ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-11-16, 21:16

SandraGustafsson87

Nykomling
SandraGustafsson87 är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 0

Question Söker tips ang resa till Gambia i vinter
Hej!
Vi är ett ungt (21 och 25) par som tänkte försöka hitta en hyfsat billig semester till Gambia i vinter ( nånstans mellan 20 dec till 5 jan)
Vi är ute lite i sista sekunden och undrar om det finns någon som kan ge lite tips för resan..?

Boende -Charter eller hitta något själva?
Flyg- Vart kan man hitta billiga flygstolar?
........Finns det några mer än ving som annordnar charter?

Upplevelser- Vad ska man se när man är där?

Valuta- Hur, var och när växlar man?

Tacksam för svar!
Svara med citat

Gammal 2008-11-17, 18:05

GittanN

Nykomling
GittanN är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Standard Ett svar...
Hej
...var själv ute i sista sekunden inför vinterresa vid jul/nyår. Hittade inget intressant hos ngn av våra stora resebyråer och gick därför in på SPIES i Danmark och hittade charter till Gambia, testa där (fast då går ju resan fr Köpenhamn förståss). Resten av frågorna får ngn annan svara på eftersom vi själva är "gröngölingar".
Lycka till med letandet, GittanN
Svara med citat

Gammal 2008-11-18, 13:07

superfly_2000

Nykomling
superfly_2000 är inte uppkopplad
superfly_2000s avatar

Reg.datum: jan 2008

Standard
Jag var i Gambia förra året på en jättebra semester. Jag åker ner över jul igen nu. Enda negativa är de envetna och ibland irriterande manliga försäljarna. Man måste lära sig att vänligt men bestämt säga "NEJ!".

Angående boendet så tror jag det går att fixa men om det är det första gången ni är där så är det nog bättre (enklare) att fixa boendet genom charterbolaget.

Det bästa jag hittat är med Ving från Oslo ( http://www.ving.no ). Eventuellt har dom hyfsat pris också från Stockholm. Synd att det bara finns från dessa avreseorter men så är det.

Gambia är inte så stort. Jag tycker det är fina stränder och bra väder. Finns en del mindre djurparker osv. Vill man på safari får man nog åka på en lite längre tur till det närliggande Senegal (det finns utfykter). Utbudet är lite begränsat men det är väldig tillbakalutad stämning i Gambia med mycket reggea musik och konserter.

Valuta. Jag försöker nog få tag på så mycket gambianska dalasis på Forex jag kan innan jag reser. Om man känner sig slugare än mig kan man ta med sig en del euros ner också och växla med en kille som heter "Mr Fixit" eller liknande.

Fördelen med att växla där är att man nog får kanske upp till 20% bättre kurs. Nackdelen är att det kan finnas en del lurifaxer som lyckas lura en dock. Fördelen med Forex är också att man ju kan växla tillbaka överblivna dalasis när man kommer hem.

Bankomater tror jag antingen inte finns där eller så är dom inte uppkopplade till våra banker, så räkna inte med att kunna använda VISA-kortet i Gambia.

Telefonerna funkar bra dock. Ta med din vanliga telefon och köp telefonkort, t ex Afri-cell väl nere i Gambia.

Minns inte om det var samma el-uttag. För säkerhets skull ta med ett universal uttag.

Det är ganska fattigt i Gambia så vanliga försiktighetsåtgärder är att rekomendera. Promenera ej i icke belysta områden efter mörkrets inbrott m m....men samma gäller ju i Sverige.

Det är ett vänligt folk och de flesta har goda intentioner när dom tar kontakt, vilket dom gör ofta och gärna. De vill gärna bjuda hem dig till deras familj för en måltid m m och detta kan jag rekomendera. Som tack kan du lämna en mindre summa pengar till dom. 50 kr täcker mer än väl all mat m m.

Om du vill vara på säkra sidan kanske det är lämpligt att bara gå med till sådanas familjer till folk som är anställda på hotellet men nog inget måste.

Bered er på en kulturell och tropisk upplevelse!

Ses där...och God Jul...hahahaha.
Senast redigerad av superfly_2000 den 2008-11-18 klockan 13:10.
Svara med citat

Gammal 2008-11-22, 23:58

Gäst09

Standard aldrig
hallo.
ser att någon skrivit att man kan ge ca 50 kr till en familj,
jadå, man brukar ge en säk ris om man kommer hem till en familj som man känner,
då ca 50kg ris.

men om man inte känner familjen så vet jag ingen som brukar ge 50 kr,
du menar 50 dalasi va!! ? 50 kr är ju ca 175 dalasi och en hel månads lön (för en normal arbetare är ju ca 500 kr) så det kan jag inte rekomendera,

tänl på alla barn som inte behöver gå i skolan eller arbeta bara för att det kommer svenskar och ger ut pengar,

tänk till så fattar ni vad jag menar.
den personen som skrivit så kan/har säkert aldrig varit i gambia!!

pennor och papper är bra att ta med om man ska till en familj,
om dom kan skriva och läsa!!

annars säljer dom det och kan få en slant.

så känner ni inte familjen så ge ALDRIG 50KR,,,

bankomater finns i såväl banjul som serekunda,
men växla gör du bäst på forex innan ni reser, för första dagen,
sen växlar du i gambia, växlingskursen växlar för dag till dag.

igår fick man ca 330 dalasi för 100 kr.
ang mr fixit så har han bra kurs just nu men även lams har bra kurs om ni bor på den sidan.

det finns billiga guest house för 50kr per rum, frukost kostar 20 dalasi extraman kan bo 4 i rummen,
Svara med citat

Gammal 2008-11-23, 12:00

Gäst

Standard
Jag skrev inte de exakta omständigheterna runt vårt familjebesök men ok då. Vi var alltså 2 st som var på besök och dom hade lagat rätt mycket mat.

