ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-12-20, 01:51

android_user

Nykomling
android_user är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Rykte: 0

Standard Mellanlandning i turkiet
Ber om ursäkt om det är fel forumdel!

Det är så att jag och min fru ska till Dubai i Februari och åker med Turkish airline och då mellanlandar vi i Istanbul med ca 18 timmar mellan flygen och då tänkte vi spendera dagen i Istanbul tills vi flyger,
till saken är att frugan är både Svensk medborgare och Syrisk medborgare och vad jag vet så behöver inte vi Svenska medborgare något visum för att komma in i landet men Syriska medborgare behöver det! hur e det med frugan pga hennes dubbla medborgarskap?

Mvh Android_User
Svara med citat

Gammal 2011-12-20, 08:35

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av android_user Visa inlägg

Det är så att jag och min fru ska till Dubai i Februari och åker med Turkish airline och då mellanlandar vi i Istanbul med ca 18 timmar mellan flygen och då tänkte vi spendera dagen i Istanbul tills vi flyger,
till saken är att frugan är både Svensk medborgare och Syrisk medborgare och vad jag vet så behöver inte vi Svenska medborgare något visum för att komma in i landet men Syriska medborgare behöver det! hur e det med frugan pga hennes dubbla medborgarskap?

Mvh Android_User
Reser hon med Svenska passet ska det inte vara några problem, hon är svensk medborgare och därför krävs inget visum =}

18h i Istanbul var länge, kollade ni t.ex. Norwegian eller liknande? Kan inte ha bivit så mycket dyrare =}

Hur som helst, trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2011-12-20, 11:32

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av chazzie Visa inlägg

Reser hon med Svenska passet ska det inte vara några problem, hon är svensk medborgare och därför krävs inget visum =}

18h i Istanbul var länge, kollade ni t.ex. Norwegian eller liknande? Kan inte ha bivit så mycket dyrare =}

Hur som helst, trevlig resa!
Biljetten va lite dyrare än dom andra alternativen som vi kollade på men tanken är att vi ska checka in istanbul oxo
Svara med citat

Gammal 2011-12-20, 16:12

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Har man dubbelt medborgarskap är det viktigt att följa en mycket enkel regel: använda samma pass hela resan. I detta fallet det svenska passet. Uppge inte för pass-kontrollanter att man har dubbelt medborgarskap. Det vill de inte veta och kan krångla till situationen enormt. Helt onödigt. (Min dotter har dubbelt medborgarskap).

Gammal 2011-12-21, 10:50

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av malama Visa inlägg

Har man dubbelt medborgarskap är det viktigt att följa en mycket enkel regel: använda samma pass hela resan. I detta fallet det svenska passet. Uppge inte för pass-kontrollanter att man har dubbelt medborgarskap. Det vill de inte veta och kan krångla till situationen enormt. Helt onödigt. (Min dotter har dubbelt medborgarskap).
Precis, väl beskrivet!

*edit* Alla länder godtar inte dubbla medborgarskap heller, det "finns inte" i deras värld. *edit*
Svara med citat

Gammal 2011-12-21, 19:43

Bangkok-Sture

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av android_user Visa inlägg

Mvh Android_User
Du vet väl om att det ingår en gratis rundtur i Istanbul om man har tillräckligt med transfertid?

Dessutom står Turkish Airlines för gratis hotell om man har transfer över natten.

Inte alla som vet om detta med hotell men det fungerar ypperligt.Dom lämnar och hämtar på hotellet så man behöver inte tänka på mer än att bara njuta av tiden man får i Istanbul.
Svara med citat

Gammal 2011-12-23, 01:51

android_user

Nykomling

Standard
Tack för alla svar.

Mvh
Svara med citat

Gammal 2011-12-23, 01:52

android_user

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av malama Visa inlägg

Men står det på din dotters pass att hon är född i ett annat land?

Frugans står det att hon är född i Syrien och sen staden hon är född i
Svara med citat

Gammal 2011-12-23, 06:08

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Min dotter är född i USA och det står så i hennes svenska pass. Om din fru är svensk medborgare, har jag svårt att tänka mig att de turkiska myndigheterna bryr sig om var hon föddes. Men måste erkänna att det är en ren gissning från min sida. Jag känner folk som blev svenska medborgare och sedan reste tillbaka till sitt ursprungliga hemland på sitt nya svenska pass, och i vissa fall blev lite halvt trakasserade. Men, som sagt, har svårt att tänka mig att det är problem i ett "tredje land".

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8