ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-08-09, 14:45

Jossejos

Nykomling
Jossejos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 0

Standard Bra all-inclusive i Gambia?
Hej,

finns det nån som har ett bra all-inclusive i Gambia att rekommendera? Jag ska åka med min mamma och hon avskyr strandraggare och inkastare och vill bo ganska "igenbommat" för att få en semester. Nån som kan tipsa om ett bra och ganska skyddat all-inclusive?

Med vänliga hälsningar Jossejos
Svara med citat

Gammal 2008-08-12, 09:17

Gäst

Standard nej till all inclusive
hej jossejos.

du har ett stort problem om du lovat mamma att ni ska bo på ett all inclusive hotel i gambia och resa med ving resor.

jag tror att hotellen bara erbjuder halvpansion i hela landet pga dom riktigt låga priserna på alla resturanger ute på gatan.

men titta, för säkert hittar ni något om ni reser själva, men det blir ju flera tusen kronor dyrare, om ni åker själva för bara 2-3 veckor.....

kan lova att om ni tar hotell vid cape point udden så får ni en "egen strand" med bara 2 st saft stånd på hela udden, och stranden ligger derekt på baksidan av hotellen så din mamma behöver inte gå ut och träffa folk om hon inte vill....

har du varit i gambia tidigare? om inte så tycker jag att du/ni ska ta en resa med vingresor, charter.

ang hotell så tycker jag att ni ska tänka bort cape point, för då kan din mamma behöva gå ca 50 meter ner till stolarna och mycket kan hända i gambia på 50 meter när dom ser en 1a gångs resenär......

sen är inte hotellet värt sina pengar, poolen är jätteliten, 3 vuxna och poolen är överfull..

mot atlantkusten finns det många hotell som oxå ligger på stranden och alla är helt okey för din mamma tror jag, men den stranden är ju öppen för alla tror jag?

kommer inte i håg eller om det är så att mellan 10.00-17.00 så är det bara turister som får vara på stranden,

men tycker du att det är rätt så ska du givetvis åka dit och visa din vita power men du blir inte populär bland befolkningen, men ni skulle ju inte ut ändå va?

ang priser.
det finns en liten fin pub/resturang som man äter sig mätt på för ca 40-50 dalasi,
kykling pommes sallad och en öl.

den ligger mellan african village och cape point.
runt det området kostar även en limpa cigg ca 250 dalasi
även lokal taxi är jättebilligt ca 250 dalasi för 1,5 h och väntetid inräknad om du vill handla eller titta på stranden en stund..

en kall öl kostar allt mellan 3-10 kr ute.
på hotell kostar den mellan 10-20 kr.

massage 45 min på hotell kostar ca 400 dalasi
ute kostar det ca 150 dalasi.

en månadslön ligger på ca 600 svk för dom som har ett riktigt arbete, så tänk på det när ni ger dricks till väskbärarna eller barnen,

många barn har slutat skolan pga oss från norden, för vissa dagar får don ihop en hel 10 kr och då behöver dom ju inte skolan, det blir ju 280 kr i månaden och är ju halva lönen för mamma och pappa.
SÅ TÄNK PÅ DET................................
maila mej så sänder jag foton och info om gambia.
har rest till gambia 14 ggr.
Svara med citat

Gammal 2008-08-12, 10:10

jenny1

Nykomling
jenny1 är inte uppkopplad

Standard Bra hotell i Gambia
Jag och min pojkvän var i Gambia för tre år sedan och bodde på Vings "Sunbeach Hotel" som ligger allra längst ut på udden. Detta hotell är verkligen superfint och har ett fanstastiskt läge alldesles vid vattnet. Det ingick frukost i vår resa, men kanske kan man lägga till för att få "all inclusive". Frukostbuffén var i allafall helt makalös, där kockarna stod på rad för att tillaga just dina ägg såsom du ville ha dem. Vi käkade även i restaurangen några kvällar och maten var även då mycket bra. På hotellområdet finns det (eller fanns) även möjligheter att köpa enklare mat såsom pizza och pasta osv.
Vi var utanför hotellet också naturligtvis, men var hela tiden "förföljda" av en massa barn som tiggde, vilket kändes ganska olustigt.
Jag kan varmt rekommendera att följa med på dagsturen på Gambiafloden och även stadsturen där man bla besökte en batikfabrik och "SOS-barbyar". Eftersom jag stöder denna organisation så var det helt fantastiskt att se hur en sådan by fungerar i verkligheten!
Vi tyckte att Gambia var ett härligt resmål med ett underbart klimat (vi reste på hösten), men lokalbefolkningen var dessvärre ganska jobbig.
Svara med citat

