|
Saker jag retade mig på på Kreta
|

2007-08-06, 17:32
|
|
|
Saker jag retade mig på på Kreta
Kom nyligen hem från Kreta, och vill berätta om/varna för ett par saker som jag retade mig på.
1. Toalettmadamerna. Man ska ju bara ge dom 15-20 cent, eller eg. behöver man inte ge dom något alls. Men på flera ställen så hade dom ett stort fat med enbart 1 Euro-mynt på, så att alla turisterna skulle tro att det var det man skulle ge. Det hade ju också känts snålt att lägga dit en liten kopparslant bland alla 1 Euro-mynten. Dom måste ju tjäna motsvarande 10.000-tals kronor på detta PER DAG! Ge dom inte mer än dom har rätt till!!!
2. Busskonduktörerna på lokalbussarna. Vi försökte fråga konduktören vr vi skulle gå av, när vi skulle till vårt hotell (jag hade en strandkarta med alla hotellen), men han bara viftade på armarna och skrek på grekiska. Kanske kunde han ingen engelska? Så vi åkte förbi vår hållplats och var tvungna att ta bussen tillbaka.
Då var det naturligtvis samma konduktör, och fast han VISSTE att jag hade betalat, så skrek han bara: "ANOTHER PAY, ANOTHER PAY!" och han ville fortfarande inte hjälpa oss att komma av på rätt hållplats. Tänk om vi hade räknat ut precis så att vi skulle ha pengar till resan till hotellet! Vad skulle ha hänt då? Skulle vi ha blivit utslängda på landsvägen och fått GÅ utan vatten i solen i 40-graders värme (i skuggan)???
3. Vidare retar jag mig på den dåliga skyltningen och infon och allt krångel som det blir med minsta sak därför. Vi var t.ex. på badlandet Limnoupolis. Men det var inte skyltat på något sätt var omklädningsrummet eller skåpen låg.
Så först betalade vi i kassan (och dom sa inget om vart vi skulle gå sedan). Sedan letade vi oss upp för en backe till väskinlämningen - men omklädningrummen fanns förstås inte på samma ställe. Så då fick vi gå ner igen och leta efter omklädningsrummen (det framgick inte heller om det var dam eller herr). Och sedan upp igen för att lämna in väskor och kläder i väskinlämningen... Det kostade också 3 Euro i deponeringsavgift (men då var det åtminstone fria uttag - det var bra).
Det är sådant här som gör att man kommer hem med ett negativt intryck av det kretensiska folket...
|
|
|

2007-08-07, 07:41
|
|
|
Hej
oj du det låter inte trevligt alls men måste fråga dig vad är Toalettmadamerna för något?
|
|
|

2007-08-07, 09:45
|
|
|
Toalettmadamerna
Det är kvinnor som arbetar som städerskor och något slags värdinnor på större offentliga toaletter. Bland annat vid muséet i Knossos.
Sedan var det så dumt också, att det fanns inget toalettpapper inne i båsen. Det skulle hon ge en vid ingången, så att det blev liksom en liten tjänst när hon rev av papper åt en och gav en i handen. Så att man skulle behöva betala henne.
Det där var lätt att missa, så att man rusade in på toaletten utan papper, om man inte visste om det.
Det är sådana där saker som känns efterblivna i Grekland, och som gör att man kommer hem med fördomar. Jag har faktiskt mailat det grekiska kulturdepartementet om det det nu. (Angående toaletten i Knossos.)
|
|
|

2007-08-07, 09:53
|
|
|
Var på den vattenparken du talade om för 2 veckor sedan och jag upplevde inga av dom grejerna du gjorde.Fattar inte vad du menar med att det inte fanns separata omklädningsrum,det var ju säkert 50 bås som man skulle gå in i och byta om,för inte finns det väl så många tex klädaffärer som har separata omklädningsrum för herrar/damer.
|
|
|

