av alternativen är lockande för mig... Är det någon som har färsk erfarenhet om vilken väg man bör åka och vilken man verkligen inte bör åka? Att ta färja från Kroatien till Italien och sedan från Italien till Grekland är ju även det ett alternativ, men då vi bara ska bara borta i två veckor tar detta för mycket tid.
Och ni som har bilat direkt till Grekland: Vilken väg åkte ni eller skulle ni åka idag?
/Gustaf
|
|
|

2008-07-20, 19:29
|
|
|
Hej!
Jag skulle inte rekommendera någon av dessa två rutter som du nämner. Problemet med dessa resrutter är följande. Kroatien har ett väl utbyggt vägnät och fina motorvägar. Dessa vägar är välförbundna med det väst- och centraleuropeiska vägnätet. Jag förmodar att ni vill besöka den kroatiska kusten. Om ni vill ta er söderut längs den kroatiska kusten kan det bli ett problem att ta sig vidare till Grekland. Motorvägen tar slut i södra Kroatien och grannländerna Bosnien-Hercegovina och Montenegro saknar helt motorvägar. Terrängen i Bosnien och Montenegro är väldigt bergig och kuperad varpå man sällan kan köra fortare än 60 km/h. Vägstandarden i Albanien är usel varpå det troligtvis kommer att ta två dygn att nå Grekland. Om ni vill se södra Kroatien och sedan åka till Grekland skulle jag rekommendera resrutt 2. D.v.s. att ni viker av i Montenegro och försöker ta er upp på motorvägen som löper genom centrala Serbien, via Makedonien till Grekland. Kör runt Kosovo istället för igenom. Den snabbaste vägen i slutändan blir nog om ni viker av vid staden Ploce i södra Kroatien, kör landsvägen genom Bosnien, kör in i Kroatien igen och ansluter på motorvägen som leder österut mot Serbien och Belgrad. Alternativt skulle ni kunna nöja er med att se den norra kroatiska kusten (Istrien, Primorje och höglandet) för att sedan köra till östra Kroatien (fin motorväg hela sträckan) till Serbien och vidare mot Makedonien och Grekland. Lycka till!
|
|
|

2008-07-21, 10:03
|
Reg.datum: jun 2008
Rykte: 0
|
Så blev det!
Tack för ditt svar! Jag har dock redan varit iväg på semestern och så här gick det:
Vi valde det krångligaste alternativet: dvs från Dubrovnik i södra Kroatien till Thessaloniki! En resa jag inte gör om...
Vi åkte precis som du rekommenderar via Montenegro, Serbien (runt Kosovo) och Makedonien till Thessaloniki i Grekland. En nätt resa på 110 mil varav 55 på bergsvägar där medelhastigheten var ca 50 km/h. Resan tog 20h totalt men att ta sig ut till motorvägen i Serbien (i höjd med Nis) tog bara det 14h! Vi startade kl 0700 på morgonen i Dubrovnik anlände till Thessaloniki kl 0400 lokal Grekisk tid. Vi körde i non stop med undantag för att stanna och tanka då vi ville nå ut på motorvägen innan det blev mörkt. Det var otroligt vackert att resa längs dessa begsvägar men det tog som sagt en fruktansvärd tid! Lastbilar, bussar och tom häst&vagn i kombination med i vissa fall serpentinvägar drar ner medelhastigheten rejält. Vi skulle så här i efterhand åkt norrut i Kroatien och sedan sneddat ut österut till motorvägen i Serbien, det är en längre resa men betydligt behagligare.
Två härliga veckor fick vi i alla fall!
/Gustaf
|
|
|

2009-05-04, 11:54
|
|
|
Hej jag själv kommer i från grekland jag har åkt många gånger till grekland då åker jag genom slovenien vidare till serbien sedan vidare fyrom och till thesaloniki.
|
|
|

2009-06-16, 15:39
|
|
|
|

2009-06-21, 14:11
|
|
|
Tänk
på att det inte finns något som heter Makedonien, säg Skopje eller FYROM så förstår folk bättre. Kriminaliteten är dessutom hög i FYROM, och skulle nog inte råda någon att åka där, inte ens när det var "Jugoslavien" så var man säker.
Bara så ni förstår skilnaden, Makedoninen är något som Sverige har gått med på att kalla FYROM för, men enligt FN, EU, NATO, IOK m.fl så finns det inget Makedonien, säger ni Makedonien till de flesta andra människorna utanför Sverige så kommer de peka mot Grekland, eftersom det alltid varit en del av Grekland och kommer så förbli i många år framåt. Tills man löst namnfrågan.
Under tiden är det bra att veta att FYROM är ett av de fattigaste och mest kriminella länderna i Europa i dagsläget, och att bila genom FYROM går nog fort och man klarar sig nog men man skall nog inte sova över där på en rastplats om man vill ha bilen kvar.
|
|
|

2009-06-26, 09:17
|
|
|
RÅd Och Tips Ejj Politik
Deta är inte bra att man använder forumet för POLITISK PROPAGAND!!!!!!
|
|
|