Gammal 2008-08-14, 14:13

Jossejos

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

hej jossejos.

du har ett stort problem om du lovat mamma att ni ska bo på ett all inclusive hotel i gambia och resa med ving resor.

jag tror att hotellen bara erbjuder halvpansion i hela landet pga dom riktigt låga priserna på alla resturanger ute på gatan.

men titta, för säkert hittar ni något om ni reser själva, men det blir ju flera tusen kronor dyrare, om ni åker själva för bara 2-3 veckor.....

kan lova att om ni tar hotell vid cape point udden så får ni en "egen strand" med bara 2 st saft stånd på hela udden, och stranden ligger derekt på baksidan av hotellen så din mamma behöver inte gå ut och träffa folk om hon inte vill....

har du varit i gambia tidigare? om inte så tycker jag att du/ni ska ta en resa med vingresor, charter.

ang hotell så tycker jag att ni ska tänka bort cape point, för då kan din mamma behöva gå ca 50 meter ner till stolarna och mycket kan hända i gambia på 50 meter när dom ser en 1a gångs resenär......

sen är inte hotellet värt sina pengar, poolen är jätteliten, 3 vuxna och poolen är överfull..

mot atlantkusten finns det många hotell som oxå ligger på stranden och alla är helt okey för din mamma tror jag, men den stranden är ju öppen för alla tror jag?

kommer inte i håg eller om det är så att mellan 10.00-17.00 så är det bara turister som får vara på stranden,

men tycker du att det är rätt så ska du givetvis åka dit och visa din vita power men du blir inte populär bland befolkningen, men ni skulle ju inte ut ändå va?

ang priser.
det finns en liten fin pub/resturang som man äter sig mätt på för ca 40-50 dalasi,

även lokal taxi är jättebilligt ca 250 dalasi för 1,5 h och väntetid inräknad om du vill handla eller titta på stranden en stund..

en månadslön ligger på ca 600 svk för dom som har ett riktigt arbete, så tänk på det när ni ger dricks till väskbärarna eller barnen,

många barn har slutat skolan pga oss från norden, för vissa dagar får don ihop en hel 10 kr och då behöver dom ju inte skolan, det blir ju 280 kr i månaden och är ju halva lönen för mamma och pappa.
Nej jag har aldig lovat min mamma att hitta ett All Inclusive i Gambia. Det var en förutsättning för att vi ska åka till Gambia överhuvudtaget. Att du inbillar dig att alla är intresserade av "kulturen" och mer eller mindre tror att du har rätten att tvinga på någon densamma får stå för dig. Av någon anledning så vill inte folk åka till Gambia, det är ju alldeles klart och det kan ju bero på "kulturen" som vi vill undvika. Om gambiernas inkomst av turism ska öka utan att gambierna själva anpassar sig till turisternas önskan om lugn och ro från påstridiga försäljare, raggare, inkastare så behövs slutna All Inclusivehotell som i Egypten. Sen 80 talet har turistströmmen från sverige minskat och det just på grund av att det inte är en vilsam semester man får om man åker dit.
Svara med citat

Gammal 2008-08-14, 14:18

Jossejos

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jenny1 Visa inlägg

Jag och min pojkvän var i Gambia för tre år sedan och bodde på Vings "Sunbeach Hotel" som ligger allra längst ut på udden. Detta hotell är verkligen superfint och har ett fanstastiskt läge alldesles vid vattnet. Det ingick frukost i vår resa, men kanske kan man lägga till för att få "all inclusive". Frukostbuffén var i allafall helt makalös, där kockarna stod på rad för att tillaga just dina ägg såsom du ville ha dem. Vi käkade även i restaurangen några kvällar och maten var även då mycket bra. På hotellområdet finns det (eller fanns) även möjligheter att köpa enklare mat såsom pizza och pasta osv.
Vi var utanför hotellet också naturligtvis, men var hela tiden "förföljda" av en massa barn som tiggde, vilket kändes ganska olustigt.
Jag kan varmt rekommendera att följa med på dagsturen på Gambiafloden och även stadsturen där man bla besökte en batikfabrik och "SOS-barbyar". Eftersom jag stöder denna organisation så var det helt fantastiskt att se hur en sådan by fungerar i verkligheten!
Vi tyckte att Gambia var ett härligt resmål med ett underbart klimat (vi reste på hösten), men lokalbefolkningen var dessvärre ganska jobbig.
Ditt förslag kan vara något att titta på om vi trots "gästs" obehagliga utfall skulle känna oss sugna på Gambia någon mera gång
Svara med citat