2007-08-07, 10:53
|
|
|
Det var inte skyltat
Jo, det var bås, men innan man fattade att det var det, så sprang man ju runt och letade efter en skylt med "damer" och "herrar". Omklädningsrum brukar ju vara separata.
Men visst, sedan såg vi ju att det var bås man kunde gå in i.
Jag tyckte i alla fall att det var dåligt skyltat och allmänt rörigt.
Men annars var ju vattenparken jättebra. Det var som Skara sommarland, minus huttrandet och frysandet!
Och jag undrar vad svenska myndigheter skulle ha sagt om den där poolbaren, där man bokstavligt talat satt mitt ute i poolen, med vattnet nästan upp till sitsen på barstolen. Man kunde sitta där och dricka sig berusad om man ville, och så bara vända sig om på stolen och dyka direkt på huvudet i vattnet...
Svenska myndigheter skulle nog få KRUPP, om någon försökte sätta upp något sådant här! Men samma sak där: det var kul först för att man kände sig så fri och borta från svenska lagar och förordningar, men när man tänker på att folk faktiskt kunde ha dykt på huvudet och brutit nacken mot trappstegen som var där, på fyllan, så är det inte lika kul längre... Eller drunknat...
|
|
|

2007-08-07, 11:20
|
|
|
saker som en del har upplevt är ju induviduella från person till person. jag själv har då aldrig upplevt något sådant. kretenserna är ett mycket härligt folk, hjälpsamma. om man nu inte räknar mitt lilla missöde med otroligt otrevliga städerskor på vårat hotell, rusade in i lägenheten på morgonen och ville att man skulle gå upp. vi var där i 2 veckor o 2 av dom dagarna blev jag sjuk på. dock var det bara en som jag ville stanna inne några timmar. Städerskan blev riktigt sur på mig då, just för att hon inte fick städa. Dom behövde inte ens städe märktes inte, fick inte något toalettpapper heller. + att vårat hotellrum hade husdjur i form av 2 kackerlackor STORA. små små ödlor (dom blev till slut kompisar med oss) men kackerlackorna kunde jag inte acceptera. men vi blev av med dom i alla fall. tack vare att jag fick döda dessa djur som tog 100år o döda. hårda som sten. min kille vägrade. o jag e lika rädd som honom. Killar hehe.
men detta var första gången jag upplet det så. har alltid haft mycket postitiva upplevelser om allt på kreta även städerskorna, detta var ett undantag. men det berör mig knappast. älskar kreta och folket har redan längtan tillbaka.
tror jag tar en restresa :P
|
|
|

2007-08-07, 11:47
|
|
|
Det hände en annan grej också
På en butik i Platinadas. De hade en metallskiva med kylskåpsmagneter på. Min dotter pillade lite på dom, och då ramlade en och gick sönder. De satt väldigt löst - magneterna var svaga - så det var lätt hänt. Dessutom var det ju väldigt dålig kvalité, i och med att motivet lossnade så lätt från själva magneten.
ÄNDÅ började affärsinnehaverskan att skrika och bråka om att vi måste betala för den! Så otroligt dåligt. Det skulle aldrig hända i en svensk butik.
Jag betalade inte, jag tog bara dottern i handen och gick därifrån...
Det är sådana där grejer. Som att de bara är ute efter att tjäna pengar på dumma turister...
|
|
|

2007-08-07, 11:53
|
|
|
Och på hotellet, förresten.
Vi bodde på Hotell Menia, och det var väldigt rent och trevligt och bra annars. Men en sak kunde ha blivit väldigt farlig. Dörren gick i baklås till hotellrummet hela tiden! Som tur var så hände det när vi var ute, och inte inne! (Man öppnade inifrån med nyckel också.)
Killen från receptionen fick inte heller upp dörren. Då ringde han till ägaren, och ägaren kom och "reparerade" låset. Men det blev fort lika trögt igen. Då kom ägaren och gav oss en skruvmejsel (!) och visade oss hur vi skulle kunna skruva upp en skruv på andra (högra) sidan av skjutdörren, och skjuta upp den från den sidan i stället, ifall vi inte fick upp låset.
Jo, det kändes ju lite tryggare att ha skruvmejseln - men ÄNDÅ! Det fanns inga fönster i rummet heller. Tänkt om det skulle ha börjat brinna, och man inte skulle ha hunnit ut när man först skulle försöka krångla upp det vanliga låset och sedan försöka skruva upp skruven... Kanske under rökutveckling!
Vi pratade med en kvinna i receptionen om det också, och hon sa att dom visste om problemet, och att det var samma problem med flera dörrar. Men att ägaren var gammal och inte förstod problemet. "You are not safe here" sa hon...
|
|
|

