Jag tror ni kommer älska Gambia! Vi har varit där 3 ggr. Cape Point hotellet ligger bra.Annars rekommenderar jag Hotellet African Village, som är litet och gästvänligt med mysig atmosfär och bra pool samt en strandplatå nedanför hotellet. Det ligger visserligen inte vid bästa stranden men däremot nära till det aktiva Bakau när man vill se sig runt och som är en bra knutpunkt för att ta sig till andra ställen. Där finns Katchikally Crocodile-pool, marknaderna, fiskelägret, trevliga små restauranger och en bra knutpunkt när man vill åka till andra ställen. Vill man till Cape Point stranden tar det max en kvart att promenera, 5 minuter med taxi för 7 kr. Till Fajara-stranden åker du för 15 kr. Självklart förstår jag att man vill sola och bada, men när man ändå tagit sig till Afrika vill man väl se lite också? Men bor ni på Cape Point är det ju bra läge också. Vill man slippa bumsters (som finns överallt inte bara i Bakau) är det bra att ha en personlig guide. Vi anlitade en superkille nu när vi var där (för tredje gången), Gabba Tours, som är bra sällskap vad man än vill hitta på. Och billig. Han kan också visa vart ni ska vända er om ni vill göra större turer eller annat som inte han kan erbjuda. Det är toppen med lokalt sällskap, det underlättar verkligen i kommunikationen med folket eftersom allt är så annorlunda. Gabba har en grupp på Facebook om man vill höra sig för innan avresa. Annars ringer man bara när man kommit fram, han pratar bra engelska och är van svenskar.
Länk:
Login | Facebook
Trevlig resa!