ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-10-23, 14:02

Fredrik

Standard Gotland
Hej!
Jag bor i Göteborg och skulle vilja turista på Gotland nästa sommar.

Hur tar man sig billigast dit då jag bara hittar dyra resor?
Var bor man?
Kan man hyra fordon eller åker man kollektivt på ön?

MVH

Fredrik
Svara med citat

Gammal 2007-10-23, 14:39

...

Standard
Billigast är att ta båten från Oskarshamn..
Det går att hyra bil och cykel för att ta sig runt, att lita på kollektivtrafiken är inte att rekommendera. Då missar man väldigt fina platser.
Boenden är tyvärr väldigt dyra, jag antar att camping är det billigaste. Campingplatserna ligger ofta väldigt vackert vid havet. Annars är Hamnhotellet bland de billigare hotellen. Under högsäsongen är det fullbokat nästan överallt så ett tips är att vara ute i god tid!
Svara med citat

Gammal 2007-10-26, 14:48

Fredrik

Standard
Tack för svaret!
Nu ska man bara serva kameran och snacka sambo till rätta.
Svara med citat

Gammal 2007-10-29, 15:42

Sjalen

Globetrotter
Sjalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg

Hej!
Jag bor i Göteborg och skulle vilja turista på Gotland nästa sommar.

Hur tar man sig billigast dit då jag bara hittar dyra resor?
Var bor man?
Kan man hyra fordon eller åker man kollektivt på ön?

MVH

Fredrik
Ett hyfsat billigt boendealternativ är att hyra studentlägenhet på Volontärgatan (se Destination Gotlands hemsida). Egen lägenhet utan att det kostar skjortan och gångavstånd till muren. Dessutom kan man ofta hyra cykel som man inte lämnar tillbaka förrän följande morgon så då kan man cykla dit ännu snabbare. Hyrcyklar finns massor överallt så det behöver man inte boka i förväg.

Man kan åka runt kollektivt men Gotland har ingen vidare busstrafik och den som finns går ofta mellan Visby och de lite tristare storsamhällena (Klintehamn, Slite...) snarare än de vackra fiskelägena. Dock förlitade vi oss på detta i kombination med cykelhyrning och en busstur med Gertrud Lyrung som guidade runt oss på Fårö m.m. En helt fenomenal gammal dam (pensionerad lärarinna) som vet allt om Gotland (nummer via turistbyrån)!

Kusten norr om Visby är jättevacker att cykla längs (även om det är en enorm backe vid Snäck och man cyklar mitt i trafiken runt Lummelunda). Småvägarna runt Själsö fiskeläge är jättefina. Söder om Visby är det vackert till Högeklint med sin utsikt men sedan blir det oerhört trist cykelbana över ett skjutfält.
Svara med citat

Gammal 2007-10-30, 18:38

Fredrik

Smile
Tackar, cykel verkar vara ett bra alternativ helt klart.
Svara med citat

Gammal 2007-10-31, 15:19

Ingela

Standard
Gå även in på gotland.net
Campingplatserna på ön har påbörjat en förvandling till rikemansboende
men det finns andra alternativ
Hyr in er hos någon som hyr ut dubbelrum med del i kök o badrum, kostar inte skjortan, finns ju även lgh att hyra men då veckovis, rum kan man hyra dygnsvis
Du kan ju även hyra begagnade och nya bilar, EU moppar o MC
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8