ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-12-14, 12:12

ewamic

Globetrotter
ewamic är inte uppkopplad
ewamics avatar

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 0

Cool Gambia - Frågor :)
Hej!
Jag har läst på lite vad ni skrivt om Gamiba, måste TACK ALLA (!) för den info som finns

Men självklart, oavsett hur mycket man läser så får man inte svar på alla sina frågor.

Jag och min mamma ska bo på African Village, (vi åker med ving) Två veckor över jul och nyår.

1. hur tar man sig till senegal på bästa sätt?
Ni skriver att det är bra att ta en privat guide, men åker man taxi då? Eller lokalbusS? Vill gärna ha billigt, men vill ju liksom komma fram inom ett antal timmar också!

2. Hur ser det ut med frisörsalonger? Jag skulle vilja göra något galet med håret, färga osv.

3. Hur kommer man till icke-turist gambia? Jag menar, mataffärer där lokalbefolkningen handlar, deras köpcentrum om de har något sådant... Finns det i banjul? Eller kanske någon annanstans?

4. Vad vet ni om lägenheterna på African Village - finns det kastruller och sånt i köket? För vi har valt lägenhet just för att kunna laga en del mat själva, så det inte blir så dyrt (även om´det är billigt att äta ute, så det kommer vi såklart också att göra)

5. Vad finns det för uteställen? Jag skulle vilja gå till nån klubb med karaoke, har dom sånt? Finns det några bra utestället i närheten av african village?

6. Vad gör de på jul och nyår? Hur firar man? Vad bör jag vara lite beredd på?

7. Det står att man kan växla pengar på plats, men vad är namnet för växlingskontor? :P

Tacksam för svar!!
om ni inte vet svar på allt så kanske ni vet svar på nåååågot iaf

iii!! ska verkligen chilla och uppleva och bara ... bara... LEVA!
Svara med citat

Gammal 2008-12-15, 11:52

Gäst

Standard
lite svar på frågorna du behöver,

till senegal kan du ta flyget, kostar ca 410kr.
det är lättast....

att åka minibuss eller taxi är en upplevelse men det blir skönast att flyga.

färga håret gör du på alla hotell eller på hårsalonger ute på gatan.

african village har kök om ni bokat lägenhet, men tar ca 30 min att koka på platan,

ute ställen finns det gott om, flera lokala ställen och flera dyra turistställen,

jul och nyår firas av alla kristna som vanligt, men det syns nästan inte.....
dock på turistställena så syns det...

växla pengar gör du på forex innan du reser...
sedan växlar du på plats,

bor du på african village så växlar du tex hos mr fixit när du går till stranden , för du går säkert ner till cape point,
Svara med citat

Gammal 2008-12-15, 12:20

ewamic

Globetrotter
ewamic är inte uppkopplad
ewamics avatar

Reg.datum: mar 2006

Cool
Hej!
Tack för svaren, flyg till senegal... mm kanske e en idé

lite vaga svar på en del... jag förstår ATT det finns uteställen, men var- kan ni rekommendera något? Har de karaoke?

Har läst lite om den här mr Fixit.. Är det en person eller ett kontor? Är det bra kurs där?

I övrigt tack så mkt
vad kul att det finns hårslaonger och så - prima då får man väl komma tillbaka med turkost hår!

btw - hur är det med språket - pratar de rel. bra engelska där eller..?
Svara med citat

Gammal 2008-12-16, 17:15

gäst i gambia

Thumbs up billigt och varmt
Citat:
Ursprungligen postat av ewamic Visa inlägg

Hej!
Tack för svaren, flyg till senegal... mm kanske e en idé

lite vaga svar på en del... jag förstår ATT det finns uteställen, men var- kan ni rekommendera något? Har de karaoke?

Har läst lite om den här mr Fixit.. Är det en person eller ett kontor? Är det bra kurs där?

