ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-01-29, 14:54

Gäst

Question vings guider
hallo.

hur är det när man åker charter till gambia?
många säger att när man kommer till flygplatsen så kommer det folk och bara tar väskan och springer..

dom vill va trevliga,, men man hinner inte med och tala om vilken buss man ska åka med.. (kanske dom åker ifrån en)

har även hört att när man kommer till bussen så måste man betala för att dom ska lägga väskan i bussen?

ger man inte en svensk 20 kr sedel till mannen som lyfter in väskan i bussen så kan man bli utan väska!!
dvs. dom lyfter inte i den (den står kvar på plats)

ving guiderna vet om detta men har inte så mycket att säga till om! så dom håller sig borta från bussarna. stämmer detta eller inte.

folk säger att landet är underbart med pga ving guiderna som inte kan/hjälper första gångs resenärerna så har nu gambia blivit av med många resenärer...

tala om ni som vet???
vänner har okså berättat om vings guider som inte vet så mycket om gambia. vänner var där i nov/dec och då fanns det en flicka som inte visste någonting.

hon skulle kolla upp saker hela tiden! efter 12 dagar så hade dom inte fått svar ännu..

tänkte boka en charter med ving men är lite rädd för jag vill ha med min väska till hotellet....
Svara med citat

Gammal 2008-01-31, 09:46

Gäst

Standard Flygplatsen.
hej.

det stämmer att på flygplatsen så upplever många förstagångs resenärer ett obehag, även dom som kommer för andra gången känner det lite jobbigt.

varför inte vingguiderna gör något åt det kan jag inte svara på!
men har hört att ving börjar tappa resenärer till gambia nu.

pga, guiderna tar imott er och sedan håller sig borta från bussen, (då chaffören och väskbäraren kräver dej på pengar för att väskan ska få följa med.)

synd att många väljer bort vings gambia för detta!!

för många hotell ligger fint på stranden!
bra priser!
varmt!

jag har börjat att be en lokal kille komma att hämta mej på flygplatsen för 130 svenska kr.
då har jag inga problem med något,

han brukar muta sig in och väntar vid passkontrollen.
vi är 4 st i familjen och han kör oss alla till hotellet.

ving ska ha 160 kr per person (tror dom vill sluta med transfer)

att guiderna inte vet något om platsen dom jobbar på har jag bara stött på 1 gång på 16 resor.

det var i november på hotellet en dag som jag frågade en tjej om en plats ca 10 minuter från hotellet..

hon hade aldrig hört talas om stället så jag gick ut på gatan och frågade och vips så visste jag vart jag skulle gå!

tjejen var ny i gambia kan tilläggas (hon var annars mycket trevlig)
Svara med citat

Gammal 2010-11-04, 14:10

????

Standard hur ser det ut nu
någon som rest nyss och kan tala om hur det fungerar nu! håller med om att det inte var tryggt med vingpersonal i och runt bussen 2007-2008-2009 för som du skrev så fanns dom inte till hjälp när väskorna skulle lyftas in i bussen, MEN DOM FINNS NÄR DU KOMMER UT FRÅN FLYGPLATSEN OCH VISAR VÄGEN OCH DET ÄR DET DOM ÄR TILL FÖR. vet även att dom hjälper till mycket bara man frågar....
Svara med citat

Gammal 2010-11-29, 11:25

Gäst

Thumbs down
samma som tidigare år, börjar tro att ving och väskbärarna och chaffören arbetar ihop.
november 2010.
men det börjar ju minska med turister till gambia nu oxå
Svara med citat

Gammal 2011-03-06, 23:23

S:et

Standard
Hej, har precis kommit hem från Gambia och jag kan inte annat än hålla med. Först hugger någon väskan för att ta den till bussen, han vill ha 20 svenska kronor. Sedan lyfter chauffören in den i bussen, han vill ha 20 svenska kronor, sen kommer du fram till hotellet, personalen rusar ut och hugger din väska för att ta in den på hotellområdet, han vill ha 25 dalasis, sedan skall man fylla i diverse formulär innan man får rumsnyckeln, någon erbjuder dig en penna, när du är klar vill han ha 25 dalasis, någon tar tag i din väska för att ta den till ditt rum, han vill ha 25 dalasis och så håller det på resten av semestern. Även om havet och stränderna är perfekta är detta inget resmål jag kan rekommendera eller någonsin tänker åka tillbaka till. Inte ens inne på hotellområder är man "safe", folk är verkligen som hyenor och allt, precis allt, går ut på att skinna dig på pengar.
Svara med citat

Gammal 2011-03-07, 11:53

Bergling

Globetrotter
Bergling är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Det låter ju otroligt jobbigt.

Nu var det länge sedan jag var i Gambia (kanske 1988-89), men om om jag skulle åkt dit och någon började ta mina väskor och sedan skulle begära pengar för det skulle jag blivit vansinnig. Speciellt om jag redan betalt för transfern.

Det är ju lite mer ok om det är så att de frågade om man ville ha hjälp med väskan, för då skulle man ju misstänka att de vill ha en slant för besväret.
Svara med citat

Gammal 2011-05-24, 11:56

Gäst

Standard
Någon som rest nyligen och kan svara.
Svara med citat

Gammal 2011-09-06, 19:53

flyingnurse

Medlem
flyingnurse är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 0

Standard Gambia varje år!
Hej

Jag har rest till Gambia i nästan 20 år och är där nere varje vinter under 3-5 månader, så jag känner ganska bra till hur det fungerar i landet!

