Citat:
Ursprungligen postat av hej på er...
hallo.
jag skulle vilja åka till gambia och resa runt några dagar på landet.. för att sen bada och bara lata mej vid stranden....
problemet är att jag är kvinna 40 år. (jag har hört att kvinnor åker till gambia för att få snopp mellan benen)
men jag är inte intresserad av det.
har ni som är på plats kännt av något att gambianerna tittar på er och vill ge er snopp. (pga alla som bett om det)
nu till min andra fråga.
hur talar man om hemma att man åker till gambia!
alla tror då att man bara åker dit för att få just snopp.
jag vill se landet, så kom med tips alla kvinnor som rest runt i gambia.... finns det flodhäster eller är det bara skitsnack,,,,,
vad kostar saker då?
ett får?
en öl?
en säck ris?
|
hej 40 årig kvinna.
gambia är ett bra och enkelt land att resa runt i om man vill se afrika, man brukar säga att gambia är nybörjarnas afrika.
bara lata dej vid stranden kan du göra! vissa platser är så att bara turister har rätt att va på vissa områden mellan kl 09.00-17.00... sen har gambianerna själva rätt att va på stranden...
det finns platser där man är tillsammans på stranden...
tex vid paradis stranden.... (5 km lång och fin strand) atlantvågorna är ibland det enda sällskap du har....
jag är 35 år och har rest till gambia många gånger och det har aldrig varit något problem med att dom är på.........
dom är bara nyfikna på oss, vad vi tycker om landet,maten mm,mm.....
visst stämmer det att det finns kvinnor som åker till gambia för att ragga men då har dom varit där några gånger och känner redan killen.... (man ser många vita kvinnor och yngre män)
men det är ju så att många svenskar har ju fadder verksamhet i landet så man brukar ta med "vännerna" en dag till stranden och bjuda på lunch en kväll när man är på plats, så att det skulle va många som åker för att få det du tror stämmer inte.....
du undrar oxå vad en öl kostar. på en lokal pub kostar den ibland 3 kr ibland 8 kr!!!!!!!
en säck ris är olika för gång till gång? (men för ca 300kr så finns ris för en hel familj under 15 dagar)
ett får? det kanske någon annan kan svara på för jag har aldrig tänkt på vad det kostar....
men en månadslön är ju ca 600 dalasi och det delar man med 2.5 så nu vet du vilka summor det handlar om.......
är man fattig i gambia så är man fattig, har man tur och har vänner från norden som kan sända 100 kr i månaden så har dom en halv månadslön extra.......
hur man talar om att man ska resa? bara att tala om att man ska resa till gambia, 1969 tror jag att första planet landade med svenskar så det är många som har varit där........
om dom inte förstår dej så har dom aldrig varit i gambia......
ca 350 soldagar.
fina stränder.
billigt.
fina hotel och mycket fåglar!! ca 250 st olika.
apor finns, även flodhästar finns men då måste man långt upp i gambiafloden.
ormar finns men inte i eller runt turistområdena. då måste man oxå långt upp.
krokodiler finns men i parker! annars måste man oxå långt upp!!! (men dom finns)
det är mycket att se och uppleva och det är lätt att resa runt som kvinna.......