Det går att äta riktigt, riktigt bra i och runt Nice utan att behöva sälja sin fru/man. Förklaringen kan stavas med fem bokstäver: Lunch.
Många av de allra bästa restaurangerna erbjuder fasta lunchmenyer till de gäster som äter mellan 12-ish och sedan en bit in på eftermiddagen (kl. 14-15 eller så). En sådan set-menu är oftast tre eller fyra rätter (dryck tillkommer) och löjligt prisvärda. Från 30 till 60 €.
Några exempel:
- Les Terraillers i Biot. Två stjärnor i Guide Michelin. 39 €.
- La Bastide Saint Antoine i Grasse. Lite dyrare (59 €) men galet bra. Se hur maten ser ut här:
GUIDEBOOK.SE » Blog Archive » La Bastide Saint Antoine – Jacques Chibois, Grasse, Côte d’Azur, France ****
- Moulin de Mougins beläget i Mougins norr om Cannes. De klamrar sig fast vid sin enda Michelin-stjärna.
GUIDEBOOK.SE » Blog Archive » Moulin de Mougins, Mougins, Provence, France **
- La Réserve i Nice – har inga stjärnor längre då den finske kökschefen lämnat men utsikten är kanon och lunchen kostar 35 €.
- Alain Llorca i La Colle-Sur-Loup – tokigt prisvärt för 38 €.
- Auberge de la Madone beläget i den lilla byn Peillon som klamrar sig fast på en bergstopp – en Michelin-stjärna. Menyer från 32 €.
Och listan fortsätter... Min poäng är inte att äta busbilligt, men här äter du på ställen där det svider mer vid middagstid. 130 till 190 € brukar det gå loss på. Nej, dryck ingår inte då heller.
Betänk att du lätt kan sprätta iväg 25-30 € för väldigt ordinär mat om restaurangen är en del av en turistfälla. För mig är valet väldigt enkelt. Gör hemläxan och ät fantastiskt.
Mina 2 cents,
:: hkn ::