ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-04-27, 22:03

karin2323

Standard Nice dyrt ?
Hej, tänkte höra lite om hur dyrt det är i Nice? Jag vet att det är mycket lyx och så, men det måste väl finnas mat-ställen för oss ''vanliga'' människor?
Jag tänkte även besöka något annat ställe som cannes,monaco eller nått.
Något ni kan rekommendera? är det smidigast att åka tåg ? buss?
Svara med citat

Gammal 2010-05-08, 23:21

Soltörstande velmaja

Nykomling
Soltörstande velmaja är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 0

Standard
Det finns billiga ställen också. Framförallt är det väldigt enkelt att ta sig fram med tåg och buss, och billigt. Ska själv dit med 3 av mina 4 barn under mitten av juli, älskar stället och ser såå framemot det!

Det tar ca 30 min med tåg från Nice till Monaco och ca 45 till Italien. Besökte den största och mest fantastiska marknaden någonsin under hela mitt liv när jag kom till Italien, har ändå besökt 27 länder. Hoppas att ni får en riktigt bra resa!
Svara med citat

Gammal 2010-05-31, 13:16

Gästen

Thumbs up Tips
Att åka buss i Nice och till andra städer är mycket billigt, endast €1. Du kan åka till inte mindre än 23 olika städer i regionen Cote d´azur för 1 Euro.. Exempelvis till Monaco och Antibes! Bra att veta när du ska hyra lägenhet i Nice

Gör ni en dagsutflykt till en mindre by så ska ni komma ihåg att kolla upp när bussen går tillbaka igen, annars kanske ni missar sista bussen tillbaka den dan..

Angående restauranger så finns det alla prisklasser. Från billiga pizzerior och McDonald´s till enklare pärlor med trerättersmeny för 18 euro. Och självklart finns även de lyxigare krogarna med stjärnor i Guide Michelin etc. Så det finns något för alla smaker och plånböcker.
Svara med citat

Gammal 2011-07-19, 17:00

hknnyberg

Nykomling
hknnyberg är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 0

Standard Dyrt men inte svindyrt.
Det går att äta riktigt, riktigt bra i och runt Nice utan att behöva sälja sin fru/man. Förklaringen kan stavas med fem bokstäver: Lunch.

Många av de allra bästa restaurangerna erbjuder fasta lunchmenyer till de gäster som äter mellan 12-ish och sedan en bit in på eftermiddagen (kl. 14-15 eller så). En sådan set-menu är oftast tre eller fyra rätter (dryck tillkommer) och löjligt prisvärda. Från 30 till 60 €.

Några exempel:

- Les Terraillers i Biot. Två stjärnor i Guide Michelin. 39 €.
- La Bastide Saint Antoine i Grasse. Lite dyrare (59 €) men galet bra. Se hur maten ser ut här: GUIDEBOOK.SE » Blog Archive » La Bastide Saint Antoine – Jacques Chibois, Grasse, Côte d’Azur, France ****
- Moulin de Mougins beläget i Mougins norr om Cannes. De klamrar sig fast vid sin enda Michelin-stjärna. GUIDEBOOK.SE » Blog Archive » Moulin de Mougins, Mougins, Provence, France **
- La Réserve i Nice – har inga stjärnor längre då den finske kökschefen lämnat men utsikten är kanon och lunchen kostar 35 €.
- Alain Llorca i La Colle-Sur-Loup – tokigt prisvärt för 38 €.
- Auberge de la Madone beläget i den lilla byn Peillon som klamrar sig fast på en bergstopp – en Michelin-stjärna. Menyer från 32 €.

Och listan fortsätter... Min poäng är inte att äta busbilligt, men här äter du på ställen där det svider mer vid middagstid. 130 till 190 € brukar det gå loss på. Nej, dryck ingår inte då heller.

Betänk att du lätt kan sprätta iväg 25-30 € för väldigt ordinär mat om restaurangen är en del av en turistfälla. För mig är valet väldigt enkelt. Gör hemläxan och ät fantastiskt.

Mina 2 cents,

:: hkn ::
Senast redigerad av hknnyberg den 2011-07-19 klockan 17:04.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8