Det är nästan beklämmande att läsa detta, för det ger en jätte dåligt reklam för Gambia! Men jag tvivlar inte på att det är så det går till, men man får tänka lite själv också, är det rimligt att ge 20 kr för ett jobb som tar 5 min när månadslönen för en vanlig arbetar ligger på omkring 300-400 kr per månad. Hur många väskor kan man hinna flytta och kräva 20 kr för varje dag? Det är inte ens i Sverige rimligt att betala 20 kr i dricks för att någon hjälper dig med väskan! Att man lånar en penna ger man aldrig något för inte heller i Gambia! Säger man till att man inte vill de tar väskan och de ändå gör det betalar man inte fast de säger de vill ha! Man kan de 5 till 10 dalasi för en tjänst man har bett om och vill man vara säker på att man har folk hängande efter sig hela tiden så ger man mera! För det är nämligen också så att det sprider sig jätte fort vem som betalar bra.

Priset för att åka taxi från Flygplatsen är 500 dalasi med gröna turist taxi med plats för 4 stycken. Och känner man någon i Gambia så kan man bara be den personen hämta och sedan betala. Lams tours the Gambia är ett säkert kort och han har plats för upp till 6 personer i sin Nissan han tar 750 kr och då vet man att han garanterad är där ock att du kommer ditt du skal. Han kommer att hålla alla tiggare bort och han kommer inte att kräva mera än det överenskomma vilket en del gör.
Det går att nå honom via e-mail lamstours1@gmail.com.
Svara med citat

Gammal 2012-03-18, 13:54

Gäst

Standard
Hej
Tänkt jag ska svara på det här ämnet. Jag var lite orolig för hur det skulle vara efter att jag läst denna tråd..
Nu har jag varit där en vecka i slutet av feb 2012.
Jo det finns väskbärare som gärna tar din väska in eller ut från flygplatsen.
Ving informerar numer om dem i sina informationsbrev innan resan och då står det också att de tar 50D/väska.
Det är bara att bestämma ifall man vill att någon ska ta den. När vi kom till Gambia tackade vi helt enkelt nej och då var det inget problem att dra/bära sin väska själv!
På hemvägen tyckte sambon det var skönt med lite hjälp och vi betalade.
De har speciella kläder så man ser att de är anställda för att göra detta, inget konstigt.
Vid bussarna är det så att de sträcker fram handen för att få dricks.
De flesta ger något och så är det bra. Såg en farbror som tvärvägrade och då gick de efter och tjatade men jag tror han fortsatte att vägra och gick på bussen.
En tjej gav dem en hel näve med svenska enkronor/femmor och vad det kunde vara. Han som fick dem höll på att garva ihjäl sig och visade upp det för de andra. Det var nog en hel del pengar men vad skulle de med dem till..
Visst är det dåligt att ving inte ordnat så man slipper detta men å andra sidan förstår man chafförerna för de är trots allt väldig fattiga där!
Tycker för övrigt inte det var något problem att tacka nej till saker eller till dem som vill vara ens guide m.m!!
Det var ju bara att säga "ok, då vet jag att du finns här om jag vill något, tack tack"
Men är du lite mesigt lagd och har svårt att säga nej är Gambia inte landet för dig..
//Pia
Svara med citat

Gammal 2012-05-05, 19:37

Gäst

Thumbs down KATASTROF
Nu Har Ving Gjort Bort Sig Totalt.
Svenskarna Som Reser Med Familjer Har Valt Brt Gambia Helt Och Norge Har Lagt Ner Gambia Helt.

Nu Är Det Bara Vi Som Älska Att Komma Ner Till VÄrmen PÅ LÄngre Turer Kvar.
Mycket Synd Att Det Är SÅ HÄr Och Snart Är Inte Ens Flyget FrÅn Arlanda Kvar. VarfÖr Har Dom Inte Lyssnat PÅ Charterturisterna Tidigare.

Kommer Ni IhÅg NÄr Det Var Turen FrÅn Norge Danmark Och Landvetter Och Arlanda. Det Har Varit DÅligt Under Flera År Och Nu Undrar Vi VarfÖr Det Ser Ut SÅ HÄr,

Charterturisterna Vill Inte Bli PÅhoppade PÅ Flygplatsen.
SÅ Nu Kan Vi GlÖmma Att Vi FÅr BesÖk Av VÄnner..

Åkte SjÄlv Ner Nyss Och SÅg Vad Som HÄnde PÅ Flygplatsen. Ving Personalen Fanns Inte Alls Utan Det Var Killar Som Jobbade FÖr 20kr Som Sprang Runt Och Jobbade. 2okr FÖr En VÄska Kan Ju Bli NÅgra 100kr Som Sen VÄxlas Till Dalasi Och Vips SÅ BehÖver Dom Inte Jobba PÅ En MÅnad.
Detta HÄnder Inte NÄr Planen FrÅn England Landar!
Är Det Starkare Personal DÅ! Funderar PÅ Som NÅgon Annan Skrev:
Jobbar Vingpersonal Ihop Men VÄskbÄrarna Och Delar PÅ Allt Sen?
Svara med citat

Gammal 2012-05-05, 21:30

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

[..]
Jag vet inte om du behöver kolla upp motoriken i händerna eller bara köpa nytt tangentbord men din text inbjuder inte direkt till läsning som den ser ut.

Slutar charterbolagen trafikera en destination är det oftast för att resenärerna uteblir eller att läget i landet blivit ostabilt av en eller annan orsak. Det kommer med all säkerhet att finnas flyg till din destination även framöver men kanske inte lika enkelt och billigt som det varit.

Lycka till med dina framtida resor!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8