Gammal 2008-09-08, 20:22

Gäst

Standard african village
hej.

hotell african village är ett perfekt hotell för dej och din mamma.

det är lagomt stort, en pool med en pub i mitt i poolen.

resturangen ligger mot havet på en klippa. det är lungt och bra då det är vakter utanför och ett lagomt stort hotellområde.

stranden är jätteliten men det går att bada. klippor runt så ni slipper pojkar och flickor utifrån....

taxi tar man till cape point udden för ca 20 svk och taxi finns utanför.. (EN STOR MEN STÄNGD STRAND)
ta samma taxi varje dag (säg att ni vill åka varje morgon så hämtar han er och ni får bra hjälp) fråga i reception)

ett bra hotell kan jag lova.

det hotellet bodde vi på sist och min fru var jättenöjd, hon tycker det är lite jobbigt med alla som vill stanna och prata men just african village är okey, vi återkommer dit.

frukost finns på alla hotell i priset.
halvpansion finns tror jag på alla hotell oxå.

inte så dyrt att äta på hotellen men givetvis äter du för ca 40 svk med dryck utanför.
ta med en kille eller tjej från hotellet och gå ut en kväll, ni bjuder på middag och ni har en vän för livet som hjälper er med allt på utsidan och ni får inga andra som "flåsar er i ryggen"

finns många finna pubar utanför.....

hoppas ni vågar välja gambia för det är värt det.
kolla hotell african village.

pris ca 14.000 2 veckor i nov. för er båda.
Svara med citat

Gammal 2011-01-28, 16:02

Gäst

Standard
Vi skall åka till gambia den 17/2 2011 så du får gärna maila info, bilder mm till mig !
Marie10_@hotmail.com.

Citat:

hej jossejos.

ang priser.

Svara med citat

Gammal 2011-02-09, 16:37

Gäst

Standard Eller varför inte posta här...
Man kan vara säker på att det är fler som vill veta (jag t ex), så varför inte ge all info här?
Svara med citat

Gammal 2011-12-17, 17:54

Gäst

Exclamation trams
Citat:
Ursprungligen postat av Jossejos Visa inlägg

Hej,

finns det nån som har ett bra all-inclusive i Gambia att rekommendera? Jag ska åka med min mamma och hon avskyr strandraggare och inkastare och vill bo ganska "igenbommat" för att få en semester. Nån som kan tipsa om ett bra och ganska skyddat all-inclusive?

Med vänliga hälsningar Jossejos
Vad sägs om att du och din mamma stannar hemma? Lås in er i badrummet så slipper ni se folk. Vad är grunden till att ni ska åka till Gambia egentligen?
Svara med citat

Gammal 2011-12-17, 18:57

Gäst

Standard
Citat:

Vad sägs om att du och din mamma stannar hemma? Lås in er i badrummet så slipper ni se folk. Vad är grunden till att ni ska åka till Gambia egentligen?
de flesta hotel har murar och vakter runt sig i Gambia! går man utanför så blir man överfaller direkt av självutnämda guider och manshoror eller tiggare som står och väntar utanför hotellen,som tur är finns ju allt innanför murarna så som pool ,dansuppvisning,Souvenirshop,restaurang,jag kan rekommendera hotell Cape Point,ett otroligt finurligt och stilfullt hotell! och man slipper patarasket utanför.
Svara med citat

Gammal 2011-12-19, 12:01

Gäst

Standard Cape Point
Bodde där förra veckan och håller inte med om det som står i förra inlägget. Har varit i Gambia 5 ggr men det är första gången jag bodde i Bakau. Det är inte min favoritplats i Gambia - där känns det att alla har sitt hopp till turismen och gör allt för att få ut några Dalasi av besökarna. Sista dan på hotellet kom försäljarna t o m in och frågade efter handdukar och badskor som vi ville lämna kvar. Hotellpersonalen är trevlig men något uppgivna eftersom knappt några boende äter middag där, då är det ingen idé att ordna uppträdanden osv.
Min nästa resa bokar jag troligen in på Hotel Lemon Creek igen. Lugnt område, vill man ha skoj för en kväll är det bara att ta sig till Senegambia området.
Svara med citat

Gammal 2012-01-22, 19:25

mickekung

Nykomling
mickekung är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard African village
Får man ta in besökare på området och rummet? om inte vad får man betala?

Jag ska ha barn med mig, så det är kul om man blir bekant med lokalbefolkning-en att ta någon in på hotellet!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8