ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-10-06, 21:22

Trocadero

Nykomling
Trocadero är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 0

Standard Paris i 6 dagar - Upplys mig!
Hej,
jag och flickvännen kommer i månadsskiftet oktober - november att tillbringa sex dagar i Paris och håller som bäst på att planera resan. Hon vill se Eifeltornet, Louvren och liknande turistfällor medan jag är mer inne på de små guldkornen som de flesta turister inte går till.

Upplys mig gärna, vad i Paris är häftigt och vad är överskattat? Vi vill ju använda tiden där på bästa möjliga sätt.

Undrar även hur det är att hitta i Paris på kartor och liknande, kan någon tipsa om bra kartor att ladda ner från nätet redan nu och sen skriva ut och ta med sig? Bäst av allt vore ju om alla olika sevärdheter finns utmärkta men det kan man såklart fixa på egen hand om man får tag i en bra karta.

Tunnelbanesystemet, är det lättnavigerat? Funderar också över priset, hur mycket sparar vi in om vi köper flerdagarskort för tunnelbanan? Är lite relaterat till kartfrågan då det är enklare att planera dagarna och se när man behöver åka tunnelbana om man vet vart allting ligger. Ingen av oss kan franska så vi vill undvika att vi får problem med detta under resans gång.

Nu blev det lite rörigt men jag är oerhört tacksam för alla svar!
Svara med citat

Gammal 2008-10-13, 15:55

Gäst

Standard
hej du :P jag har bara varit i paris en gång, så jga vet inte sådär jätte mycket, men lite kan jag säkert hjälpa dig med. eiffeltornet tycker jag är häftigt, men det är inte sågon idé att åka upp om det är dimmigt. när vi var där var det världens kö, men det tog ändå kanske max en timme att komme upp så det är det värt. orkar man inte åka ända upp till eifeltornet kan man åka upp på triumph bågen istället, fin utsikt därifrån oxå.
en annan fin sak är sacre quer(vet ej hur det stavas) det är iaf en jättefin vit kyrka, ta gärna en promenad dit, det är kortare än vad det ser ut på en karta. det kan även va fint att ta en liten båttur längs med sein. men jag vet inget om de saker som inte är turistiga.
tunnelbanan funkade jätte bra(t.o.m mina morfäräldrar klarade av att hitta rätt) om man bara går ner till tunnelbanan så finns det översikt var man kan åka, så köper man biljett i en automat eller i en kassa, man klarar sig bra på engelska. kolla här Metro Tunnelbana - Paris-Turist - Turist i Paris för mer info och tunnelbane karta.
på Champs-Elysee finns det shopping, men mest dyra märkes butiker., ett tips är sephora, en jättestor sminkaffär. kan vara mysigt att gå längs med den även om ni inte ska shoppa.
karta vet jag inte var du kan få tag på , kolla på en bokhandel, man får bättre karta om man ger pengar för den :P köp gärna en guide bok, det gör alltid jag när jag ska någonstans. annars så kan du ju söka på paris på google så hittar du säkert massor.
vet inte om jag har varit till någon hjälp, men hoppas ni får det bra i paris
Svara med citat

Gammal 2008-10-15, 14:57

Gäst

Lightbulb Trocadero
Paris nu snart, OK. Släpp Eifeltornet, för mycket folk, kanske dåligt väder också, Ni får köa i 2 timmar....Se istället Cimitiere Pere Lachaise, den gamla fina kyrkogården där bl.a Oscar Wilde ligger, eller Jim Morrison. Passa på ät där i närheten.
Moulin Rouge i kvarteren i Montmartre är fint också, med konstnärerna.
Finns Olika mysiga trädgårdar också runt i staden. skaffa First klass resebok eller DK.

Ta en sväng till La Defense, genom triumfbågen. Louvren är bra, mycket att se. nära Jardin de Tullieres, (fin park).

Finns flodbåtar med middag, (2-plans). kostar kanske 100 euro. mvh Peter K
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8