ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-21, 18:50

flash

Nykomling
flash är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Rykte: 0

Standard Hjälp bokat Air France till San Fransisco!
Det är som så att jag har köpt flyg med Air France till San Fransisco.
Men nu efter att ha googlat lite om kundernas upplevelser av Air France så har jag börjat få panik! Ångrar nästan att jag köpte från Air France...

Är ju bara negativ kritik jag får upp, och det som oroar mig framför allt är att jätte många som rest med Air France säger att deras bagage har hamnat fel och att det tagit flera dagar tills de fått bagaget (vilket verkar vara väldigt vanligt när man åker med Air France)

Jag ska åka till San Fransisco och mellanlandar i Paris (CDG). Jag landar i paris 09.30 och flyget från paris som tar mig till San Fransisco som också är ett Air France flyg åker 10.35. Jag har alltså cirka 1h på mig tills flyget går från det att jag kommit till Paris. Är det inte lite väl tight om tid?

Jag är nu jätte rädd över att något ska gå fel. Exempelvis att de inte hinner/missar/glömmer flytta mitt bagage till det andra flygplanet på den enstaka timmen då jag ska byta flyg.

För jag skulle inte klara mig utan mitt bagage i San Fransico, det skulle förstöra hela min resa om det tar flera dagar tills jag får mitt bagage (ska bara vara där i en vecka)

Vad tror ni? Ni som har åkt med Air France till USA, hur har eran resa varit? Skulle verkligen blir jätte glad om jag får lite hjälp och feedback på hur era resor gått så jag vet, tror ni att risken är stor att jag får problem med mitt bagage?
Svara med citat

Gammal 2012-01-21, 19:01

Gäst

Standard
Jag har rest med Air France till miami, det gick jättebra!
Flög från göteborg med mellanlandning i paris ca en timma och det var inga problem alls.
Bra service, god mat egen tv-skärm och fri bar.
Har även flugit två gånger till Paris och det var inga somhelst problem med bagage etc!
Ha en bra resa! Charlotta
Svara med citat

Gammal 2012-01-24, 15:09

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Här är några saker att tänka på...

1. Flygbolaget är din medlare i situationer med försenat/förlorat/förstört baggage, men det är inte dem som är skyldiga, utan baggagehanterarna som i regel inte jobbar för flygbolaget utan för flygplatsen. AirFrance har helt enkelt "otur" att vara stationerad på en flygplats som är känd över sin oorganiserade struktur.

2. Paris CDG är en väldigt stor och komplicerad flygplats, men dina flyg kommer att landa och starta från Terminal 2, så du kommer inte behöva åka mellan terminaler eller gå långa avstånd.

3. Åsikter kan variera. Jag själv har rest med AirFrance 2 gånger, båda gånger med transfer på CDG, och har aldrig haft några problem. Dessutom var det alltid fräsha och bekväma plan med trevlig personal. Men det är ingen garanti för att du kommer ha samma upplevelse. Du får helt enkelt pröva och hålla tummarna att baggaget kommer fram.

4. Vid en resa med Lufthansa 2009 blev mitt baggage borttappat under en transfer i München, trots att München anses vara en av Europas bäst organiserade flygplatser. Det kan alltså hända varsomhelst. Sedan dess har jag gjort transfer i München 4 ggr och har aldrig blivit av med baggaget igen
Senast redigerad av PeterSouth den 2012-01-24 klockan 15:11.
Svara med citat

Gammal 2012-01-28, 18:08

Gäst

Standard
Hakar på den här tråden då jag är i en liknande situation som Flash och ska byta plan på CDG. ´

Ska från Arlanda till Atlanta och flyger först med Air France till Paris och sedan vidare med Delta (i ett Air France-plan till Atlanta). Flygsträckorna är bokade på en och samma gång/biljett så det borde egentligen inte vara något problem att hinna byta på CDG, men jag blir ändå fundersam efter att ha läst alla negativa åsikter om skyltning, personal etc. på CDG.

På CDG landar vi på terminal 2F och ska till 2E och har 1 h och 15 min på oss (på en söndagförmiddag, om det nu spelar någon roll). Efter att ha läst på diverse forum undrar jag om det är bättre att promenera mellan terminalerna är att ta bussen (N1?).

Som jag förstår det så ska det gå snabbt att promenera genom någon form av tunnel men nackdelen är då att man ska igenom en passkontroll för att komma ut från terminal 2F och sedan en till passkontroll för att komma in på 2E. Om man tar bussen så slipper man passkontrollen ut från 2F (eller om passkontrollen i alla fall går fortare om man väljer bussalternativet).

Är det någon som vet det bästa/snabbaste sättet att förflytta sig mellan terminal 2F och 2E på CDG så är jag väldigt tacksam för svar!
Svara med citat

Gammal 2012-01-28, 18:44

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Rotar man runt lite hittar man terminalkartor på CDGs hemsida. Där kan du se att 2E och 2F är mitt emot varandra. Någon buss behöver du inte. Att promenera tar inte mer än 5 minuter
Senast redigerad av PeterSouth den 2012-01-28 klockan 18:46.
Svara med citat

Gammal 2012-01-28, 20:19

Gäst

Standard
Tack PeterSouth för svar!

Vet du om mitt tanke stämmer att det är två kontroller mellan terminalerna 2F och 2E? Det jag läst om detta är på forum där det är mest britter som kommenterat och de är ju inte med i Schengen så det kanske bara gäller för dem som kommer från icke Schengenländer, d.v.s. att det är först en kontroll för dem att komma in i Schengen (Frankrike) och sen en till för att resa ut ur Schengen (USA etc.).

