|
|

2009-10-20, 12:08
|
|
|
resa eller inte?
hej alla afrikaläsare.
jag tänkte fråga lite om gambia. Nu har jag sparat till en semesterresa i 4 år och vi är 2 vuxna och 2 barn som tänker åka på en dröm/upplevelseresa under 3 veckor.
ska boka till nästa säsong.
vi har pratat om gambia.
pga varmt klimat, många djur, fina stränder, gambia floden, kunta kinti, ja det finns mycket som man vill se och göra om man kommer dit.
men jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mej med detta.
då det är mycket pengar för en familj att lägga ut.
det får kosta! men är det värt att resa till gambia?
jag har börjat att läsa på vad andra länder och charterbolag säger om gambia!
vingresor säger att från norge så är det stopp med charter till gambia.
varför?
har läst att vingpersonal inte bryr sig om gästerna på flygplatsen!
dom kan inte/vågar inte jobba inne på flygplatsen,
alla gäster får det jobbigt när dom ska ut till bussen.
det finns mycket att få uppleva om man reser till gambia men är det värt att lägga 3 veckor på en resa dit.
ser även att charterpriserna bara sjunker!! varför väljer vanliga familjer bort gambia?
har läst lite här på reseforum men jag blir inte helt klar med om jag ska boka eller inte.
valet står mellan gambia och kenya
så snälla skriv en riktig faktalista och gör så jag kan läsa både bra och dåliga saker.
kan ju säga att vi tycker om att se saker och få uppleva konstiga saker.
|
|
|

2009-10-21, 15:49
|
|
|
Hej!
Jag var i Gambia i början av året. Det var ett minne för livet, men jag skulle nog inte åka dit igen. Jag åkte med min skola och hade en lokal guide som jobbade för skolan där och som följde oss vart vi än gick. Se upp för så kallade "bumsters" som följer efter dig överallt och inte ger sig förens de fått vad de vill... Till en början kan de verka väldigt trevliga men dom är väldigt bra på att spela. Om det är djur ni vill se så är nog inte Gambia det bästa stället att åka till eftersom engelsmännen utrotade de flesta när de hade Gambia som koloni. Krokodiler och apor finns det gott om.
|
|
|

2009-11-11, 13:29
|
|
|
Vi trivdes i Gambia
Hej!
Jag och min familj var till Gambia för 2år sen, då var barnen knappa 4 och dryga 2år gamla. De älskade det och blev varmt mottagna överallt. Inget bekymmer att ha dem med, och personal på hotellet var väldigt tillmötesgående och personer vi träffade ute på gatan var trevliga mot såväl oss som barnen.
Vi hade inte så mycket med ving att göra under den resan då vi hittade på andra utflykter som vi själva ville göra. Hade sen innan blivit rekomenderad en trevlig chaufför som körde oss dit vi ville, inga överskottspriser och han hjälpte till att guida osv. På flygplatsen så fanns det personal hela tiden att rådfråga men de hjälpte en ju inte med envisa män som gärna ville hjälpa till.
Vi ville bla. se några olika typer av skolor, vilket han körde till på måfå.
Maten på hotellet var ingen höjdare, däremot fick vi hyfsat god mat när vi åt på små lokala resturanger när man kom en bit utanför hotellområdet, där var det ju helt andra priser oxå. Men man får va beredd att vänta på maten... de kan ju behöva iväg och handla först, eller slakta en kyckling eller så.
Djur vet jag inte hur gott om det eg är, krokodiler och sköldpaddor har jag hört att det ska finnas, vi var dock inte och såg på några sånna. Däremot såg vi apor, stora och små ödlor, spindlar, krabbor eller vad det nu kan ha varit och en massa olika fiskar.
Jag vet inte hur gamla dina barn är och vad de uppskattar? För barn är ju olika lättroade i olika åldrar. men stranden och alla fina snäckor roar nog alla en stund oavsett ålder.
Jag har inte hört varför det skulle vara stopp från norge? men det går ju plan därifrån annars. men många väljer ju bort resor nu pga krisen, och det vet jag inte om det är skillnad på just gambia. Sen är det ju tilloch från osäkert i senegal vilket kanske kan påverka vissa som vill åka?
Visst man får många efter sig som babblar om än det ena än det andra, För det mesta så räcker det att avvisa dem vänligt men bestämt. Om inte så går man ut i vattnet... många vill inte gå med då.
Däremot så vet jag många som iten alls har trivts, de kan handla om att de tycker folk varit för påträngande och om att det säljs knark mer öppet, och framförallt om prostitution som faktiskt förekommer en hel del där. Men jag tyckte om landet och vi var supernöjda efter vår resa dit...
|
|
|

2009-12-04, 16:21
|
Reg.datum: nov 2009
Rykte: 0
|
Jag var i Gambia för tre år sedan och tycke det var kanon, det kändes verkligen som om man kom nära lokalbefolkningen. Stränderna är grymt fina, dock inte vita och det är ganska strömt. Jag skulle nog rekommendera er att åka dit, men jag vet inte riktigt om 3 veckor är en bra tid att åka.. landet är inte så stort och det finns inte SÅ mycket att se. Jag var där en vecka, och hann med sol, bad och besök på en skola (absolut det bästa...jag och mamma tog en taxi till en skola jag känner till) men man kan även åka till en SOS-by.
Jag rekommenderar det, men söker ni VITA stränder så är nog typ.. Thailand bättre.
|
|
|

2009-12-05, 12:13
|
Reg.datum: nov 2009
Rykte: 0
|
Det ska tydligen finnas ganska gifta ormar som några gånger funnits på hotellområdena, men dem har ju plockats bort så fort någon upptäckt dom.. jag såg inga men reseledaren berättade att det tidigare hittats. Däremot hade vi vilda apor i trädgården som vi kunde mata.
Angående såkallade "bumsters" så träffade jag aldrig någon som var otrevlig, vi fick kontakt med två killar som däremot gärna följde med oss och gav oss tips men dom var inte jobbiga och lämnade oss ifred när vi bad om det.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|