ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-12, 17:30

Gäst

Standard Platanias
Också just hemkommen från min 4:e resa till Kreta som gick till Platanias
Den i särklass sämsta upplevelsen. Ingen charm eller genuinitet överhuvudtaget.

Bodde på Melinas (Apollo) Ett bra boende men utrustningen var katastrofal
I en 2 rums lgh hade vi: 3 klädhängare, en liten panna, ingen tillbringare eller kanna så vi kunde få oss lite kaffe. Inget askfat, ett par tallrikar, 1 tesked och några glas.
Under all kritik.

Nä, tacka vet jag Rethymnon med sin gamla stadskärna, alla trånga mysiga gränder, bra bad och bra restauranger.
Dit får resan gå igen på nästa Kreta tur
Svara med citat

Gammal 2009-10-31, 15:25

charlo

Nykomling
charlo är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 0

Unhappy Platanias- nnjaaa
vi var på Kreta för tio år sedan. en då GREKISK ö. Nu i somras var vi där igen. vi förstod ju innan att mkt förändrats. Men allt har nog blitt sämre. Kreta känns inte alls grekisk längre. överallt talas engelska. allt är extremt turistigt.
Huvudgatan i Platanias får man korsa med risk för livet. Ingen stannar för folk som vill över (både turister o grekerna svär över trafiken).

Med några få undantag smakar maten likadant överallt. Inte ens tzatsikin är ok. fil+gurka går som tzatsiki. var finns vitlöken.

Jag tycker platanias inte är värd att besöka. byn har utvecklats till det sämre. inget känns spännande längre. så trist med Gevalias kaffe o knäckebröd i affären. vill man ha allt som hemma, bör man nog stanna hemma.
Svara med citat

Gammal 2010-05-08, 10:25

Rewen88

Standard Amarillis
Jag och min tjej har just bokat vår resa till Platanias och ska bo på Amarillis. Är det någon som har bott där som kan berätta lite hur det är? Vi åker den 20e augusti och blir där 1 vecka, hur är vädret omkring den tiden?
Svara med citat

Gammal 2010-05-08, 14:40

Ewa & Kenneth

Medlem
Ewa & Kenneth är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Smile Vår erfarenhet av Platanias i slutet av augusti
Citat:
Ursprungligen postat av Rewen88 Visa inlägg

Jag och min tjej har just bokat vår resa till Platanias och ska bo på Amarillis. Är det någon som har bott där som kan berätta lite hur det är? Vi åker den 20e augusti och blir där 1 vecka, hur är vädret omkring den tiden?
Vi har varit i Platanias i augusti och även september, när vi har varit där så har det varit varmt och gott dagtid men svalt på kvällarna (lätt tröja) i början av augusti så är det ju fortfarande riktigt varmt även kvällar, havet är ganska så ofta lite upprört så det är ofta "röd flagg" dvs. badning förbjuden. För övrigt på drygt 10 år så har vi aldrig upplevt mera regn än kanske totalt ca10 minuter. Då har vi varit i perioden maj till september vid olika tillfällen. När det gäller erat hotell så vet vi var det ligger men vi har inte bott där. Men jag tror att ni kan vara lugna, det finns inga dåliga hotell där, det skulle sprida sig med djugeltelegrafen och vi har aldrig hört något negativt om Amarillis. Ett tips gå till hotell Alkionides det ligger granne med storhotellet Santa Helena gå till tavernan till Alex och beställ något jag lovar att ni kommer att få en vällagad måltid.
Svara med citat

Gammal 2010-05-10, 08:10

tilan

Nykomling
tilan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Standard platanias
Just hemkommen från Platanias!
Läste om lite olika resturanger här på bloggen...gjorde misstaget att äta efter huvudgatan en hemsk upplevelse både service och mat!
Gå upp i old town och besök Astrea,en underbar utsikt och mat!
Svara med citat

Gammal 2011-05-01, 11:15

Lotten86

Nykomling
Lotten86 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Standard Platanias
Hej! Jag och min pojkvän har bokat en resa till Kreta, Platanias den 18 augusti och ska bo på hotel Castle suites. Vet någon om detta är ett bra hotell? Ligger det hyfsat centralt och nära vattnet? Skulle verkligen uppskatta om vi kunde få några tips på bra matställen och trevliga utflykter. Är stränderna ok? Eller finns det några fina stränder i närheten? Är det enkelt att hyra moppe och vad kostar det för en vecka tro? Min syster krockade med moppe och det gick rätt illa när hon var på Kreta sist så vet inte om man vågar det, är traffiken så hemsk som alla säger? Har även hört att man kan gå en 1.8 mils vandring i en ravin, är detta att rekomendera? Finns det några trevliga båtutfykter man kan göra? Vi är inte ute efter en party resa men vill gärna att det ska vara lite liv och rörelse, är Platania rätt ställe för oss eller vad kan ni rekommendera? Tacksam för alla tips vi kan få
Svara med citat

Gammal 2011-05-29, 02:12

Gäst

Smile castle suites
Hej!