2007-08-07, 16:23
|
|
|
Men semestern var bra annars?
|
|
|

2007-08-07, 21:42
|
|
|
Jadå, annars var det bra!
Solen, värmen, havet, poolerna, olivlundarna, de färgglada blommorna på buskarna, bergen, ravinerna, kulturen, historien...
Det var bara folket som var jobbigt! (Eller en del av dom...)
|
|
|

2007-08-08, 07:29
|
|
|
Re: Jadå, annars var det bra!
Citat:
|
Ursprungligen postat av Margot
Solen, värmen, havet, poolerna, olivlundarna, de färgglada blommorna på buskarna, bergen, ravinerna, kulturen, historien...
Det var bara folket som var jobbigt! (Eller en del av dom...)
|
Finns nog en hel del folk som är jobbigt här också....en hel del..
|
|
|

2007-08-09, 09:50
|
Reg.datum: jul 2007
Rykte: 0
|
Re: Saker jag retade mig på på Kreta
du låter bara som en gnällig kärring....
Citat:
|
Ursprungligen postat av Margot
Kom nyligen hem från Kreta, och vill berätta om/varna för ett par saker som jag retade mig på.
1. Toalettmadamerna. Man ska ju bara ge dom 15-20 cent, eller eg. behöver man inte ge dom något alls. Men på flera ställen så hade dom ett stort fat med enbart 1 Euro-mynt på, så att alla turisterna skulle tro att det var det man skulle ge. Det hade ju också känts snålt att lägga dit en liten kopparslant bland alla 1 Euro-mynten. Dom måste ju tjäna motsvarande 10.000-tals kronor på detta PER DAG! Ge dom inte mer än dom har rätt till!!!
2. Busskonduktörerna på lokalbussarna. Vi försökte fråga konduktören vr vi skulle gå av, när vi skulle till vårt hotell (jag hade en strandkarta med alla hotellen), men han bara viftade på armarna och skrek på grekiska. Kanske kunde han ingen engelska? Så vi åkte förbi vår hållplats och var tvungna att ta bussen tillbaka.
Då var det naturligtvis samma konduktör, och fast han VISSTE att jag hade betalat, så skrek han bara: "ANOTHER PAY, ANOTHER PAY!" och han ville fortfarande inte hjälpa oss att komma av på rätt hållplats. Tänk om vi hade räknat ut precis så att vi skulle ha pengar till resan till hotellet! Vad skulle ha hänt då? Skulle vi ha blivit utslängda på landsvägen och fått GÅ utan vatten i solen i 40-graders värme (i skuggan)???
3. Vidare retar jag mig på den dåliga skyltningen och infon och allt krångel som det blir med minsta sak därför. Vi var t.ex. på badlandet Limnoupolis. Men det var inte skyltat på något sätt var omklädningsrummet eller skåpen låg.
Så först betalade vi i kassan (och dom sa inget om vart vi skulle gå sedan). Sedan letade vi oss upp för en backe till väskinlämningen - men omklädningrummen fanns förstås inte på samma ställe. Så då fick vi gå ner igen och leta efter omklädningsrummen (det framgick inte heller om det var dam eller herr). Och sedan upp igen för att lämna in väskor och kläder i väskinlämningen... Det kostade också 3 Euro i deponeringsavgift (men då var det åtminstone fria uttag - det var bra).
Det är sådant här som gör att man kommer hem med ett negativt intryck av det kretensiska folket...
|
|
|
|