Det jag är lite rädd för att det blir köer och tar tid vid kontrollerna.
Svara med citat

Gammal 2012-01-28, 21:08

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Att bedöma från mina resor (senast i december 2011) kommer det att se ut så här:

Utresa
Landa på terminal 2F -> ank. från Schengenland -> ingen kontroll
Flyga vidare från terminal 2E -> USA/utanför Schengen -> kontroll av pass/visum

Hemresa
Landa på terminal 2E -> ank. från USA/utanför Schegen -> kontroll av pass (visum behövs ej längre eftersom du är svensk/Schengenmedlem)
Flyga vidare från terminal 2F -> mot ett annat Schengenland -> ingen kontroll

Hoppas det låter någorlunda vettigt
Svara med citat

Gammal 2012-01-29, 00:09

Gäst

Standard
Låter vettigt, tack!
Svara med citat

Gammal 2012-02-27, 08:27

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth Visa inlägg

Hemresa
Landa på terminal 2E -> ank. från USA/utanför Schegen -> kontroll av pass (visum behövs ej längre eftersom du är svensk/Schengenmedlem)
Flyga vidare från terminal 2F -> mot ett annat Schengenland -> ingen kontroll
Vid inträde "tillbaka" till Schengen/EU så brukar även det finnas speciella köer bara för de med EU-pass, vilket gör att det går ännu snabbare.
Svara med citat

Gammal 2012-03-02, 11:44

Travelfuel.net

Thumbs up Air France
CDG Paris, vilket man vid flygningar med Air France ofta mellanlandar i, är en riktig skitflygplats. Däremot har jag bara positiva upplevelser av Air France. Fräscha plan, egna bildskärmar och framför allt flygplansmat godare än genomsnittet. Hade heller inga problem med bagaget. Jag skulle gratulera hellre än beklaga till dig som fått biljett via dem.
Trevlig resa/Travelfuel
Svara med citat

Gammal 2012-04-09, 21:58

Gäst

Standard CDG
Efter att tidigare ha frågat om hur det funkar på CDG så kan jag efter att ha kommit hem berätta detta:

Det var som PeterSouth skrivit inga problem att ta sig till fots mellan terminal 2F och 2E. Tog ca 15 minuter att gå med en tvååring på ena armen och handbagaget hängandes på den andra. När vi väl visste åt vilket håll vi skulle gå så var det sedan relativt bra skyltat och när vi blev lite fundersamma så frågade vi personalen på engelska och det var inga problem med att få svar.

Dock kan man väl säga att det blev problem när vi skulle igenom säkerhetskontrollen då det var ca 450-500 meters kö. Jag skojar inte. Tur för oss så fick alla barnfamiljer gå före i kön men många andra missade nog sina flighter. Så om jag någon gång i framtiden ska flyga via CDG till USA (eller annat land utanför Schengen) så vill jag nog ha minst tre timmar på mig att byta flyg.

På hemvägen gick det helt smärtfritt. Det var planerat att vi skulle landa på terminal 2E och ta oss till 2F för att därifrån fortsätta med nästa plan till Sverige. Dock ändrades det så att vi även landade på 2F. Istället för att landa direkt vid terminalen så blev det en bit ute på ”flygfältet” och det stod en buss direkt vid planet som på några minuter körde oss till terminalbyggnaden. Säkerhetskontrollen in i Frankrike (Schengen) tog bara några minuter och sedan var det bara att knata några minuter till rätt gate.
Svara med citat

Gammal 2012-04-23, 23:42

Gäst

Standard "Hatad storflygplats byggs om för miljarder"
Hämtat från SvD | Sveriges kvalitetssajt för nyheter den 23 april 2010

"580 miljoner euro satsas på att förbättra ryktet på Charles de Gaulle-flygplatsen utanför Paris. Efter ombyggnaden ska flygplatsen kunna ta emot ännu fler passagerare än i dag.

När Charles de Gaulle-flygplatsen utanför Paris kommer på tal är det många resenärer som först får något besvärat och lätt stressat i blicken, därefter följer ofta berättelser om omständliga, utdragna och allmänt otrevliga transfers.

Faktum är att få flygplatser har så dåligt rykte som den franska storflygplatsen. När CNN i höstas satte ihop listan ”Världens mest hatade flygplatser” var det inte helt överraskande Charles de Gaulle som intog den föga hedrande förstaplatsen.

Men nu ska det bli ändring. Aéroports de Paris, som driver Charles de Gaulle har tillsammans med flygbolaget Air France tagit fram en utvecklingsplan för den franska storflygplatsen. 580 miljoner euro ska investeras för att förvandla flygplatsen till ”Europas ledande hub”, skriver Air France i ett pressmeddelande.

Med hjälp av en ny avgångshall, satellite 4, ska flygplatsen kunna ta hand om 42 miljoner passagerare årligen jämfört med dagens 34 miljoner. Flygplatsen ska också omstruktureras för att minska avstånd och transfertider.

– Charles de Gaulle har varit ett område där vi har behövt arbeta med både service och effektivitet för att förbättra vårt erbjudande, nu levererar vi. Med möjligheten att betjäna ytterligare 8 miljoner nya passagerare, byggandet av en ny avgångshall och en omorganisering som transporterar våra passagerare på ett mer effektivt sätt är vi nu redo att möta världens passagerare, säger Noud Duyzings som är Sverigechef för Air France KLM, i ett uttalande."
Svara med citat

Gammal 2012-04-23, 23:45

Gäst

Standard Hatad storflygplats byggs om för miljarder
den 23 april 2012 menade jag i ovanstående inlägg och inget annat
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8