ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-06-29, 21:39

Gäst

Standard
Låter som en bortskämt barnunge som är utomlands för första gången.. Sluta lipa!
Svara med citat

Gammal 2008-07-16, 14:19

Skalle

Nykomling
Skalle är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 0

Standard
Lite för mycket gnäll tycker jag nog att det var. Man reser ju bara utomlands och inte in i det kungliga slottet där allting ska serveras på guldfat. Det mesta du gnällde på tycker jag är helt vardagliga saker som kan inträffa.

Jag har själv varit på Grekland/Kreta och jag tyckte mycket bra om folket där. Visst hade de en ganska easy-going-stil, men den tyckte jag bara var skön. Man måste ju förstå att man åker till ett annat land där saker och ting har sin gång. Man måste anpassa sig lite som turist, för man är ju bara en gäst.

Personligen tyckte jag hela möljöombytet var tillräckligt för att jag knappt skulle bry mig om saker jag annars skulle ha stört mig på här hemma.

Jag kommer ihåg när jag var på Kreta och hade tappat bort nyckeln till hotellrummet på stranden. Jävlar vad jag skämdes när jag skulle gå till killen i receptionen och förklara det. Visst, han suckade lite åt mig, men jag förtjänade ju det. Men så sa han att de var tvugna att byta ut hela låskolven på dörren och ge mig en ny nyckel.

Ok, tänkte jag. Hur mycket måste jag betala för det då?
- Inte vet jag svarade killen. Jag måste skicka hit farsan som får fixa det.
- Ok, när blir det då?
- Inte vet jag. Sen nån gång.
- Men jag måste in i rummet om en stund.
- Han kommer när han kommer. Ska ringa honom snart. Kan inte lova nåt

Haha... så jävla skön stil tyckte jag att de hade. "Allting har sin tid" liksom.
- Gå och lägg dig på stranden så kommer jag ut när farsan är här med verktygen.

Där låg jag i 2 timmar och softa när hans farsa sen kommer utlunkandes soft och mjukt i sandaler och med en verktygslåda i handen. Han busvisslade åt mig och gav mig ett leende. Sen stack vi upp och fixade låset.

När jag frågade hur mycket jag var skyldig så tittade han bara på mig frågandes och viftade sen med handen.

- No, no... no pay. But remember... key must be safe now!
Så skrattade han och lunkade iväg igen.

Så jag tycker inte man ska klaga för en massa smågrejer när man är där. Det finns så mycket annat som väger upp det.
Svara med citat

Gammal 2008-07-18, 11:10

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Margot Visa inlägg

1. Toalettmadamerna. Man ska ju bara ge dom 15-20 cent, eller eg. behöver man inte ge dom något alls. Men på flera ställen så hade dom ett stort fat med enbart 1 Euro-mynt på, så att alla turisterna skulle tro att det var det man skulle ge. Det hade ju också känts snålt att lägga dit en liten kopparslant bland alla 1 Euro-mynten. Dom måste ju tjäna motsvarande 10.000-tals kronor på detta PER DAG! Ge dom inte mer än dom har rätt till!!!

2. Busskonduktörerna på lokalbussarna. Vi försökte fråga konduktören vr vi skulle gå av, när vi skulle till vårt hotell (jag hade en strandkarta med alla hotellen), men han bara viftade på armarna och skrek på grekiska. Kanske kunde han ingen engelska? Så vi åkte förbi vår hållplats och var tvungna att ta bussen tillbaka.
1. Toalettmadammerna i grekland är värda sin vikt i guld jämnfört med de i Turkiet. Var på en offentlig toalett i Turkiet, en strand i Alanya. När jag kom dit fick jag betala 1 miljon lire (10 kronor eller något sådant, detta var år 2000). Jag får en näve pyttesmå servetter(!!!!) och sen blir jag anvisad till ett bås. Väl inne i båset upptäcker jag ett bajsigt hål i marken. Ja, det ligger bajs runt kanterna på det. Det var lite väl mycket för mig som ändå har en väldigt hög toleransnivå. nåväl, jag får göra det bästa av situationen eftersom jag har ränneskita. vänder mig om för att låsa dörren, då är det 4-5 olika låshaspar och jag lägger på alla. Ändå lyckas någon öppna dörren när jag precis är redo att skita. Eftersom kärringen som sitter där anvisar en till ett bås så måste hon ju veta om att jag fortfarande var där inne? Enda positiva är att den händelsen botade min diarré.