Jag och min pojkvän var i platanias i mitten av juni 2010 och bodde då på castle suites. Hotellet ligger centralt intill huvudgatan som måste korsas för att ta sig ner till stranden, dit man tog sig på några minuter. Hotellet består av många byggnader och hela tre stycken pooler. Hotellets grekiska afton, som hölls en gång i veckan, rekommenderas, den kostade 20 euro/person och för det fick man äta från en underbar grillbuffe med olika kötträtter, grekiska sallader och tzatsiki.

Vi åkte på en båtutflykt till ön som ligger utanför kusten(ses från stranden) kommer inte ihåg namnet på dem som ordnade just denna båtutflykt, men vi fick nys om den genom reklamblad som delades ut lite här och var på huvudgatan. Båten stannade till på vissa ställen för snorkling, b.la. fick man snorkla och se ett sänkt plan från andra världskriget. Bussen in till Chania kostade 1,50 euro/väg och är en mycket fin stad som är värt att ta sig in till minst en gång. Vårt syfte med resan var mestadels att ta det lungt, men det fanns ett stort utbud av barer om man ville ta några öl på kvällen. Råkade även på ett flertal inkastare till nattklubbar, så detta utbud finns också om det är det ni söker. Hoppas ni får en trevlig resa! Åker själv tillbaks till platanias om en vecka
Svara med citat

Gammal 2011-07-19, 14:55

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Lotten86 Visa inlägg

Hej! Jag och min pojkvän har bokat en resa till Kreta, Platanias den 18 augusti och ska bo på hotel Castle suites. Vet någon om detta är ett bra hotell? Ligger det hyfsat centralt och nära vattnet? Skulle verkligen uppskatta om vi kunde få några tips på bra matställen och trevliga utflykter. Är stränderna ok? Eller finns det några fina stränder i närheten? Är det enkelt att hyra moppe och vad kostar det för en vecka tro? Min syster krockade med moppe och det gick rätt illa när hon var på Kreta sist så vet inte om man vågar det, är traffiken så hemsk som alla säger? Har även hört att man kan gå en 1.8 mils vandring i en ravin, är detta att rekomendera? Finns det några trevliga båtutfykter man kan göra? Vi är inte ute efter en party resa men vill gärna att det ska vara lite liv och rörelse, är Platania rätt ställe för oss eller vad kan ni rekommendera? Tacksam för alla tips vi kan få
Jag kom hem från Platanias igår morse, och jag bodde på Castle Suites. Hotellet är utmärkt och kan definitivt rekommenderas. Det är även nära till stranden och det finns mängder med bra restauranger i närheten.

Hotellfaciliteterna kan man inte klaga på. De erbjuder värdeförvaring på rummet i säkerhetsskåp för 6€ per vecka. Luftkonditionering i rummet kostar 8€ per dag. Vid hemresa kan man behålla rummet till avresan mot 3€ per timme (fantastiskt skönt om planet går sent, som för mig). Hotellet har tre pooler och de flesta rum har bara några meter till närmaste pool. Trevlig personal, både i receptionen och i restaurangen. Frukost kostar 5-7€ per styck. Varje tisdagkväll hålls kretensisk afton med grillbuffé och uppträdande för 15€, som jag definitivt kan rekommendera.

Jag har MC-körkort, men valde att inte hyra moppe eller MC p.g.a. det jag hört om trafiken och olycksrisken. Dessutom innehåller asfalten mer olja än i Sverige vilket gör att den blir slirigare, inte så kul om man kör MC. Vi kompenserade genom att hyra en 2-sitsig cabriolet istället, som kostade 104€ per dag (+5€ för att både jag och min kompis skulle kunna köra).

Vill man hyra bil så levererar uthyrningsföretaget Speedwheel bilen till hotellet på morgonen och hämtar den vid hotellet på kvällen, detta är praktiskt då deras kontor är i andra änden av Platanias, ca 1 km bort.

Trafiken är inte så hemsk som det sägs, men den är definitivt annorlunda än i Sverige. Kör man uppe i bergen finns det oftast inget skyddsräcke mellan vägen och stupet ned mot dalen, så man får ta det väldigt försiktigt. Se dock till att hålla er på rätt sida om vägen, man kan få möte där man minst anar det, och alla tar det inte lika försiktigt.

