ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-12-02, 15:45

vill till gambia

Question vill prova gambia
hej på er,
jag vill prova en resa till gambia under vintern.

vågar man resa själv?
hur är priserna?
är en 14 dagars okey eller ska man va borta 3 veckor för att hinna med allt.

finns det någon som kan tala om lite för mej vad jag bör se..

är 29 år och inte så resvan.

men tycker om att få se nya saker..

har varit på cran canaria men tycker att det är för dyrt och kallt..
har även varit i thailand men tyckte inte om stränderna, men har läst att stränderna i gambia ska va underbara.....

snälla skriv vad ni vet och hjälp mej att komma till gambia.....
Svara med citat

Gammal 2007-12-06, 23:16

flyingnurse

Medlem
flyingnurse är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 0

Standard Res själv
hej

Jag är sjuksköterska och bor i Gambia under vintern. Jag brukar hjälpa Scandinaviska turister om de får problem under deras vistelse. Du kan lätt resa själv inga problem.Och på 2 veckor kan du hinna med väldigt mycket och det är naturen och kulturen som du vill uppleva. Gäller det natt livet bör du vara lite mera försiktig med att gå själv, men är man två ( du kanske träffar någon på hotellet) så är det ingen fara, ta taxi på kvällar och nätter.
de gula taxi är väldigt billiga och går vissa sträckor, kostar normalt 5 dalasi per sträcka.
Jag bor i Kotu och du får gärna kontakta mig via telefon.
Ring till Lams tours the Gambia och få mitt nummer.
kolla även på hans hemsida på google Lams tours the Gambia.
ha en trevlig resa
Svara med citat

Gammal 2007-12-12, 12:01

4 veckor

Standard tack....
hej, har läst på lite nu, det blir så att jag åker i feb.
tog en tur med ving på 4 veckor.
7 nätter bor jag på african village. sen ska jag fixa något själv för att sedan bo sista natten på senegambia men det kunde ändras sa dom.
vad rekomenderar du? ska jag bara sola vid poolen i början och leta lite info under tiden eller är det fart och fläkt från dag ett.

hoppas det är enkelt att resa runt och se nya platser,
men hoppas det är lätt att hyra in sig även utanför turist ställena.

har du varit på paradis stranden, vad är det? jag har bara läst om stället. finns det hotell där? som jag har läst så är det ju helt öde.

bor det många svenskar i gambia? finns det något ställe där man träffar svenskar om man behöver prata svenska.

vet att i många länder så finns alltid en plats som man kan åka till och samlas för det kommer alltid någon svensk. finns det i gambia? en pub,en strand eller något..... för nu börjar jag bli rädd!!! 4 veckor helt själv.
Svara med citat

Gammal 2007-12-12, 17:28

flyingnurse

Medlem

Standard Vill prova Gambia
Hej
Ja du kan få en mycket trevlig vistelse i Gambia, men förbered dig på på att det finns många män som gärna vill i lag med dig! Så vill du gå lite mera i fred berätta att du är gift eller har fast pojkvän och sådant!.
Det är inte någon dum ide att sola lite på African Village i början för det är alltid värst med bumsters för de som är mest vita.
Acklimatisera dig lite några dagar och sedan går det jätte bra att ta sig runt på olika sätt. I Bakau finns det olika restauranger speciellt kan jag rekommendera en som ligger på vänstra sida upp på gatan mitt emot African Village ca 400-500 m. Namnet har jag glömt just nu, men de har en ute servering med tak över. Personalen är vänlig och priserna helt ok!
Om du vill ut och uppleva landet så bör du kontakta Lams honom kan du lita på till 100%. titta på Google Lams tours the Gambia
Annars kan man åka runt själv också, men eftersom du inte är så resvan bör du inte göra det första gången.
Det finns många Svenskar och andra Scandinaver och Europer som övervintra där nere. Många har eget hus eller hyr in sig. Vill du gå till en Restaurang vart många av oss går regelbundet så är det Amsterdam Dolphin, det är en av Gambias Bäste resturanger och den ligger på vägen som går mellan Kotu och Kololi.
Paradis beach ligger söderut en bit ifrån Sanjang och det finns ingen hotell där endast en restaurang och bar med mycket trevligt personal. Man kan åka dit en heldag i grupp om man vänder sig till for ex. Lams det går även att åka ett par stycken. Tyvärr går det inga bussar ditt och det är ca 5 km att gå från stora vägen! Det finns även en underbar strand i Gunjur en km söder om fiske byn och även en norr om. Går man norr ut kommer man till en en bar som ägs av en engelsman ett mycket trevligt ställe!. men stränderna i Gambia är bra från Bakau till Senegals gräns i söder!
Ska du ut på något riktig speciellt ska du prata med Lams om en tur till Guinea Bissau. Jag var själv där föra året och tänker att åka ditt igen en SÅ otroligt stor upplevelse att jag vill göra om det! Man bör vara total 5-6 personer så man kan ju prata med andra om det också! priset är ca 2000 sv kr och då är allt inkluderad, hotell, mat och även dricka under resan i bilen, men inte dricka på hotellet! Vi kanske kan åka samtidigt! Kontakta Lams han vet hur du får tag på mig!
Vill man inte göra en så lång resa bör man ta en tur upp till JangJang Bureh med en flod tur som är helt underbart också! Nu är hela vägen på norra banken klar så det är inte lika jobbigt som tidigare, når det var dålig grus väg.
Senast redigerad av olov den 2007-12-12 klockan 21:46.
Svara med citat