2. Turkiska busskonduktörer är värre. först försöker de blåsa en på biljettpriset. Det kostade 100.000 lira men ofta försökte de nappa åt sig 1.000.000 eller 10.000.000 miljoner lira sedlarna från en genom att försöka lura en att man ger dem för lite pengar. Tur man inte är sifferblind annars hade man lätt kunnat bli lurad. Det är ett jävla sätt och jämnfört med turkarna så är grekerna jävligt trevliga.

när jag var på Rhodos upplevde jag bara att de var hjälpsamma, även de som inte ens förstod engelska försökte hjälpa till genom att gestikulera och peka. Dessutom upplevde jag aldrig att de försökte lura en på något vis och det tycker jag är viktigt.
Svara med citat

Gammal 2008-07-18, 12:07

alexzien

Medlem
alexzien är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Standard
Herregud, allt som du skriver är ju individuellt och har aldrig hänt mig (har varit på Kreta 2 gånger och ska dit i augusti igen). Limnoupolis hade jag inga problem med alls. De var hjälpsamma och jag hade då inga problem att hitta omklädningsrum osv.

Det var ju lite tråkigt att busskonduktören inte hjälpte er av på rätt ställe, men de tycker väl som många svenska busschaufförer att turister får hjälpa sig själva om de ska ta en inhemsk buss. Om ni vill hitta rätt direkt så ska ni ta taxi! Så är det överallt!

Och om det där med att din dotter pillade sönder en grej. Du hade nog fått betala det i Sverige också... Sedan kan det ju vara så att man inte ska pilla på grejer i butiker om man inte ska köpa dem.

Till sist så vill jag säga att man faktiskt är i ett helt annat land än i Sverige. De tänker kanske inte likadant som oss och har inte samma regler och liknande. Man får helt enkelt anpassa sig till dit man åker! Så är det bara!
Senast redigerad av alexzien den 2008-07-18 klockan 12:10.
Svara med citat

Gammal 2008-07-20, 22:34

blotgode

Nykomling
blotgode är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Skicka ett meddelande via Skype™ till blotgode
Standard
Men för f-n människa vad ska du ut i världen och göra?? stanna hemma och åk till de "plaskland" som finns här och gör gärna besök på toaletter här i sverige, det är ju ofta gratis men oxå mycket grisigare.
Jag själv blev förälskad i Kreta och det vänliga sättet man blev bemött på, åker till våren igen

Gammal 2010-08-22, 12:34

Gäst

Standard Till Margot
Hej Margot! hoppas din semesterresa till Grekland trots era problem ändå var värt priset. till skillnad från alla andra som dissat dig här tycker jag att du gör rätt i att berätta om alla dina problem, Vi svenskar är alldeles för dålig på att hävda vår rätt, jag tycker du har rätt i att klaga på hur du blivit bemött osv..... Vi svenskar är det enda folkslag i världen som i 99% av fallen finner oss i situationen vi hamnar i oavsett om det kostar oss extra... "okej vi blev lurad"......ett ryck på axeln.. sen kan jag tycka att alla nu som dissar Margot kan ta lärdom av henne, jag är helt övertygad om att ni också innerst inne har irriterat er på saker som ni av er stolta svenskhet bara blundar för å säger qe sera sera....... det om något är patetiskt och ja det bara visar hur förtryckt å lurat svenska folket är.... skaffa en ryggrad kära ni.........
Svara med citat

Gammal 2010-08-30, 22:38

Ewa & Kenneth

Medlem
Ewa & Kenneth är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Cool En gammal tråd men ändå!
Varför åker man till ett annat land än Sverige när man inte kan förstå att det inte är som Sverige. Grekland och Kreta är ett utvecklat turist ställe, dom arbetar från april till oktober med turister och ska leva på dessa inkomster resten av året. Beroende på när under året man besöker denna underbara ö så får man tyvärr olika bemötande som turist. När man kommer dit i maj så är alla väldigt älskvärda mot oss, men när man kommer i slutet av oktober så är befolkningen av naturliga skäl lite "trötta" på turister. Men om man ska vara ärlig så tror jag att alla som har besökt ex.Spanien och alla dess resmål och jämför med Grekland kan hålla med om att det är svårt att jämföra dessa två ställen, just pga. befolkningen som verkligen ställer upp för turisten. Så du som reser till Kreta, åk i början på säsongen om du vill ha bästa servicen på alla håll.
Svara med citat

Gammal 2010-08-30, 23:59

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 2

Standard
varför blir folk så personliga?

Hon har en åsikt är ju inget som betyder att det är skrivet i sten.

Dom enda som är bitchiga är ni som just gnäller på att hon har en åsikt.

Jag kan klaga både på det ena och det andra när jag varit på ett ställe betyder inte att jag inte åker dit igen men en åsikt har man rätt till.

Andra kanske upplever annorlunda men vi är alla olika vore trist annars.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8