ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-08-02, 19:46

tixike

Nykomling
tixike är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 0

Standard Atlantkusten i Frankrike
Behöver lite information om atlantkusten. Tänkte bila ner till Paris och tycker att det för långt ner till Rivieran. Kan man bada lika bra på västkusten eller är det alldeles för kallt? Ska vara där 1-9 september.
Tacksam för tips och info.
Svara med citat

Gammal 2008-09-17, 16:56

kajsakomet

Medlem
kajsakomet är inte uppkopplad
kajsakomets avatar

Reg.datum: apr 2007

Standard
Tycker allt att det skiljer sej en hel del. Har varit på atlantkusten 2ggr. I Cabourg på canalkusten och i Les Sables Dòlonne längre söderut.Visserligen är det vackert med breda sandstränder men det blåste nånting alldeles otroligt på båda ställena.(ialla fall då vi var där)Vattnet håller inte heller samma temperatur som på riveran. Men atlantkusten r definitvt
värt ett besök eftersom det ar väldigt vackert landskap.Mycket vackert!
Svara med citat

Gammal 2008-10-03, 17:29

Gäst

Standard Atlantkusten är bäst!
Jag bor en timme söder om Bordeaux, 15 min från havet. Visst är vattnet lite kallare, men det här är ju en fantastisk region, väl värt ett besök!!!
I landskapet Landes finns det vildare stränder, med vit, fin sand, medan längre söderut finns det stränder ihop med city, om du vill både bada, sola och shoppa! Arcachon är ett annat tips, bukten känd för sina ostronodlingar....

hälsar en som är förälskad i Aquitaine
Svara med citat

Gammal 2009-03-24, 21:40

Gäst

Standard Pays Basque
Det bästa på Atlantkusten är förstås Baskien, Pays Basque. Vackra och stora stränder samt Pyreneerna som börjar redan vid Atlanten (i Hendaye, sista stad innan den spanska gränsen). Otroligt vackert och genuint. Fantastisk matkultur och landskap.
Några städer som man inte får missa:
-Biarritz
-Hendaye
-Saint Jean de Luz
-Bayonne (speciellt i början av Augusti då det är Fetes de Bayonne)
Svara med citat

Gammal 2011-02-28, 20:41

AnnaSthlm-France

Nykomling
AnnaSthlm-France är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Smile Bila ner till Frankrike i sommar (Mont Saint Michel)
Jag lånar tråden lite

Vi hade tänkt bila ner till Frankrike i Juni från Stockholm och behöver tips och råd av såna med erfarenhet. Har nån gjort en likadan resa? Hur länge tar det, hur mycket blir kostnaderna, bra hotell på vägen o.s.v. Vi har 15 dagar på oss, räcker det eller borde man reservera mer tid?

Rutten vi planerat ser ungefär ut såhär:

Stockholm
Malmö
Hamburg
Amsterdam
Lille
Honfleur
Omaha Beach
Mont Saint Michel
Loiredalen
Paris
Luxemburg
Stockholm
Svara med citat

Gammal 2011-03-01, 12:04

GästEva

Standard
Jag har inte gjort hela bilresan så det kan jag inte tipsa om men jag har varit i Normandie.
Vi bodde i Trouville och vi gjorde flera utflykter längs kusten. Dom små orterna ligger som ett pärlband längs kusten och det är jättemysigt och fint där. Nästa gång tror jag att jag vill bo i Honfleur, den här gången blev det bara ett dagsbesök där.
Rekommenderar absolut ett besök på museumet vid landstigningsplatsen på Dagen D. Det är en stor anläggning som tar en dag i anspråk. Sen kan man pusta ut vid Omaha beach och känna historiens vingslag.
Stränderna längs kusten är enorma men atlanten är ju rätt kall, så jag, som är en badkruka, badade inte så mycket.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8