|
Rånad på 30000 av Flygbolaget
|

2011-10-18, 12:25
|
|
|
Rånad på 30000 av Flygbolaget
Vi har bokat en resa till Thailand i mars via Ticket.se
Vi skulle flyga med Turkish airline. Vi Har gift oss och bytt efternamn.
Nu får vi inte ändra namn så vi kan inget göra trots att vi är beredd på extra avgifter.
Det är tvärnit pengarna i sjön.........
|
|
|

2011-10-18, 12:49
|
|
|
Rånad är väl att ta i. Man har faktiskt ett egetansvar här i livet. Man måste själv ta reda på vad som gäller och läsa information och inte alltid förvänta sig att alla andra ska göra det åt en.
|
|
|

2011-10-18, 12:59
|
|
|
Med en biljett för 30000 kr bör ni väl ha köpt något slags avbeställningsskydd, särskilt som det är så lång fram i tiden. Mycket kan hända. Alt: kan ni inte bara ändra tillbaka era namn fram till resan och efter resan åter namnbyta - bör ju bli billigare än 30000 kr.
|
|
|

2011-10-18, 13:07
|
Reg.datum: aug 2008
Rykte: 4
|
Är era nuvarande pass giltiga fortfarande?
Isåfall är det ju bara att åka med de gamla passen och låtsas som det regnar.
|
|
|

2011-10-18, 13:20
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Ni får visst byta namn på biljetterna , kontakta ticnet alt turkish airline direkt.
|
|
|

2011-10-18, 14:13
|
|
|
Måste bara fråga...ni ska åka i mars vad jag förstår. Har ni redan betalat för hela resan? Vet iof inte hur många ni är, hur länge ni ska vara iväg, och hur det funkar där ni bokat resan. Men normalt betalar man bara en bokningsavgift, och för hela resan ca 6-8 veckor innan avresa. Iaf när det är charter...men vad vet jag? Lite nyfiken om det är andra regler när det inte är charter.
|
|
|

2011-10-18, 14:36
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Vi har bokat en resa till Thailand i mars via Ticket.se
Vi skulle flyga med Turkish airline. Vi Har gift oss och bytt efternamn.
Nu får vi inte ändra namn så vi kan inget göra trots att vi är beredd på extra avgifter.
Det är tvärnit pengarna i sjön.........
|
Det är inte nån som har rånat er, utan ni har köpt en biljett (vilket rent juridiskt innebär att ni ingått avtal), utan att läsa avtalet som ni godkänt. Det är som att teckna ett mobilabonnemang och sedan kasta skit på mobiloperatören som skickar en räkning varje månad. Är man vuxen så måste man kunna ta ansvar för sina gärningar.
|
|
|

2011-10-19, 16:41
|
|
|
Jo nog kan jag uppleva att det känns som ett rån allt!
Nu är det så att inte hela flyget kostar 30 000 utan det är med hotellet vi bokat med men det blir närmare 30 000 med allt! Vist har man ett vuxet ansvar men saker i livet kan ju ändra sig eller hur? Som att man gifter sig och sedan ändrar efternamnet efter en betald bokning om den är gjord långt innan resedatum….I dag tar polisen ditt gamla pass när du gör ett nytt, och åker du på ett pass med ett annat namn så tror jag man kan få stora problem med försäkringar om namnet inte stämmer med namnet iförsäkringarna du har, för en olycka kan ju också hända när du är utomlands.
Bokar du inrikesflyg så får du betala hela beloppet för flygstolen direkt. Vist har vi avbokningsskydd och även en extra reseförsäkring på vår hemförsäkring men om du läser vad de täcker så inte är det för hjälp med namnändring….det ända är om jag bryter benet eller något händer som gör att vi inte kan åka och det finns läkarintyg.
Och jo det känns som ett rån då våra pengar bara försvinner för oss, skulle nog du känna själv i hjärtat om det var dina! Så prata om ta eget ansvar mmmm tycker det är lite fel i detta sammanhang ,vem vet en dag kanske man sitter ”på samma stol” själv och tycker att det känns otroligt trist i hjärtat!
Som jag pratat med både Ticket och Turkish Airlines personligen och kan betala extra om så är och även skicka intyg på vigsel och namnändring men det ser mörkt ut.
Men hoppet är väl det sist som lämnar en eller...!?
|
|
|

2011-10-19, 16:54
|
|
|
wikipedia.org
Rån är beteckningen på en grövre form av stöld från person
med inslag av våld eller hot om grovt våld.
|
|
|

