Citat:
Ursprungligen postat av Lotten86
Hej! Jag och min pojkvän har bokat en resa till Kreta, Platanias den 18 augusti och ska bo på hotel Castle suites. Vet någon om detta är ett bra hotell? Ligger det hyfsat centralt och nära vattnet? Skulle verkligen uppskatta om vi kunde få några tips på bra matställen och trevliga utflykter. Är stränderna ok? Eller finns det några fina stränder i närheten? Är det enkelt att hyra moppe och vad kostar det för en vecka tro? Min syster krockade med moppe och det gick rätt illa när hon var på Kreta sist så vet inte om man vågar det, är traffiken så hemsk som alla säger? Har även hört att man kan gå en 1.8 mils vandring i en ravin, är detta att rekomendera? Finns det några trevliga båtutfykter man kan göra? Vi är inte ute efter en party resa men vill gärna att det ska vara lite liv och rörelse, är Platania rätt ställe för oss eller vad kan ni rekommendera? Tacksam för alla tips vi kan få
|
Jag kom hem från Platanias igår morse, och jag bodde på Castle Suites. Hotellet är utmärkt och kan definitivt rekommenderas. Det är även nära till stranden och det finns mängder med bra restauranger i närheten.
Hotellfaciliteterna kan man inte klaga på. De erbjuder värdeförvaring på rummet i säkerhetsskåp för 6€ per vecka. Luftkonditionering i rummet kostar 8€ per dag. Vid hemresa kan man behålla rummet till avresan mot 3€ per timme (fantastiskt skönt om planet går sent, som för mig). Hotellet har tre pooler och de flesta rum har bara några meter till närmaste pool. Trevlig personal, både i receptionen och i restaurangen. Frukost kostar 5-7€ per styck. Varje tisdagkväll hålls kretensisk afton med grillbuffé och uppträdande för 15€, som jag definitivt kan rekommendera.
Jag har MC-körkort, men valde att inte hyra moppe eller MC p.g.a. det jag hört om trafiken och olycksrisken. Dessutom innehåller asfalten mer olja än i Sverige vilket gör att den blir slirigare, inte så kul om man kör MC. Vi kompenserade genom att hyra en 2-sitsig cabriolet istället, som kostade 104€ per dag (+5€ för att både jag och min kompis skulle kunna köra).
Vill man hyra bil så levererar uthyrningsföretaget Speedwheel bilen till hotellet på morgonen och hämtar den vid hotellet på kvällen, detta är praktiskt då deras kontor är i andra änden av Platanias, ca 1 km bort.
Trafiken är inte så hemsk som det sägs, men den är definitivt annorlunda än i Sverige. Kör man uppe i bergen finns det oftast inget skyddsräcke mellan vägen och stupet ned mot dalen, så man får ta det väldigt försiktigt. Se dock till att hålla er på rätt sida om vägen, man kan få möte där man minst anar det, och alla tar det inte lika försiktigt.
Trafiken är inte alls så tät som t.ex. i Stockholm, men den är definitivt mer hetsig. Håller man hastighetsgränserna så blir man omkörd mest hela tiden, även i kurvor med skymd sikt. Dock finns ofta breda vägrenar på större vägar som man kan använda sig av för att underlätta omkörningar för bakomvarande. Man kan även notera att bakomvarande inte sällan tutar för att visa att de vill köra om, detta även om man kör 10 km/h över hastighetsbegränsningen. Dessutom är det inte ovanligt att få omkörande möte, alltså att du möter en bil som håller på att köra om en annan bil. Den omkörande bilen befinner sig då ibland i ditt körfält, och det är då bra att köra ut på vägrenen för att ha god marginal i sidled.
En annan källa till förvirring kan vara hastighetsskyltarna. Skyltar med en angiven maxhastighet visar att hastigheten är nedsatt från den grundläggande hastighetsbegränsningen, som är 50 i tätbebyggda områden (städer och byar) och 90 på landet. När man ser en skylt med en överstruken hastighetsbegränsning innebär det att hastighetsbegränsningen återgår till den grundläggande. Om du på landsväg ser en överstruken 80-skylt så innebär det alltså att hastighetsbegränsningen nu är 90.
Det var allt jag kan komma på för tillfället.