|
Bästa flygbolag till New York
|

2011-12-10, 17:51
|
|
|
Bästa flygbolag till New York
Hej! Vi är en familj på fem som ska till New York i april. Jag söker på alla sökmotorer som finns just nu för att hitta det bästa priset.
Min fråga till er resvana är:
1) Vilket/vilka bolag är de bästa ni rest sträckan Arlanda-New York med. Vi kräver ingen lyx, utan en ekonomiklass som har mat/dryck inklusive, har ok benutrymme, egna skärmar för tv/film. Att det är hög säkerhet ser jag som en självklarhet!! (alltså inga bolag som finns på svarta listan).
2) Vilket/vilka bolag skulle du absolut inte åka med (och gärna varför).
TACK för hjälpen snälla :-)
|
|
|

2011-12-10, 20:26
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Jag har mest åkt direktflyg från Arlanda till NY. SAS står då en klass över Delta som jag åkt med en gång. Tredje bolaget som flyger direkt är väl Continental, men dom kör ju åt varandra så man kan eventuellt hitta direktflyg på andra bolag också.
SAS direktflyg får man inte alltid fram på de olika sökmotorerna, så se till att jämföra med priser från sas.se. För övrigt har SAS en kampanj nu fram till 12/12 då det kostar 5000 kr för en ToR. Fast det går ju inte att boka i april för det priset nu.
Jag bor hellre lite enklare och lägger några kronor extra på biljetten.
Andra alternativ jag brukar överväga på icelandair.se. Med den mellanlandningen blir det i alla fall ingen onödig flygsträcka.
/PeterO
|
|
|

2011-12-11, 10:25
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 4
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Hej! Vi är en familj på fem som ska till New York i april. Jag söker på alla sökmotorer som finns just nu för att hitta det bästa priset.
Min fråga till er resvana är:
1) Vilket/vilka bolag är de bästa ni rest sträckan Arlanda-New York med. Vi kräver ingen lyx, utan en ekonomiklass som har mat/dryck inklusive, har ok benutrymme, egna skärmar för tv/film. Att det är hög säkerhet ser jag som en självklarhet!! (alltså inga bolag som finns på svarta listan).
2) Vilket/vilka bolag skulle du absolut inte åka med (och gärna varför).
TACK för hjälpen snälla :-)
|
Vill du att det skall gå snabbt så är alernativen SAS och United (fd Continental). Här ingår mat och dricka, samt att det finns personliga skärmar. United har till och med AVOD på sina, medan det hos SAS är olika kanaler att välja mellan.
Ett tredje alternativ är Icelandair. De har också egna skärmar med AVOD, men maten ingår inte i ekonomiklass. Man förlorar inte så mycket tid i och med att mellanlandningen ligger ute i Atlanten.
Sen finns det otaliga andra möjligheter med byte i Europa som t.ex. Amsterdam (KLM), Paris (Airfrance), Frankfurt (Lufthansa) mfl. Här förlorar man dock rätt mycket restid...
|
|
|

2011-12-11, 21:27
|
|
|
Tack så jättemycket för svaren. Vi har funderat på SAS, fast de är ju så himla dyra just i april. I och med att vi är fem personer, så gör det jättemycket på slutnotan. Boende har vi redan fixat jättebilligt via airbnb, och vill lägga krutet (pengarna) på att uppleva massor i New York!
Svår avvägning med flyget, dock. Vi vill inte lägga för mycket på flygresan samtidigt som vi inte vill ha långa mellanlandningar. Har fått upp Air Berling som billigare alternativ. Billigast just nu får jag fram Bryssel Airlines och Jet airways. Känner ni till dessa bolag? Ett annat alternativ som är något billigare än SAS just nu är British Airways i kombination med Virgin Atlantiv Airways. Är det ett bra alternativ, tror ni? Sen är det ju detta med måltider och dryck som ingår. Vilket det även gör på BA och VAA.
Låter som värsta snålisen, men vi har en budget att hålla oss till :-)
|
|
|

2011-12-11, 22:10
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Jag känner inte till de bolagen, men jag testade Bryssel Airlines från dess hemsida. Då får jag inte fram någon flygning från Stockholm till New York (med mellanlandning). Det går ju att flyga delsträckorna, men det som får mig misstänksam är frågan om de garanterar anslutningen, dvs vad händer om första planet är försenat så man missar anslutningen. Normalt ska ju bolaget se till att man inte lider ekonomisk skada. Men förlorad tid lär de inte ersätta.
När jag tittar på en testbokning Brussel - NY ser jag att linjen opereras av United Airlines vilket torde borga för godkända flygplan.
På sidan Jet Airways Customer Reviews - SKYTRAX
är det rätt många som inte rekommenderar Jet Airways.
/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2011-12-11 klockan 22:14.
|
|
|

2011-12-11, 22:21
|
|
|
Ja, det är ju inget kul förstås- om man missar sitt flyg vidare.
Jag kollar flyg via skyscanner och får då fram en massa olika alternativ. Där beräknas tid med mellanlandningar, så jag trodde det kanske var anslutningar som var rätt så vanliga.
Har varit i USA en gång för många år sedan och då flög vi med British Airways med mellanlandning London.
Ska försöka leta vidare, men tar absolut med mig tipsen härifrån. Tack!
|
|
|

2011-12-11, 22:25
|
|
|
Tack för tipset om Skytrax, btw. Jag kollar in lite bolag där nu.
|
|
|