För övrigt, den som vi var på besök hos kan man säga att vi kände eftersom han jobbade i baren på vårt hotell.

De som jobbar på hotell ser sig oftast lyckligt lottade då de kan ha ca 10 ggr högre lön än en vanlig arbetare och de kan därmed försörja stora familjer.

Med ovanstående förutsättningar tyckte jag att det var lämpligt att ge ca 25 kr (ca 70 dalasi) per person och det var inget konstigt med det. Det kan ses som en "tipp" till vår vän från hotellet.

Det är inte ovanligt med sådana "tipps" på hotellet och det bör man ge tycker jag, även om dom inte frågar.

Man bör alltid anpassa sin tipp såklart.

Träffar man någon på gatan som man inte känner och som inte jobbar på hotell är det nog bättre att köpa en påse med ris eller så. Men ofta går man ju inte omkring med en påse ris på sig så i slutändan är det enklare att lämna en mindre summa pengar ändå.

Angående föregående inlägg: wow...man kan alltså bo för 50 kr om dagen! :-o Hmm...men är det säkert och så då? Jag menar stöldrisken. Jag åker dit för att vara där i 3 veckor och har ju med mig en ansenlig summa pengar. Dumt nog måste man ju ha med sig kontanter eftersom det nog inte finns fungerande bankomater. Det första jag gör på hotellet är ju att stoppa in mina pengar m m i kassaskåpet på rummet.

I de rummen du pratar om, finns det samma möjligheter?

Nu verkar Gambia vara ett land med förhållandevis liten brottslighet i relation till fattigdomen men det känns ändå onödigt att låta stora summa pengar "ligga framme".

...och jo....jag har varit i Gambia förrut......
Svara med citat

Gammal 2008-11-23, 12:04

superfly_2000

Nykomling
superfly_2000 är inte uppkopplad
superfly_2000s avatar

Reg.datum: jan 2008

Standard
Ops...glömde visst logga in när jag skrev senaste inlägget men det skrevs av mig i alla fall.

Du "gästXX" som besvarade mitt inlägg.

Kan du skriva mer om dessa "Guesthouses"? Var kan man hitta dom?
Svara med citat

Gammal 2008-11-23, 14:49

Gäst

Standard billigt hos hansen
om du ska bo 3 veckor så 50kr per natt på tex hansens guesthouse,
många svenskar och danskar brukar bo där för den summan om man bokar 3 veckor.

men om du nu har varit i gambia så känner du ju redan till att många har bokat hos dom till det priset va?

litet men mysigt, kolla med dom nästa gång och säg att du vill bo i 3 veckor så får du oxå säkert ett bra pris.

sen har du ju lipsuna lodge som har en fransk ägare som jag glömt vad han heter,
stället ligger i banjul (strax bredvid en bankomat som det går att ta ut med visa)
där betalar man 55kr per natt och då kan man köpa till frukost för 20 dalasi per per.

jo det finns många guesthouse i gambia för 50kr per natt du!
man bara talar om att man vill bo länge och köpa frukost så blir priset bra,

tror säkert även att bakau guesthouse kan ordna priser för 50kr per natt om du stannar länge, och där har du ju även box att låsa in pengarna i.
men där har jag aldrig bott så jag törs inte lova,
men dom andra törs jag lova.

behöver du mer info så hör av dej..
Svara med citat

Gammal 2008-11-23, 14:53

Gäst

Standard
och bor du på där så äter du ju på kykling resturangen för 50 dalasi och då ingår ju en öl.
den ligger mellan african village och cape point.
ta höger vid rondellen gå ca 30 meter ner så är du på plats.

50 dalasi för en tallrik då förstår du hur mycket pengar det handlar om..

MEN FORTSÄTT OCH SLÄNG PENGAR EFTER DEJ OM DU TYCKER MEN DET LÅTER SOM DU ALDRIG VARIT PÅ PLATS.
Svara med citat

Gammal 2008-12-04, 21:08

stefan jZZON

Smile billigt.
kyklingresturangen du menar heter la coundola eller liknande.
vi åt där förra veckan och det är ett coolt ställe.

kykling med pommes och sallad med en öl kostade 60 dalasi.
på natten när vi skulle gå till hotellet african village ca 8 min ifrån,
så följde ägaren till puben oss hela vägen,

han brukar göra så med alla som går ner till han, om det är första gången dom är där.
gissa vart vi åt resten av kvällarna.
ja,ja vi drack mest öl och skrattade...
Svara med citat

Gammal 2009-01-10, 18:55

flyingnurse

Medlem
flyingnurse är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Standard
Boende i Gambia

När det gäller Privat boende i Gambia så har jag ett par lägenheter som jag brukar hyra ut! Den ena är en trerummare som har två sovrum med dubbelsäng och den andra en tvårumslägenhet med dubbelsäng. båda ligger säkert i en privat compound i Kotu ca 1 km från stranden och nära till affär och restauranger. tigram@gmail.com
Det finna många ATM i Gambia nu, nästan vart enda bank har sin egen så det är ingen problem med att få ut pengar, men problemet är bara att man endast kan ta ut 2000 dalasi per gång och då får man ju betala mycket i avgifter till den egna banken!
Om du vill växla kan du höra av dig till Lams tours han är 100% ärlig och ger men mycket bra kurs på båda danska och svenska kr.
[email]lamstours1@gmail.com
www40.brinkster.com/lamstours
Senast redigerad av flyingnurse den 2010-10-12 klockan 15:23.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8