Hej
Tänkt jag ska svara på det här ämnet. Jag var lite orolig för hur det skulle vara efter att jag läst denna tråd..
Nu har jag varit där en vecka i slutet av feb 2012.
Jo det finns väskbärare som gärna tar din väska in eller ut från flygplatsen.
Ving informerar numer om dem i sina informationsbrev innan resan och då står det också att de tar 50D/väska.
Det är bara att bestämma ifall man vill att någon ska ta den. När vi kom till Gambia tackade vi helt enkelt nej och då var det inget problem att dra/bära sin väska själv!
På hemvägen tyckte sambon det var skönt med lite hjälp och vi betalade.
De har speciella kläder så man ser att de är anställda för att göra detta, inget konstigt.
Vid bussarna är det så att de sträcker fram handen för att få dricks.
De flesta ger något och så är det bra. Såg en farbror som tvärvägrade och då gick de efter och tjatade men jag tror han fortsatte att vägra och gick på bussen.
En tjej gav dem en hel näve med svenska enkronor/femmor och vad det kunde vara. Han som fick dem höll på att garva ihjäl sig och visade upp det för de andra. Det var nog en hel del pengar men vad skulle de med dem till..
Visst är det dåligt att ving inte ordnat så man slipper detta men å andra sidan förstår man chafförerna för de är trots allt väldig fattiga där!
Tycker för övrigt inte det var något problem att tacka nej till saker eller till dem som vill vara ens guide m.m!!
Det var ju bara att säga "ok, då vet jag att du finns här om jag vill något, tack tack"

Men är du lite mesigt lagd och har svårt att säga nej är Gambia inte landet för dig..
//Pia