2011-12-12, 14:41
|
Reg.datum: feb 2007
Rykte: 0
|
mina erfarenheter
Jag har rest arlanda-new york med Delta, KLM, SAS, iceland air, iceland express, brittish airways, AirFrance och Finnair. Jag tycker inte det är någon skillnad på bolagen och jag har alltid köpt den billigaste bilj jag kan hitta. Jag har flugit direktflyg med delta och sas.
När jag flög med Delta checkade jag in 30 min innan avgång och var glad att de tog emot mig. Bra service där. Jag fick springa och tog med mig allt baggage på planet.
När jag flög med airfrance var det långt mellan terminalerna så man fick åka minibuss med en person som plockade upp en utanför planet (i paris), vilket man lätt hade missat om man inte läste vad som stod på hennes skylt.
När jag flög med KLM missade jag planet från jfk men fick åka med nästa plan för en avgift på $20. Bra och trevlig service också vid inchekning.
Med iceland express fick man varken mat eller tv-skärm men det är inget jag har något emot för jag tar hellre med mig god mat, och filmer kan man se på sin egen dator.
En gång när jag flög med Iceland air kom mitt baggage bort men jag fick igen det efter ett dygn.
Senast redigerad av Jonna den 2011-12-12 klockan 14:44.
|
|
|

2011-12-14, 15:48
|
|
|
SAS
Har precis kommit hem från New York och vi flög direkt från Kastrup till NY med SAS. Helt klart jättebra bolag. Egen TV skärm, på vägen dit fick vi extra benutrymme och på vägen hem var det ej fullbokat så vi fick extra säten. Bra mat, trevliga flygvärdinnor. Har flugit SAS till Chicago oxå och det var samma sak här. Har även flugit Delta operated by KLM och detta var mindre bra. Otrevlig personal, mindre plan och kasst med TV. Lägg lite extra pengar och välj SAS!
|
|
|

2011-12-16, 12:04
|
|
|
Har hittat okej priser med Air Berlin *lånar tråden lite*
Någon av er som har erfarenheter av deras långflygningar till NY?
en bekant totaldissar dom men har annars hört ganska gott om dom..hur är komforten i economy?
|
|
|

2011-12-29, 20:57
|
|
|
bästa flygbolaget
continental airlines är det bästa flygbolaget att åka med. Bra filmer och spela att fördriva tiden med. På sas planen sätts alla filmer och musik i gång samtidig vilket gör att du själv inte kan stoppa och byta film eller musik medans du på continental kan pausa, stänga av och byta när du vill mycket mycket bättre enligt mig som har åkte med sas och tycket det va det sämsta jag har varit med om.
|
|
|

2011-12-29, 22:17
|
Reg.datum: jul 2008
|
En liten viktig "detalj" som kan vara bra att veta: Continental Airlines slutade i princip att existera den 30 november 2011 när United Air Lines tog över dem och alla deras rutter.
|

2012-03-20, 03:22
|
|
|
United
Någon som vet om United har VOD även i dagsläget? Enligt Uniteds egen sida ska de ha skärmar men inte enligt Seatguru. Förhoppningsvis har United rätt..
|
|
|

2012-03-20, 08:08
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jim
Någon som vet om United har VOD även i dagsläget? Enligt Uniteds egen sida ska de ha skärmar men inte enligt Seatguru. Förhoppningsvis har United rätt..
|
Uniteds 757-200 som trafikerar både Arlanda och Kastrup har AVOD i hela kabinen. Flyger man däremot inrikes i USA med dem är det däremot rätt blandat...
|
|
|

2012-03-20, 14:19
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av JLE
Uniteds 757-200 som trafikerar både Arlanda och Kastrup har AVOD i hela kabinen. Flyger man däremot inrikes i USA med dem är det däremot rätt blandat...
|
Tack för snabbt svar. Flyger till Hawaii via NY med två barn (5 och 6 år) så då är det skönt med lite "avlastning"...
|
|
|

2012-03-20, 19:30
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jim
Tack för snabbt svar. Flyger till Hawaii via NY med två barn (5 och 6 år) så då är det skönt med lite "avlastning"...
|
Jag har däremot ingen aning om det finns någon underhållning från New York till Hawaii...
Tänk dock på att det inte finns svenskt tal eller text till det som visas ombord...
|
|
|

2012-03-20, 19:43
|
Reg.datum: jul 2008
|
Beror nog mycket på hur man flyger. De har en daglig nonstop Newark-Honolulu (en tidigare Continental flygning) med Boeing 767-400ER. Men det finns ju också andra möjligheter med United från New York området till Hawaii - antingen via Chicago eller Los Angeles eller San Francisco.
|

2012-03-20, 20:57
|
Reg.datum: nov 2011
Rykte: 1
|
kanske inte så viktig info men United och continental har just gått ihop så de är samma bolag nu de mergade dan efter vi hade bokat en biljett för typ en vecka sen =)
|
|
|

2012-03-21, 00:33
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av JLE
Jag har däremot ingen aning om det finns någon underhållning från New York till Hawaii...
Tänk dock på att det inte finns svenskt tal eller text till det som visas ombord...
|
Jo, medveten om detta och barnen brukar mest vara intresserade av att spela när vi flyger. Vi flyger Sthlm-NY-San Fransisco-Kona dit och Honolulu-NY-Sthlm hem. Räknar inte med VOD på inrikesflygen men om åtminstone en del av flygningen har VOD, vilket den nu har, så får väl jag stå för underhållningen i amerikanskt luftrum...
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|