Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Vi har en liten hemma. Är det lugnt och barnvänligt där? Har tyvärr hört en massa dåliga erfarenheter om män som jagar kvinnorna för att fria och barn som springer efter för att tigga. Tacksam för era erfarenheter.
|
Hej!
Jag har varit i Gambia flera gånger och noterar att som vanligt är ryktena överdrivna.
Hade inga små barn med så har svårt att svara av egen erfarenhet men stränderna är i alla
fall lugna. Trafiken kan vara häftigt på vissa vägar och även inom stan kan vägarna vara riktigt dåliga.
Några män som jagade lokala kvinnor såg jag inte till. Däremot är både vita män och kvinnor väldigt populära hos en del av lokalbefolkningen. Vem som utnyttjar vem kan nog diskuteras.
Tiggare är inte särskilt vanliga och de få jag sett var gamla och handikappade.
Men visst - ger man ETT barn nåt kan en hel flock komma.
Jag har provat flera tider på året att vistas i Gambia och temperaturen är väldigt stabil runt 28 grader. Ganska skön värme. Under och strax efter regnperioderna (apr-okt) kan det bli litet kvalmigt.
Om man kan undvara de små barnen rekommenderar jag starkt att lämna turistområdena
och promenera, prova lokalbussarna eller billigaste taxin och besöka städer och marknader.
Våga gå in i de fattiga områden. Jag garanterar att ni får äventyrliga upplevelser men inte särskilt farliga.
Priserna är mycket lägre utanför turistområdena. Undvik supermarkets där vissa varor kan vara svindyra. Handla i de små lokala butikerna.
Det är väldigt lätt att prata med folk (om man kan engelska förstås...)
Det man ska hålla hårt i är plånboken och inte låta sig luras av "bondfångare".
Betala aldrig nåt i förskott. Vanliga trick är att erbjuda att komma med mat efter att ha tagit betalt för hälften. Bjuda in till påhittade bröllop/födelsedagsfester och få turister att skänka pengar. Men brottsligheten verkar inte särskilt hög.
Malaria är vanlig i Gambia och profylax ett måste. Jag har följt läkares råd om vaccinationer.
Det kostar en del men bäst att vara på säkra sidan.
Hans
(planerar just nästa resa till Gambia)