Gammal 2007-12-15, 21:55

elsa

Nykomling
elsa är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Standard Gambia
Hej,

mitt tips är att ta det lugnt i början eftersom som nämmst ovan, väldigt manga är intresserade av att lära känna än, särskilt i början när man är osolad sa det syns att man är "ny". pa african village har de dock en egen liten strand där man far vara "ifred" i början.

Pa fyra veckor hinner man se i stort sett hela Gambia (vilket kanske i och försej inte är sa stort mina favoriter är paradis beach, sanyang, Jangjangbrueh naturligtvis (en vistelse pa birdwatch safari är ett maste)

I Bakau finns flera bra restauranger men de bästa (enligt min mening) amsterdam dolphin och mama`s (som ligger en bit fran Bakau)

hoppas du far roligt!
Svara med citat

Gammal 2007-12-15, 22:53

åker själv

Standard tack...
tack för allt!!
ni är underbara. hoppas vi träffas när jag kommer fram.
och hoppas det passar att du vill/kan ta en långtur till senegal eller ännu längre när jag är på plats!!!!! så tar vi och bokar med lams.
!! det är en kille man kan lita på till 100 säger mina vänner.
visste inte att dom har rest med lams tidigare.
men dom har ju varit i gambia några gånger och säger att lams är jätte bra att ha att göra med...
Konstiga vänner man har som inte berättar att dom har varit i gambia tidigare, när jag sa att jag bokat nu så fick jag se bilder mm
Svara med citat

Gammal 2008-01-02, 23:26

donnerdal

Nykomling
donnerdal är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Standard
Har varit två veckor i Gambia med min familj. Vi hyrde bil och såg en stor del av landet. Kan verkligen rekommendera att åka med bil och upptäcka små byar där människorna är oerhört trevliga. Du borde också försöka få dig en tur längs gambiafloden med en liten båt. rikt djurliv och mycket att upptäcka där.
Svara med citat

Gammal 2008-01-12, 20:03

flyingnurse

Medlem

Standard
Hej

Hur många är ni som åker ner, eller är det endast du själv?
Skulle gärna åka till Guinea Bissau med en liten grupp, så finns det någon som kan tänka sig det under jan eller feb skulle jag gärna åka med!
Svara med citat

Gammal 2008-01-14, 17:30

HEJ

Standard 3 St
hej.
3 st är vi.. 2 flickor(39år) 1 gubbe (36).

2 flickor vill ut och resa men gubben ligger säkert vid poolen under ett par dagar och tittar på när andra tar en öl.

skulle va roligt att kunna åka iväg en sväng!

nu ska jag jobba ett par dagar, jobbar i norge som sköterska..
jobbigt att pendla men roligt när man ska på semester för då åker man på sin lediga tid och sparar semestern.
Svara med citat

Gammal 2008-01-15, 21:29

flyingnurse

Medlem

Standard
Ok vill ni bo mitt i smeten eller vill ni vara er själv lite mere och ha möjlighet att fixa er egen mat?
Det finns mycket att se helt klart!
Säg bara till vad ni vill uppleva, sjukhus , skolor eller naturen. Det finns många intressanta saker att uppleva.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8