ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-11-05, 10:18

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard Den franska pilgrimsleden
Ska inte göra denna vandring själv (ännu...men tycker det låter väldigt intressant!!) men erbjöd mina stressade vänner att försöka kolla upp detta (eftersom jag är den enda av oss som ligger inne på flera resesidor). De ska vandra ifrån St Jean Pied de Port till Santiago de Compostela och undrar då hur de bäst/billigast kan ta sig till Jean Pied de Port och sedan tillbaka till Sverige från Santiago de Compostela. Alla möjliga transportmedel är OK - tåg, buss, flyg.

Är väldigt tacksam för alla tips ang detta från er som är så beresta.
Svara med citat

Gammal 2009-12-03, 15:36

Gäst

Standard Pilgrimsleden Spanien/Frankrike
Hej, Vi har vandrat några gånger på delar av pilgrimsleden. Den första gången (midsommartid 2007) flög vi med Spanair till Santiago de Compostela, tog en buss ca 16 mil österut och vandrade längs leden under en vecka tillbaka till Santiago och flög sen hem.
En mycket trevlig vandring med hyfsad temperatur 15-20 oC. Galicien är ju påverkat av atlantvindar varför det är mindre risk för stekheta vandringsdagar.
Ska man starta vid St Pied de Port kan jag tänka mig att det kan vara lämpligt att åka tåg eller flyga till Biarriz och sen ta ngn lokalbuss till starten.

De andra gångerna vandrade vi i Frankrike - från Le Puy en Velay, till Aumont-Aubrac (okt. 2008) och Aumont-Aubrac till Figeac (midsommartid 2009) ungefär en vecka i taget. Till och från dessa orter går det utmärkt att ta tåget vilket vi gjodre. Leden från Le Puy går över Centralmassivet på ca 1000 m höjd, är väl utmärkt med rödvit markering (Grand Randonneé (ww.ffrandonne.fr)) och det finns många "gites de etapes" (ungefär som vandrarhem), "chambres d´hotes" (ungefär som bed&breakfast) samt små hotell att välja bland.
Nästa år tänker vi fortsätta där vi slutade (Figeac) och kanske vandra till St Pied.
Tågbiljetter kan köpas av SJ om resan börjar i Sverige. Flyger man till ex.vis Paris kan man köpa tågbiljetter av SNCF (ww.voyages-sncf.com)
Mvh Janne
Svara med citat

Gammal 2009-12-03, 17:25

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard Franska pilgrimsleden
Tack så jättemycket för alla tips ang denna vandringsled, ska genast vidarebefordra detta till mina vänner som ska göra vandringen nästa år. Låter väldigt spännande tycker jag också!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8