Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Hej!
Jag bor i Göteborg och skulle vilja turista på Gotland nästa sommar.
Hur tar man sig billigast dit då jag bara hittar dyra resor?
Var bor man?
Kan man hyra fordon eller åker man kollektivt på ön?
MVH
Fredrik
|
Ett hyfsat billigt boendealternativ är att hyra studentlägenhet på Volontärgatan (se Destination Gotlands hemsida). Egen lägenhet utan att det kostar skjortan och gångavstånd till muren. Dessutom kan man ofta hyra cykel som man inte lämnar tillbaka förrän följande morgon så då kan man cykla dit ännu snabbare. Hyrcyklar finns massor överallt så det behöver man inte boka i förväg.
Man kan åka runt kollektivt men Gotland har ingen vidare busstrafik och den som finns går ofta mellan Visby och de lite tristare storsamhällena (Klintehamn, Slite...) snarare än de vackra fiskelägena. Dock förlitade vi oss på detta i kombination med cykelhyrning och en busstur med Gertrud Lyrung som guidade runt oss på Fårö m.m. En helt fenomenal gammal dam (pensionerad lärarinna) som vet allt om Gotland (nummer via turistbyrån)!
Kusten norr om Visby är jättevacker att cykla längs (även om det är en enorm backe vid Snäck och man cyklar mitt i trafiken runt Lummelunda). Småvägarna runt Själsö fiskeläge är jättefina. Söder om Visby är det vackert till Högeklint med sin utsikt men sedan blir det oerhört trist cykelbana över ett skjutfält.