ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-17, 23:20

Gäst

Standard Ta med 1-åring till Gambia?
Vi har en liten hemma. Är det lugnt och barnvänligt där? Har tyvärr hört en massa dåliga erfarenheter om män som jagar kvinnorna för att fria och barn som springer efter för att tigga. Tacksam för era erfarenheter.
Svara med citat

Gammal 2010-02-26, 16:43

Gäst

Standard underbart
i hotellområden så funkar det med barn på 1 år, som vilken turistmål som helst vill jag säga, fast kanske lite mer vänligare men dock inte lika bra saker och det tar tid för allt.
att värma vatten på spisen i rummet eller att få vatten varmt på puben ute kan ta upp till 8 min så man måste planera saker, men du kan vänta dej ett bra bemötande och inget är ett hinder bara man kan vänta.

ang läkare och tandläkare i gambia så finns det svenskar som arbetar med dessa yrken,
läkaren som ving anlitar har sin examen från sverige, ta bara med reseförsäkring så får ni bra vård om något händer!

men utanför turistområdena vill och tänker jag säga att det inte är lika lätt att resa med en 1 åring, det går att gå och åka taxi men det är inte som våra vägar eller taxibilar.

men det finns mycket att göra i och runt hotellområdena, bara att åka på någon h tur för att se apor mm. många guider här på forumet tar lätt med en familj på bara någon tim tur,
maila tex till lams och han förklarar vad och hur han kan hjälpa er, för barnets bästa.

men hoppas att ni har förstått hur lång flygtid det är!
reser ni charter med ving så är det först till canarieöarna för tekniskmellanlandning ca 40 min och man hinner kissa och röka mm.
sen är det ju ca 2,5 h kvar, summa från stockholm är totalt 7-8h.
och nu är det småplan som ving har,
säga även att det kan va sista säsongen som ving har charter till gambia,

ang priser för barnfamiljer så är det billigt! finns dock bara ett hotell som har barnfamiljspriser och det ska man ring om derekt till ving, men jag lovar att 2 veckor är billigare till gambia än tex mallis eller crancanaria!!!! även varmare!!!

om det inte räcker med info så skriv igen så kommer någon annan säkert hjälpa till,
att resa med barn till gambia är inte svårt, dock varmt
Svara med citat

Gammal 2010-04-07, 01:24

Gäst

Thumbs up Gambia är lugnt och trevligt - rekommenderar startkt!
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Vi har en liten hemma. Är det lugnt och barnvänligt där? Har tyvärr hört en massa dåliga erfarenheter om män som jagar kvinnorna för att fria och barn som springer efter för att tigga. Tacksam för era erfarenheter.
Hej!
Jag har varit i Gambia flera gånger och noterar att som vanligt är ryktena överdrivna.
Hade inga små barn med så har svårt att svara av egen erfarenhet men stränderna är i alla
fall lugna. Trafiken kan vara häftigt på vissa vägar och även inom stan kan vägarna vara riktigt dåliga.

Några män som jagade lokala kvinnor såg jag inte till. Däremot är både vita män och kvinnor väldigt populära hos en del av lokalbefolkningen. Vem som utnyttjar vem kan nog diskuteras.
Tiggare är inte särskilt vanliga och de få jag sett var gamla och handikappade.
Men visst - ger man ETT barn nåt kan en hel flock komma.

Jag har provat flera tider på året att vistas i Gambia och temperaturen är väldigt stabil runt 28 grader. Ganska skön värme. Under och strax efter regnperioderna (apr-okt) kan det bli litet kvalmigt.

Om man kan undvara de små barnen rekommenderar jag starkt att lämna turistområdena
och promenera, prova lokalbussarna eller billigaste taxin och besöka städer och marknader.

Våga gå in i de fattiga områden. Jag garanterar att ni får äventyrliga upplevelser men inte särskilt farliga.
Priserna är mycket lägre utanför turistområdena. Undvik supermarkets där vissa varor kan vara svindyra. Handla i de små lokala butikerna.
Det är väldigt lätt att prata med folk (om man kan engelska förstås...)
Det man ska hålla hårt i är plånboken och inte låta sig luras av "bondfångare".
Betala aldrig nåt i förskott. Vanliga trick är att erbjuda att komma med mat efter att ha tagit betalt för hälften. Bjuda in till påhittade bröllop/födelsedagsfester och få turister att skänka pengar. Men brottsligheten verkar inte särskilt hög.
Malaria är vanlig i Gambia och profylax ett måste. Jag har följt läkares råd om vaccinationer.
Det kostar en del men bäst att vara på säkra sidan.

Hans
(planerar just nästa resa till Gambia)
Svara med citat

Gammal 2011-03-10, 14:38

Gäst

Smile Kärlek
Jag har precis kommit hem från min första resa till Gambia och jag har förälskat mig i landet!!!
Hörde också en massa negativt innan vi åkte och det gör mig förbannad! Det är inte alls som folk säger. Visst ska man vara på sin vakt ibland men det gäller att vara street-smart och läsa av läget. Men det gäller väl i hela världen??? Gambia är fantastiskt och det jag saknar nu är folket och atmosfären. Dom är så älskvärda och hjälpsamma. Jag har två småbarn men dom fick stanna hemma och så här i efterhand är jag glad för det. Det var 35-40 grader under hela resan och det hade varit jättejobbigt för barnen. Vi reste då i mitten av februari i år. Jag kommer att åka tillbaks nästa år och lämna barnen hemma då också. Jag tänker vänta tills dom är 6-7 år innan dom får följa med. För dom lite äldre barnen fanns det mycket aktiviteter både på hotellområdet och på stranden. Jag längtar bara tillbaks!!! Kärlek- det är rätt ord att säga om Gambia!!!
Svara med citat

Gammal 2011-09-06, 21:12

flyingnurse

Medlem
flyingnurse är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 0

Standard
Hej Gäst

Ja du det finna väldigt många barn i Gambia! Men de är förstås Gambiska barn och de lever ganska så gott där!
Men det som skiljer små Skandinaviska barn från Gambiska är att de har ljus hud och måste skyddas mor solen av den anledning. Solen är stark och man får se till att ha sol olja och ligga under parasoll på stranden!
Sedan är det vaccinationerna!och malaria profylax som är ett måste även om man endast är i hotell områden så barn måste klarar av att få i sig detta. Jag vill rekommendera er att kolla med Vaccinationscentret eller infektionsmottagningen i ditt Län hur man gör på bästa sätt!
Malaria är det som flest barn dör av i Gambia för där har man inte möjligheten till Profylax.
Det finns bra kliniker i Gambia, Afromed som ligger nära Senegambia området är bra med välutbildade läkare från Europa.
I Bakau på gamla Banjul road vid korsningen som går till Cape point finns en Gambisk tandläkare som är utbildad i Sverige och har jobbat i Göteborg i 35 år och som distrikts tandläkare i Norge.
Honom har jag besök ett par gånger och han är duktig och har bra priser.
Privat klinikerna har ganska så bra kvalitet när det gäller utbildning av personalen!
När det gäller all tal om att männen jagar kvinnor så är det dels en hel annan kultur där nere vart man pratar med alla och så är det upp till kvinnorna att tydligt säga NEJ. tidigare var det mycket sådant på stranden, men det är nästan helt borta sedan 4-5 år tillbaka. Där har man satsat stort från statens sida med ganska bra resultat.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8