Lite för mycket gnäll tycker jag nog att det var. Man reser ju bara utomlands och inte in i det kungliga slottet där allting ska serveras på guldfat. Det mesta du gnällde på tycker jag är helt vardagliga saker som kan inträffa.
Jag har själv varit på Grekland/Kreta och jag tyckte mycket bra om folket där. Visst hade de en ganska easy-going-stil, men den tyckte jag bara var skön. Man måste ju förstå att man åker till ett annat land där saker och ting har sin gång. Man måste anpassa sig lite som turist, för man är ju bara en gäst.
Personligen tyckte jag hela möljöombytet var tillräckligt för att jag knappt skulle bry mig om saker jag annars skulle ha stört mig på här hemma.
Jag kommer ihåg när jag var på Kreta och hade tappat bort nyckeln till hotellrummet på stranden. Jävlar vad jag skämdes när jag skulle gå till killen i receptionen och förklara det. Visst, han suckade lite åt mig, men jag förtjänade ju det. Men så sa han att de var tvugna att byta ut hela låskolven på dörren och ge mig en ny nyckel.
Ok, tänkte jag. Hur mycket måste jag betala för det då?
- Inte vet jag svarade killen. Jag måste skicka hit farsan som får fixa det.
- Ok, när blir det då?
- Inte vet jag. Sen nån gång.
- Men jag måste in i rummet om en stund.
- Han kommer när han kommer. Ska ringa honom snart. Kan inte lova nåt
Haha... så jävla skön stil tyckte jag att de hade. "Allting har sin tid" liksom.
- Gå och lägg dig på stranden så kommer jag ut när farsan är här med verktygen.
Där låg jag i 2 timmar och softa när hans farsa sen kommer utlunkandes soft och mjukt i sandaler och med en verktygslåda i handen. Han busvisslade åt mig och gav mig ett leende. Sen stack vi upp och fixade låset.
När jag frågade hur mycket jag var skyldig så tittade han bara på mig frågandes och viftade sen med handen.
- No, no... no pay. But remember... key must be safe now!
Så skrattade han och lunkade iväg igen.
Så jag tycker inte man ska klaga för en massa smågrejer när man är där. Det finns så mycket annat som väger upp det.