ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-09-10, 13:20

Gäst

Standard Flygplats - Paris "centrum"
Funderar på hur lång tid det tar att komma från flygplatsen till Paris? På ett ungefär såklart..
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 13:22

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Vilken av flygplatserna tänkte du på? Finns väl en 4-5 st i närheten av Paris.
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 13:33

Gäst

Standard
Paris Beauvais
Om det finns någon sån...
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 14:19

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Beauvais ligger ca 8-9 mil norr om Paris. Restid ca 60-90 minuter med buss. Kostnad ca 15 euro enkel resa.
Svara med citat

Gammal 2010-09-12, 00:12

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Micke to the rescue! Finns nog ingen som vet mer om resande än du! Respect
Svara med citat

Gammal 2010-11-04, 23:31

fileoscar

Medlem
fileoscar är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 5

Standard Transport Charles de Gaulle - Paris Centrum
är kanske väl så aktuellt för gästande skandinavier. Åtminstone stod jag själv inför den uppgiften när jag besökte Paris den gångna helgen - via flyg med Air France från Köpenhamn. Eftersom vi var fyra personer visade det sig rätt snart vara lönt att ta en taxi. Denna kostade oss 60 euro och hade begränsats till 50 euro om vi varit max tre personer. Vi åkte då till Hotel Opera Cadet (bra f.ö.!) mitt i smeten. Detta ska jämföras med en flygbuss som kostar 15 euro per person - och då får du sedan ta dig fram själv allra sista biten. Inget snack alltså i den jämförelsen. Båda alternativen tar ca 50 min.

På hemresan testade vi RER som är en form av pendeltåg. Vi tog då metron till Gare du Nord och växlade sedan över till detta RER. Kostnaden från Gare du Nord till CDG uppgick till 8,70 euro per person. Tåget gick snabbt och smidigt -restiden var 30 minuter -och stannade vid de olika terminalerna med bara en trappa upp till incheckningen. Kan rekommenderas!

Biljetter till RER kan - liksom metrobiljetterna - med fördel köpas i grönvita automater som finns överallt på stationerna. Automaterna tar mynt såväl som sedlar upp till valören 20 euro.

Generellt kan man konstatera att informationen är helt strålande i Paris kring de olika transportmedlen. Inte minst gäller det metron som är mer utbyggd än t.ex. Stockholms men ändå är ännu lättare att hitta rätt i tack vare den tydliga infon såväl i vagnarna som på stationerna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8