ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-21, 18:29

Urahara

Nykomling
Urahara är inte uppkopplad
Uraharas avatar

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 0

Lightbulb Enkel biljett (flytta och jobba)
Vad tror ni att om att dra till Frankrike och jobba?

Jag kan inte språket, har inget jobb just nu och är inte liksom helt inne i en bransch. Bortsett från det så är det absolut zip nada som skulle hindra mig egentligen.

Lite less på att bara drömma om sånt här hela tiden, borde prova det någon gång och varför inte nu!?

Frågan är ju bara hur lätt det är att bara dyka in och försöka hitta nåt. Är bra på en del olika saker och ganska lättlärd så jag ser det inte som ett stort hinder egentligen, språket med, man kommer igång efter några veckor.

Gammal 2011-09-22, 09:24

zAika

Nykomling
zAika är inte uppkopplad

Standard vill till södra Frankrike
Vill också dra ner dit och jobba, samt lära mig språket. Kan bara lite franska nu. Är inte heller i någon bransch just nu, och jag skulle vilja höra några råd hur man kan göra. Är det klokt att bara dra dit och söka jobb väl på plats? Eller finns det någon sajt där man kan fixa arbetplats först? Tänkte mig kanske jobb inom butik, restaurang, eller bo och jobba hos någon gammal snäll fransk tant?
Svara med citat

Gammal 2011-09-22, 15:00

Urahara

Nykomling
Uraharas avatar

Standard
...åhå, då har jag goda nyheter till dig. Jag läste att om man söker inom restaurangbranschen så är det lite lättare för då behöver man inte vara så bra på språket. Står det iaf i sidan nedan. Annars menar sidan nedan att man bör vara rätt bra på språket för att "ha någon chans" eftersom fransoserna uppskattar korrekt språkt och välformulerade meningar, det är väl inte så överallt kan jag tänka mig. Är ju rätt stora klassskillnader där också. Det stod också att det kanske bästa sättet är att försöka få jobb via kontakter.

SEC - Frankrike Lediga Jobb Anstallning Sok Jobb Praktikplatser Jobba Praktik Jobb
Rekordlåg arbetslöshet i Frankrike - Ekot | Sveriges Radio

(blev just erbjuden jobb i Libyen förresten, men det känns inte helt safe nu kanske)

Gammal 2011-09-22, 18:42

zAika

Nykomling
zAika är inte uppkopplad

Standard
tack för rådet! Har tittat igenom sidan.. Tyvärr har jag inga kontakter där, det är det som är problemet... Får väl söka, avvakta och se.
Är det ingen annan som har erfarenhet utav jobb utomlands?!

p.s. Lycka till med Libyen jobbet!
Svara med citat

Gammal 2011-09-22, 19:03

Urahara

Nykomling
Uraharas avatar

Standard
Ska inte ta Libyenjobbet, har ett annat jobb på G här hemma, får väl ta det och sedan öva upp lite franska och se vad som händer. Känns inte som jag är tillräckligt modig just nu för att bara åka dit och prova.

Har dock varit på Irland och hälsat på två bekanta där som tyckte ungefär som vi. Fast de drog till Irland istället då. De fick snabbt jobb som servitriser på barer. I just den branschen var det väldigt lätt där eftersom det är så många pubar, man kunde typ gå in någonstans och fråga bara så kanske man fick börja dagen efter med lite tur.

En annan tjejkompis var i NZ ett halvår, där var det mycket äppelplockning och sådant, också rätt lätt att få jobb som det men kanske inte så kul att jobba med i längden för det var lite slitsamt.

Har tyvärr ingen aning om vad som skulle kunna vara grejjen i Frankrike men jag tror att om man åker dit och kanske tar in på ett vandrarhem och hör sig för med andra utlänningar som är där och jobbar tillfälligt så kanske man kan få något enkelt jobb som funkar för att vara kvar där ett tag tills man hittat nåt bättre.

Just det, apropå det, den där sidan förresten, där stod det att det kunde vara en lång process att få en "riktig" anställning. Så man lär väl få räkna med att det tar en stund och ha cash så man kan vara där ett tag.

Någon annan får gärna komma med inputs eller bara tycka till om det jag skrev

/edit: kanske skulle säga det att jag jobbat en del i Libyen förut, det är ganska trevligt land, oexploaterat, trevligt folk, fridfullt (det var det iaf). Många libyer har nåt sorts a-kasse-stöd, ganska lugnt tempo där. Mkt skönt klimat i norra Libyen vid medelhavskusten.
Senast redigerad av Urahara den 2011-09-22 klockan 19:34.
Svara med citat

Gammal 2011-09-22, 21:16

Urahara

Nykomling
Uraharas avatar

Standard
just det, en till möjlighet. Jag hade förut en tjej på G i Frankrike. Vi hade inte så jättebra kontakt men hon ville jag skulle komma och hälsa på. Tyvärr gjorde jag ju inte det. Men det hade nog varit nåt. Rätt bra chans liksom!!

Gammal 2011-09-23, 23:35

zAika

Nykomling
zAika är inte uppkopplad

Standard
Faktiskt. Du kunde ju typ återuppta kontakt med henne!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8