ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-10-26, 11:46

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard Tips om Gambia i februari-mars nästa år
Har aldrig varit i Gambia förut! Av Afrikas länder har vi bara besökt Sydafrika, (som vi fullkomligt älskade!) och Tunisien. Nu funderar vi på att åka 7-10 dagar till Gambia i februari-mars nästa år. Har någon av er tips på vart man ska åka i Gambia, om charter är OK eller om det är bättre att fixa själv (som vi oftast gör). Då kan man ju också vara borta 10 dagar, 7 dgr kanske är i minsta laget? Har någon av er tips på vilka flygbolag som har bra priser till Gambia! Jättetacksam för tips av alla de slag!
Svara med citat

Gammal 2009-10-26, 22:33

Mama Africa

Standard
Jag tycker definitivt att 7 dagar är för lite, minst 10-14 dagar tycker jag att man behöver. Har varit där 4 ggr förut och kommer att åka dit i mars nästa år och stanna 2 veckor.

Du kan välja endast flygstol hos Ving. Sedan flyger t ex Spanair och Brussel airlines dit, sök på t ex Seat24 och andra resesajter så hittar du flygbiljetter.
Svara med citat

Gammal 2009-10-27, 09:13

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard Gambia februari-mars?
Tack för det tipset! Ja då är det nog bäst att ordna flyg och boende själv då så vi kan vara borta minst 10 dagar (14 dagars semester då för maken gick visst inte så bra...)
Hälsningar "Desires"
Svara med citat

Gammal 2009-12-17, 01:04

Solstickan

Smile Gambia som resmål
Citat:
Ursprungligen postat av Mama Africa Visa inlägg

Jag tycker definitivt att 7 dagar är för lite, minst 10-14 dagar tycker jag att man behöver. Har varit där 4 ggr förut och kommer att åka dit i mars nästa år och stanna 2 veckor.

Du kan välja endast flygstol hos Ving. Sedan flyger t ex Spanair och Brussel airlines dit, sök på t ex Seat24 och andra resesajter så hittar du flygbiljetter.
Hej Mama Africa!

Jag och min sambo planerar att åka på semester i februari och har fastnat för Gambia. Då du verkar vara en inbiten Gambia-älskare så vore det väldigt uppskattat om du kunde skriva lite om hur det är där.

Vi tänkte ta en 2 veckors med Ving. Vi har även läst att man kan åka på resor till Senegal där men får se landsbygden och om man har tur få se bla giraffer och zebror på safari. Är det något som rekommenderas?

Vad får man inte missa om man åker till Gambia? Jag har funderingar på hur Gambianerna lever. Är det mycket fattigt utanför hotellområdena? Jag funderade på om man isf kunde fylla väskan med kläder som vi i familjen samlat in och ta med, och kanske pennor, block osv till barnen. Vore det en bra idé eller blir det "feltolkat" då kanske? Tänkte att då vet man ju verkligen att det kommer fram till skillnad från om man lämnar in det till någon välgörenhet här i Sverige som man hör så dåliga saker om att kläder, pengar osv inte kommer dit de ska.

Vore supertacksam för alla tips och råd du kan dela med dig av

MVH
Helena
Svara med citat

Gammal 2009-12-17, 22:12

Gäst

Standard HI
kanske jag kan svara på din fråga.

ja kläder och papper,pennor sudd är något som behövs i gambia.
många du ser på arlanda kommer med överfulla väskor!

det blir överlast men det är det värt.
en skolpojke kan leva en hel termin på en penna!

tänk på att alla vill vara din vän runt hotelområdena och dessa personer behöver ingen penna eller kläder,
ibland sitter det en tant mellan cape point och afrivan village och tigger pengar,
hon har så hon klarar sig och till hela familjen,

åk bort från turistområdena med en egen turistguide eller kontakta lams.
ca 300kr för en heldag med guid bil och fri dryck.
då får ni se riktiga gambia,
ingen turistbuss från ving åker ut som han.

som jag förstår så är det första gången ni ska resa till gambia,
så en resa till senegal för att se djur, ja då väljer ni ving för den resan.

men även där så tycker jag att ni kan maila till lam (lam är en svenskvän) han har gjort resor för oss som återkommer år efter år.
det blir mycket billigare och han tar er till platser som inte ving gör.

trevlig resa.
Svara med citat

Gammal 2010-01-14, 13:59

Gäst

Thumbs up Tips på bra personlig guide!
Jag tror ni kommer älska Gambia! Vi har varit där 3 ggr. Jag rekommenderar er att bo i Bakau som är ett bra utgångsläge om man vill göra mer än bara ligga på stranden. Hotellet African Village är litet och gästvänligt med mysig atmosfär och bra pool för barn samt en strandplatå nedanför hotellet. Det ligger visserligen inte vid bästa stranden men däremot nära till det aktiva Bakau när man vill se sig runt. Där finns Katchikally Crocodile-pool, marknaderna, fiskelägret, trevliga små restauranger och en bra knutpunkt när man vill åka till andra ställen. Vill man till Cape Point stranden tar det max en kvart att promenera, 5 minuter med taxi för 7 kr. Cape Point hotellet ligger också bra. Till Fajara-stranden åker du för 15 kr. Självklart förstår jag att man vill sola och bada, men när man ändå tagit sig till Afrika vill man väl se lite också? Vill man slippa bumsters (som finns överallt inte bara i Bakau) är det bra att ha en personlig guide. Vi anlitade en superkille nu när vi var där (för tredje gången), Gabba Tours, som är bra sällskap vad man än vill hitta på. Och billig. Han kan också visa vart ni ska vända er om ni vill göra större turer eller annat som inte han kan erbjuda. Det är toppen med lokalt sällskap, det underlättar verkligen i kommunikationen med folket eftersom allt är så annorlunda. Gabba har en grupp på Facebook om man vill höra sig för innan avresa. Annars ringer man bara när man kommit fram, han pratar bra engelska och är van svenskar.
Länk:Login | Facebook
Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2010-02-12, 11:42

Gäst

Standard Iam?
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

åk bort från turistområdena med en egen turistguide eller kontakta lams.
(...) men även där så tycker jag att ni kan maila till lam (lam är en svenskvän) han har gjort resor för oss som återkommer år efter år.
trevlig resa.

Hur får man kontakt med Iam?

Hälsningar Monica
Svara med citat

Gammal 2010-02-12, 18:32

britt-inger

Lightbulb sök
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hur får man kontakt med Iam?

Hälsningar Monica
hej monica. hans adress och hemsida finns här på någon av sidorna, titta runt, han finns även om du söker på google, lams.

vill inte göra reklam för någon men det kommer säkert någon senare att ge ut adressen till dej.
då många ja nästan alla svenskar som rest ner känner till lams.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8