ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-07, 16:36

Videoland

Nykomling
Videoland är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Rykte: 0

Standard Mellanlandning i USA
Hej!

Jag funderar på att åka ner till Nicaragua och hälsa på min syster som gör sitt projektarbete där. Grejen är att det resan dit är ganska lång, den kortaste jag har hittat hade har två mellanlandningar. Den ena är i New York, Newark Liberty Airport och är på 2 timmar. Den andra i Texas, Houston George Bush Airport och är på 53 minuter. Det känns ju ganska tight? Jag har dessutom aldrig flygit ensam förut, så jag är ju lite rädd att tappa bort mig på flygplatsen :/

Det finns ett annat resealternativ där man mellanlandar i london och sedan miami. Dom resorna verkar vara en ca en tusenlapp billigare men då är det också övernattning i london vilken känns lite jobbigt.
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 16:49

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
Du missade frågeställningen.. Vad är det du vill diskutera?

Angående mellanlandingar så tycker jag personligen att mindre än en timme är för tight men >90 minuter brukar vara rätt lugnt. Om jag inte är helt ute och cyklar så måste du gå igenom säkerhetskontrollen i USA trots att du bara mellanlandar och det kan ta lite tid (men jag kan ha fel för jag har aldrig flugit in i USA för att sen flyga vidare till ett tredje land).
Senast redigerad av BarneyStinson den 2012-01-07 klockan 16:50. Anledning: Stavfel
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 17:19

Videoland

Nykomling
Videoland är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Standard
Ja, det kanske var lite otydligt men jag ville mest veta om 2 respektive 1 timme verkligen är en vettig tid när man mellanlandar i USA?

Jag skulle också vilja veta hur det är med säkerhetskontroller när man bara mellanlandar i USA och reser vidare till ett annat land. För när jag åkte till Florida så har jag för mig att dom frågade ut mig och pappa vad man skulle göra i USA och det var väldigt mycket säkerhetskontroller..
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 17:39

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
Jag tror att det ligger till så här:

När du kommer till den amerikanska flygplatsen går du först igenom en passkontroll (kan vara lite köer om det är vid "fel" tidpunkt) där de frågar lite frågor om ditt inträde i USA. Godkänd ESTA behövs för detta, trots att du bara mellanlandar!

Därefter hämtar du ut väskan för att gå igenom en tullkontrollen som oftast går väldigt snabbt (förutsatt att du inte blir kollad).

Har du checkat in bagaget för hela resan till Nicaragua så behöver du bara lämna in väska igen till flygbolaget, brukar oftast vara någonstans i närheten.

Är den inte incheckad för hela resan måste du ta med dig väskan till terminalen där Nicaragua-flyget avgår från och checka in väskan där igen.

Därefter är det en vanlig säkerhetskontroll innan du kommer in i avgångshallen för flighten till Nicaragua.

Har du aldrig flugit förr låter det kanske omständigt men det ska inte vara så svårt, det brukar alltid finnas personal man kan fråga om hjälp!
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 18:25

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Barney har helt rätt i inlägget ovan. Det här verkar ofta vara lite förrvirrande och det bör påpekas att det finns TRE olika sorters kontroller:

Pass-kontroll (så fort man anländer vid första flygplats i USA)

Tull-kontroll (samma som ovan, och alltid efter att man har gått genom pass-kontrollen)

Säkerhetskontroll - har absolut INGET att göra med pass-kontrollen. Säkerhetskontrollen går man genom varje gång efter att man har checkat in men också efter att man har anlänt i USA från annat land och byter till inrikes flyg. Det är i säkerhetskontrollen som de kollar efter vapen o.likn.

En knapp timme i Houston fungerar om ankommande plan anländer på rätt tid. Det är bara att ta sig till nästa gate. Man går inte igenom någon som helst kontroll.
Senast redigerad av malama den 2012-01-07 klockan 18:28.
Svara med citat

Gammal 2012-02-03, 14:39

Gäst

Standard Fråga mellanlandning
Är det enbart när man byter till inrikesflyg man måste hämta ut bagage och "checka in" det igen? Jag undrar för jag flyger Stockholm - Santo Domingo med mellanlandning på Newark och får lite olika svar huruvida bagaget går direkt eller ej.
Svara med citat

Gammal 2012-02-03, 17:05

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Är det enbart när man byter till inrikesflyg man måste hämta ut bagage och "checka in" det igen? Jag undrar för jag flyger Stockholm - Santo Domingo med mellanlandning på Newark och får lite olika svar huruvida bagaget går direkt eller ej.
Hej!

Nej det är även om Du byter till utrikes, när Du mellanlandar räknas det som att Du reser in i USA Du måste därför även ha inresetillstånd eller visum för mellanlandning. Bagaget checkas i regel hela vägen, det får Du reda på om inte förr, vid inchekningen i Sverige. Du måste som sagt ändå hämta väskan och lämna den igen, det är i.s.f. inte fråga om ny incheckning. Undantag finns (så klart) om Du även mellanlandar i Kanada innan USA så kan tullproceduren utföras där istället.

Har Du bokat flygen som olika resor, en från Stockholm till Newark och en från Newark till Santo Domingo kan det ju hända att Du inte blir checkad hela vägen.

Gammal 2012-02-04, 18:14

Gäst

Smile
Tack så jättemycket för svaret!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8