Trafiken är inte alls så tät som t.ex. i Stockholm, men den är definitivt mer hetsig. Håller man hastighetsgränserna så blir man omkörd mest hela tiden, även i kurvor med skymd sikt. Dock finns ofta breda vägrenar på större vägar som man kan använda sig av för att underlätta omkörningar för bakomvarande. Man kan även notera att bakomvarande inte sällan tutar för att visa att de vill köra om, detta även om man kör 10 km/h över hastighetsbegränsningen. Dessutom är det inte ovanligt att få omkörande möte, alltså att du möter en bil som håller på att köra om en annan bil. Den omkörande bilen befinner sig då ibland i ditt körfält, och det är då bra att köra ut på vägrenen för att ha god marginal i sidled.

En annan källa till förvirring kan vara hastighetsskyltarna. Skyltar med en angiven maxhastighet visar att hastigheten är nedsatt från den grundläggande hastighetsbegränsningen, som är 50 i tätbebyggda områden (städer och byar) och 90 på landet. När man ser en skylt med en överstruken hastighetsbegränsning innebär det att hastighetsbegränsningen återgår till den grundläggande. Om du på landsväg ser en överstruken 80-skylt så innebär det alltså att hastighetsbegränsningen nu är 90.

Det var allt jag kan komma på för tillfället.
Svara med citat

Gammal 2011-08-22, 15:41

Gäst

Talking Platanias
Kom precis hem från platanias/kreta och bodde på Castle Suites. Har haft den i särklass bästa semestern på länge. Lägenheten var liten, speciellt toaletten, men hade så mycket charm att det inte märktes. Man borde välja balkong då markterasserna ligger väldigt nära där folk går. Vår balkong hade väldigt bra utsikt, rakt över tredje poolen, men det är lite lotto. Vissa har tak, andra inte... vissa tittar in i en vägg och andra över hela området.

Poolerna är väldigt fräscha och snygga. På hotellet finns en supermarket som inte alls är överpriserad och som har absolut allt. Restaurangen på hotellet hade en kretensisk afton på tisdagarna som var helt underbar med dans och otroligt god mat. Överlag var maten dock ganska medioker, bäst service fanns det dock på Symphosium på huvudgatan. Missa dock inte restaurangerna på "kullen" - värt det för utsikten.

Missa inte Garamvoussa och det venetianska fortet - otrolig upplevelse samt åk till Chania och shoppa på leather lane.

Fritidsresor marknadsför platanias som partystället men det stämmer inte, finns kanske tre renodlade klubbar men totalt såg jag tre ungdomsgäng under hela min vistelse. Mestadels var det par i tjugo/trettioårsåldern och familjer samt pensionärer som åkte och det blev en väldigt skön och livad blandning av människor på resmålet.
Svara med citat

Gammal 2012-01-15, 21:01

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jenmo Visa inlägg

Kan inte annat än hålla med här! Har varit på många ställen i Grekland men INGET har hållit sämre kvalitet än Platanias. Det enda som var bra var egentligen vädret. Stranden var fin, men som sagt blåste mycket och blev upp till 4 meter höga vågor vissa dagar så inte mycket bada där kan jag säga. Maten, provade flera olika ställen, var urusel! Dålig service, kall mat osv... Inget ställe som jag rekommenderar! Dottern gillade det iofs.. men hon är 8 och ställer inte högre krav än att det finns en pool att bada i

Vad är ni för folk? Det genuina grekland är helt underbart. Ni kan väl åka ner och laga trottoarerna om de är så förbannat med fel på dem!
Svara med citat

Gammal 2012-01-16, 03:20

mathildahjalmen

Nykomling
mathildahjalmen är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Standard Platanias INBROTT!!!!!!
Hejhej! Min mamma, kusin och jag var i Platanias i september. Vi bodde på ett hotell som hette Balandinos. Vårat flyg landade på natten och vi gick och la oss direkt när vi kom fram men vi vaknade klockan fem på natten av att en man hade brytit sig in i vårat rum och snodde min mammas och kusins alla värdesaker så som pass, biljetter, pengar och mobiler! Säger inte detta för att skrämmas men vill varna och så kan man ha lite extra koll och saftybox! Efter inbrottet fick vi jättebra hjälp av apollo! Och allt annat var jättebra! Maten var fantastisk och mycket fint att shoppa!

Men om jag hade åkt dit igen hade jag inte tagit rum på markplan!

Kram!

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8