2007-08-09, 15:15
|
|
|
visst man kan klaga och vara besviken men inte varna???
man åker inte till grekland för att uppleva samma system som i sverige..kreta är en ö som inte har kommit så långt i sin utveckling än. det är fotfarnade vad ska man säga jobbigt för dom att få ihop till sitt levnadsbröd. dom vill kalla sig ett eget folk...ett underbart folk i mina ögon.
jag åker inte till grekland för att det ska vara lika fint och folket ska vara likadant som i sverige. tvärtom för att komma bort ifrån det. Jag har aldrig hört i mitt liv har varit i grekland i 6 år. jag har aldrig hört en grek klaga på något, dom bara ler och tycker att allt ordnar sig.
tänk såhär det e grekerna som städar upp skiten efter oss turister som skräpar ner, det är grekerna som jobbar ihjäl sig på sommren med 3 jobb var för att ví ska trivas. kan förstå att dom ibland blir arga. det blir vi med.
älskar grekerna och grekland kommer alltid att göra det
|
|
|

2007-08-09, 15:47
|
|
|
Var i Platanias för 2 veckor sedan. Vi var i vattenlandet också och upplevde inga som helst problem med att hitta var vi skulle byta om och inga andra problem heller! Folket som du upplevde som jobbiga - alltså är du säker på att du var i Platanias på Kreta? Jag fattar inte annars vad du menar. De är ju hur underbara som helst! ÄVEN busschaförerna.
Vi hade en helt underbar resa och KOMMER att åka dit igen. Och vet du....nästa sommar....stanna hemma i Sverige, här trivs du nog bäst!
|
|
|

2007-08-13, 08:55
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 0
|
Även jag tycker det var en trist insändare! Klart du kan ha haft lite otur och träffat på någon som haft en dålig dag - men ärligt talat: var du själv vänlig och trevlig? Man kan inte kräva att t ex alla ska prata engelska.
Har rest till Kreta i snart 20 år (har numera ett eget litet krypin där) och bara upplevt vänlighet och gästfrihet. Instämmer med en tidigare insändare - stanna hemma eller åk till "engelsktalande" storstäder där skyltning m m är perfekt.
|
|
|

2007-08-15, 20:08
|
|
|
Herregud människa, stanna hemma för helvete...
maken till gnälligare människa har jag fan aldrig varit med om!
Jag gissar på att dom på grekiska departementet bara sitter och skrattar åt ditt mail och tror att det hela är ett jävla skämt! :lol:
|
|
|

2007-08-15, 20:15
|
|
|
Men stanna hemma om du inte kan ta landets kultur....jag säger bara hände det inget värre än vad du råkade ut för? det är patetiskt att gnälla om dessa pettitesser.
|
|
|

2007-08-15, 20:54
|
|
|
Ibland tror man inte sina ögon då man läser "resgnäll", skämtar folk eller?  ops:
Har själv upplevt de bofasta på Kreta som vänliga intresserade och hjälpsamma och diverse missförstånd kan man bara ta med ett skratt från båda sidor....vi är ju där för att uppleva nåt annat än vi har hemma och då händer det ibland att man inte förstår allt så bra. Säger du NÄ på svenska betyder det JA på grekiska.....
|
|
|

2007-08-23, 19:06
|
|
|
Hej Margot
Resebranchen omsätter miljarder och alla som på något sätt har inkomster från den bevakar sina intressen. Det är ytterst ovanligt att någon erkänner på forumet att man arbetar inom resebranchen eller har det som extraknäck. De måste hata sitt jobb :wink:
För varje inlägg som du skriver kan de skriva 10 som försvarar det du vill dela med dig till andra resenärer.
|
|
|

2008-06-16, 11:11
|
|
|
Men stanna hemma då!
Om nu svenskar är så jävla bra och idealet för hur folk ska vara och bete sig.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|