I övrigt tack så mkt
vad kul att det finns hårslaonger och så - prima då får man väl komma tillbaka med turkost hår!

btw - hur är det med språket - pratar de rel. bra engelska där eller..?
engelska är huvudspråket
sen är det olika stamspråk, området du ska bo på är det mycket vanligt att många pratar engelska,wollof,franska,svenska och mandinka, många av ägarna till pubar har bott i sverige,
bla är tandläkaren i gambia utbildad i sve,
det är en fd engelsk koloni men ambulans brandbil mm kommer från sverige så vi är mycket välkommna överallt.
du klarar dej på svenska och engelska som turist,.

uteställen finns från hotellet och ner till cape point,
en sträcka på 20 min att gå.

våga även gå av och titta runt lite,
hamnar du fel så ta bara en taxi,(gulgrön) ca 50 dalasi som turist i hela byn.

mr fixit ligger mitt i mott hotell cape point, gå till affären på hotellet och på andra sidan så ser du en skylt. växling cykeluthyrning mm.

men tänk på att alla vill göra en bra affär på dej så titta runt innan ni gör upp något.
en frisör kan ta alla i familjen för samma pris som en annan tar 1 per.
Svara med citat

Gammal 2008-12-16, 20:40

Gäst

Standard uteställen
Uteställen finns det i senegambia. Både klubbar och barer och det är sjukt kul att gå ut där. en öl får du för runt 7 kronor. Green mamba är en bar du borde besöka. Goda drinkar och du sitter under bar himmel. Någon kareoki bar har jag inte sett, men fråga!
Svara med citat

Gammal 2009-01-10, 18:17

flyingnurse

Medlem
flyingnurse är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Standard
www40.brinkster.com/lamstours
Lams tours har nu både dansk og svensktalende guider som følger med på turen hvis I gerne vil have det! Det eneste I behøver gøre er at tale om det for ham i forvej. Det bedste er at kontakte ham via e-mail eller kikke på hans hjemme side.
Det er en virklig seriøs ung mand med stort hjerte og meget godt humør. Ham kan du stole på til 100% hvilket ikke altid er tilfældet med folk i Gambia.
Men desværre så er det et par stykker som forsøger at udnytte hans navn gennem at sige at de er ham, derfor vil han meget gerne at I spørger om ID kort inden I laver nogen forretning.
Han har sit kontor ved BB hotel til venstre når du går ned mod Craft marked. Han er altid klædt i enten danske eller svenske farver og med sit navn trykket på T-shirten!
Han har en rigtig fin Nissan bil med aircondition så det er en fornøjelse at tage på tur med
Svara med citat

Gammal 2009-06-25, 05:27

Gäst

Standard alkohol
Hej, Jag har en fråga angående alkoholen och festandet. Tänkte kanske åka till gambia i november, hur är nattlivet då? vart ska man bo om man vill ha gångavstånd till många sköna barer, och hur stränga är dom med åldersgränserna?

Tack på förhand
Svara med citat

Gammal 2009-06-25, 16:29

Gäst

Standard billigt
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej, Jag har en fråga angående alkoholen och festandet. Tänkte kanske åka till gambia i november, hur är nattlivet då? vart ska man bo om man vill ha gångavstånd till många sköna barer, och hur stränga är dom med åldersgränserna?

Tack på förhand
du kan bo på vilket hotell du vill.

men skulle tycka att african village är en bra plats att lära känna byn på.
ganska slitet hotell men jättemysigt och mysig pool.

mysig pub och en enkel resturang,
från african village är det gångavstånd till cape point udden.

pubar finns utanför hotellet.
även taxi bilar finns utanför.

ta en taxibil och gör upp om pris ca 200 svenska kr och han kör er en tur genom byn och visar er stranden vid cape point.

och då har ni sett byn.

varför valet hamnar på village är pris.
totalpris till african village brukar va,
6.000 kr för 2 veckor med allt,
flyg,hotell,frukost.

och för 200kr så får ni en egen taxi och chafför som kör er runt halva dagen.....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8