2009-08-04, 23:37
|
|
|
FYROM? Är du tokig eller?
Du sprider helt löjlig propaganda, I Makedonien finns det inte mera kriminalitet än vad det finns i vilket land som helst!
Och Makedonien är Makedonien och inte FYROM som ni säger. Det roliga är att dom flesta sk. Greker i norra Grekland är under ockupationen tvingade till att ändra sina namn så att dom blir grekisk klingande och fick inte yttra sig om att dom blev tvingade till tysta ner sitt Makedoniska urspring, men detta är bara en tidsfråga innan sanningen lyfts fram på riktigt. Nästan alla i Norra grekland kan Makedoniska
Så snälla läs på lite
Men annars är vägarna idag jättebra åkte igenom där själv i sommar.
|
|
|

2009-08-05, 00:01
|
|
|
Men...
....du måste ju skämta?
"Nästan alla i Norra grekland kan Makedoniska". Jag har spenderat halva mitt liv i Norra delarna av Grekland, det RIKTIGA Makedonien och har ALDRIG sprungit på ngn som "kan Makedoniska".
Allt, precis allt, du skriver är rent dravel och förtal mot en hel nation. OM du hade kunnat din historia, så skulle du veta att det inte finns någonting som tyder på att ni/du (Fyrom)har något som helst samband med Alexander den store, Makedoniens "urfader". Det enda historien har kunnat visa är att en liten del av nuvarande Fyrom låg i utkanterna av det antika Makedonien, som var och är en del av Grekland.
Alexander den store föddes i Grekland, pratade och skrev grekiska, dyrkade de 12 grekiska gudarna. Allt dessa är bevisat. Jag kan fortsätta hela natten, men det får räcka för tillfället.
Det är nog du som behöver läsa på lite av din så kallade "historia". Annars kan jag med all säkerhet lära dig den.
P.S Förutom Kretensarna (Kretas befolkning) så är det vedertaget i Grekland att Makedonerna är de största patrioterna i landet. Men de kanske har blivit "tvingade" till det oxå.....???
GodNatt.
|
|
|

2010-05-04, 14:20
|
|
|
Makedoinen
Makedonien är ett grekiskt ord. Vidare kom slaverna tid för ca 1000 år sedan medans grekerna har varit där i flera 1000 år före kristus. Sluta stjäla andras namn och kalla er för vad ni är. Slaver från Skopie... T( Skopie = grekiskt ord för vakttorn) Gå och lägger er
|
|
|

2010-05-22, 05:21
|
|
|
Kroatien - Grekland via Italien?
Kollar man på Google Earth, så verkar man kunna ta en färja från Dubrovnik till Bari i Italien och sen bila ner till Brindisi och ta färjan till Grekland via Corfu. Alternativt verkar det gå en färja från Zadar i norra Kroatien till Ancona i Italien, där man antingen byter till en annan färja som går ner till Corfu eller så bilar man ner till Brindisi. Någon som testat färjorna?
|
|
|

2010-07-10, 20:36
|
|
|
Båt Italien-Grekland
Hej,
Vi har tagit båten från Ancona-Patras, vidare Pireaus-Heraklion (Kreta).
Gick hur smidigt som helst.
I augusti har vi varit på Kreta i 8 månader och ska bila hem. Vi ska då bila genom forna Jugoslavien tänkte vi. Är det riskfritt??
Ha en bra sommar!
MVH
Cecilia
|
|
|

2012-02-07, 10:54
|
|
|
Skäms på dig!
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
på att det inte finns något som heter Makedonien, säg Skopje eller FYROM så förstår folk bättre. Kriminaliteten är dessutom hög i FYROM, och skulle nog inte råda någon att åka där, inte ens när det var "Jugoslavien" så var man säker... säger ni Makedonien ... så kommer de peka mot Grekland, eftersom det alltid varit en del av Grekland och kommer så förbli i många år framåt. Tills man löst namnfrågan. ..Under tiden är det bra att veta att FYROM är ett av de fattigaste och mest kriminella länderna i Europa i dagsläget, och att bila genom FYROM går nog fort och man klarar sig nog men man skall nog inte sova över där på en rastplats om man vill ha bilen kvar.
|
Du är oförskämd som sprider sådant trams om detta land som du inte ens vill kalla till sitt rätta namn. Kastar du sten på andra för att må bättre själv? Det är det Grekland politiskt gjort i alla sina dagar för att dölja all den ondska ni spridit, så mycket lidande ni skapat för alla de rättslösa makedonier som fick fly sina hem. Det stämmer inte att att Makedonien har hög kriminialitet och att det är osäkert. Vilken tur för dig då att det går så fort att köra igenom landet för att få komma hem oskadd, att du inte ens behöver stanna för att tanka eller för att ta en shoppingrunda på någon av alla Vero-köpcentra som ägs av greker, eller behöver ha bankärenden på någon av bankerna som också drivs av greker... och vänta, det finns så mycket mer att "undvika" i detta lilla land men då behövs mer utrymme på sajten. Och fattigt är det inte heller, landet har en ekonomi som är betydligt mer stabil är Grekland... så det tål att diskuteras innan du skriver av dig nästa gång.
En dag kommer inga gränser att existera inom Europa längre. Då kommer sådana som du att fokusera på att sprida kärlek och inte illvilja och negativitet. Vi är alla lika och vi tillhör alla samma familj: jordens folk. Må solen lysa på din okunnighet så du kan vakna och vara lycklig.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|