Jag var i Gambia förra året på en jättebra semester. Jag åker ner över jul igen nu. Enda negativa är de envetna och ibland irriterande manliga försäljarna. Man måste lära sig att vänligt men bestämt säga "NEJ!".
Angående boendet så tror jag det går att fixa men om det är det första gången ni är där så är det nog bättre (enklare) att fixa boendet genom charterbolaget.
Det bästa jag hittat är med Ving från Oslo (
http://www.ving.no ). Eventuellt har dom hyfsat pris också från Stockholm. Synd att det bara finns från dessa avreseorter men så är det.
Gambia är inte så stort. Jag tycker det är fina stränder och bra väder. Finns en del mindre djurparker osv. Vill man på safari får man nog åka på en lite längre tur till det närliggande Senegal (det finns utfykter). Utbudet är lite begränsat men det är väldig tillbakalutad stämning i Gambia med mycket reggea musik och konserter.
Valuta. Jag försöker nog få tag på så mycket gambianska dalasis på Forex jag kan innan jag reser. Om man känner sig slugare än mig kan man ta med sig en del euros ner också och växla med en kille som heter "Mr Fixit" eller liknande.
Fördelen med att växla där är att man nog får kanske upp till 20% bättre kurs. Nackdelen är att det kan finnas en del lurifaxer som lyckas lura en dock. Fördelen med Forex är också att man ju kan växla tillbaka överblivna dalasis när man kommer hem.
Bankomater tror jag antingen inte finns där eller så är dom inte uppkopplade till våra banker, så räkna inte med att kunna använda VISA-kortet i Gambia.
Telefonerna funkar bra dock. Ta med din vanliga telefon och köp telefonkort, t ex Afri-cell väl nere i Gambia.
Minns inte om det var samma el-uttag. För säkerhets skull ta med ett universal uttag.
Det är ganska fattigt i Gambia så vanliga försiktighetsåtgärder är att rekomendera. Promenera ej i icke belysta områden efter mörkrets inbrott m m....men samma gäller ju i Sverige.
Det är ett vänligt folk och de flesta har goda intentioner när dom tar kontakt, vilket dom gör ofta och gärna. De vill gärna bjuda hem dig till deras familj för en måltid m m och detta kan jag rekomendera. Som tack kan du lämna en mindre summa pengar till dom. 50 kr täcker mer än väl all mat m m.
Om du vill vara på säkra sidan kanske det är lämpligt att bara gå med till sådanas familjer till folk som är anställda på hotellet men nog inget måste.
Bered er på en kulturell och tropisk upplevelse!
Ses där...och God Jul...hahahaha.