2011-10-19, 17:06
|
|
|
Så duktig och rik alla verkar vara
Undrar bara hur kan man tycka att det är ok att man inte får byta namn ?
Man ställer sej på Bolagets sida och tycker att regeln är bra ?
Till Mannen med ett felfritt liv som tar eget ansvar och aldrig är missnöjd.
|
|
|

2011-10-19, 22:51
|
Reg.datum: apr 2010
Rykte: 3
|
Byt namn ett par veckor innan ni åker -> skaffa nya pass -> åk på semestern -> väl hemma byter ni namn igen och skaffar nya pass igen.
Inte särskilt omständigt och borde inte kosta mer än en tusenlapp för två personer. Du är uppenbarligen upprörd så tusen kronor låter som en billig lösning på ditt problem i mina öron..
Lycka till!
|
|
|

2011-10-19, 23:36
|
Rykte: 10
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Nu är det så att inte hela flyget kostar 30 000 utan det är med hotellet vi bokat med men det blir närmare 30 000 med allt! Vist har man ett vuxet ansvar men saker i livet kan ju ändra sig eller hur? Som att man gifter sig och sedan ändrar efternamnet efter en betald bokning om den är gjord långt innan resedatum….I dag tar polisen ditt gamla pass när du gör ett nytt, och åker du på ett pass med ett annat namn så tror jag man kan få stora problem med försäkringar om namnet inte stämmer med namnet iförsäkringarna du har, för en olycka kan ju också hända när du är utomlands.
Bokar du inrikesflyg så får du betala hela beloppet för flygstolen direkt. Vist har vi avbokningsskydd och även en extra reseförsäkring på vår hemförsäkring men om du läser vad de täcker så inte är det för hjälp med namnändring….det ända är om jag bryter benet eller något händer som gör att vi inte kan åka och det finns läkarintyg.
Och jo det känns som ett rån då våra pengar bara försvinner för oss, skulle nog du känna själv i hjärtat om det var dina! Så prata om ta eget ansvar mmmm tycker det är lite fel i detta sammanhang ,vem vet en dag kanske man sitter ”på samma stol” själv och tycker att det känns otroligt trist i hjärtat!
Som jag pratat med både Ticket och Turkish Airlines personligen och kan betala extra om så är och även skicka intyg på vigsel och namnändring men det ser mörkt ut.
Men hoppet är väl det sist som lämnar en eller...!?
|
Om du gift dig, brutit benet eller blivit kidnappad av ett UFO är ganska orelevant i sammanhangat. Du har ingått ett AVTAL där du kryssade i en ruta att du LÄST och GODKÄNNER avtalet. I avtalet står att namnbyte EJ är tillåtet. Så jag förstår inte alls vad du bråkar om?
30.000 kr kostade dig läxan att godkänna ett avtal utan att läsa det. Så var inte sur på nån annan än dig själv.
Sedan kan man ifrågasätta hur rimligt det är att det ska vara att så dyrt att byta namn, men den diskussionen hör inte hemma här, för du GODKÄNDE trots allt kostnaden när du ingick avtalet.
|
|
|

2011-10-20, 10:07
|
|
|
Tråkigt att ni hamnat i denna sitiation. Det låter konstigt om ni inte kan byta namn på biljetten. Ring runt en gång till, var supertrevliga så att de verkligen vill hjälpa er och säg inte att de rånat er på 30000 kr. I annat fall har ni ändå hotellet bokat för två veckor. Köp nya biljetter, går nog hitta några billiga eftersom det är lång tid kvar.
|
|
|

2011-10-31, 09:07
|
Rykte: 0
|
En ny flygresa går på ca 5-6kkr per person om du inte kan ändra namnet på biljetten. Har du kontaktat ticnet och TA i frågan?
Jag och min fru gifte oss i Mars i år, vi köpte resan i december, jag hade det dock i tankarna att hon skulle ha mitt efternamn så vid bokningstillfället skrev jag i hennes nya efternamn.
|
|

2011-12-28, 17:31
|
|
|
Helt plötsligt??
Att man bokar resa oktober för att resa i mars är helt normalt, tycker jag (eller när bokade ni?). Men sedan verkar det som om ni bara helt plötsligt har fått för er att gifta er, lite hipp som happ, för annars om det hade varit planerat hade ni väl skulle ha skrivit in rätt namn på en gång och inte bara godkänt allt utan att läsa avtalet??
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|