ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-10-02, 13:25

Gäst

Standard Passets giltighetstid?
Ska åka till USA till våren och reser hem den 21 april. Den 20 maj går mitt pass ut. Finns det vissa regler som säger att passet måste vara giltigt en viss tid efter resan, eller hur fungerar det?
Svara med citat

Gammal 2011-10-02, 14:30

Gäst

Standard http://stockholm.usembassy.gov/consulate/faqpassports.html
Passports

Does my Swedish passport have to be valid for six months?

Your passport must be valid on entry into the U.S. If the passport is not valid for the duration of your stay, you will be required to apply for a new passport from your Embassy while in the U.S. If your visit will be of short duration during which time your passport will expire, we recommend that you obtain a new passport before traveling as you will be admitted only until the date on which the passport expires. Such action before you depart for the U.S. will save you the inconvenience of applying not only for a new passport, but also an extension of stay.
Svara med citat

Gammal 2011-10-03, 19:41

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 4

Standard
Med andra ord - det kommer att fungera, och du behöver inte skaffa nytt pass. Det behöver bara vara giltigt vid in- och utresa.
Svara med citat

Gammal 2011-10-05, 19:57

Gäst

Smile
Okej, perfekt! Tack så mycket för svar!
Svara med citat

Gammal 2011-10-15, 12:12

Gäst

Standard
Hm. Varför inte skaffa nytt pass innan, ändå. Jag tycker att jag hört om en 6 månadersregel som gäller i många länder, också USA. Jag har också varit inne på ambasadens hemsida och kollat och inte hittat någon annan tid än den att passet måste vara giltigt hela tiden som man är där. Men, med tanke på vad en biljett kostat och vad ett pass kostar, så skulle jag ändå fixa nytt pass. Ganska onödigt att ha pass som går ut så snart.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8