ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-14, 07:30

Gäst

Standard Air Baltic på väg mot konkurs
Jag har sett diskussioner på utländska forum att air baltic har problem med ekonomin. Nu är det tydligen 22 flighter som blev inställda under gårdagen. Är det en konkurs på gång eller finns det hopp för bolaget? Hittade biljetter med air baltic till Dubai i januari för 2300 kr och jag vet inte om jag ska våga boka.
Svara med citat

Gammal 2011-09-14, 08:06

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Jag hittade detta airBaltic starts cancelling flights och visst ser det nog ganska illa ut. Allt beror på om störste ägaren, staten, skjuter till mer pengar eller inte.
Svara med citat

Gammal 2011-09-14, 11:10

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Illa, airBaltic är det bolag som ger oss i väst goda möjligheter att resa österut på ett enkelt sätt.
Svara med citat

Gammal 2011-09-19, 08:22

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Nu sparkar AirBaltic halva personalen och ställer in drygt 1500 avgångar.
airBaltic announces widespread layoffs, cancels hundreds of flights
Svara med citat

Gammal 2011-09-21, 17:38

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Och nyss ansökte AirBaltic om företagsrekonstruktion.
http://www.airbaltic.com/public/4724...&nt_cid=379.08
Svara med citat

Gammal 2011-09-24, 12:06

Peter A

Nykomling
Peter A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 0

Standard
Svenska och danska fäktare på väg till EM i Riga fick bokas om igår från flighten kl 13 till 20.45. trots att man var bokad genom SAS sedan en månad tillbaka. Anledningen var att Baltic Air hade skickat ett för litet flygplan. Surt inför en så viktig tävling.
Svara med citat

Gammal 2011-09-28, 12:13

Gäst

Unhappy Ny info?
Vad händer, jag har en biljett bokad i november och börjar bli orolig.....
Svara med citat

Gammal 2011-09-28, 12:50

chazzie

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Vad händer, jag har en biljett bokad i november och börjar bli orolig.....
Har du bokat och betalat med t.ex. MasterCard eller VISA så har du försäkring därigenom, annars kan det bli knivigare. Jag är ingen expert på det så förhoppningsvis hoppar någon som vet bättre in i tråden, är dock säker på det första ang. kortbetalning.
Svara med citat

Gammal 2011-09-28, 15:35

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Nu verkar läget ha stabiliserat sig tillfälligt. Ägarna går in med ca 1.4 miljarder kronor vilket förhoppningsvis får bolaget på fötter igen.
Boarding.no : Flick går av - airBaltic får milliardinnsprøytning
Svara med citat

Gammal 2011-09-28, 17:33

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av chazzie Visa inlägg

Har du bokat och betalat med t.ex. MasterCard eller VISA så har du försäkring därigenom, annars kan det bli knivigare. Jag är ingen expert på det så förhoppningsvis hoppar någon som vet bättre in i tråden, är dock säker på det första ang. kortbetalning.
Har manbetalat med ett kreditkort så säger lagen att man skall få tillbaka pengarna. Dvs, man betalar och får räkningen i efterhand.

Betalar man med ett vanligt bankkort där pengarna dras direkt från kontot så saknas detta skydd.
Svara med citat

Gammal 2011-09-28, 18:03

chazzie

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av JLE Visa inlägg

Har manbetalat med ett kreditkort så säger lagen att man skall få tillbaka pengarna. Dvs, man betalar och får räkningen i efterhand.

Betalar man med ett vanligt bankkort där pengarna dras direkt från kontot så saknas detta skydd.
Stämmer säkert, men kan nästan svära på att VISA/MC har en typ av reseförsäkring mot just detta ifall man betalar med någon av de korten, är det ändrat?
Svara med citat

Gammal 2011-09-28, 19:43

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Visa/MC har inga försäkringar alls. Det är kortutgivaren (banken) som paketerar sina kort med extratjänster och dessa varierar från kort till kort och bank till bank. Precis som JLE skrev så är man automatiskt skyddad när man betalar med kreditkort, eftersom dessa köp går under konsumentkreditlagen.

Hos exempelvis SEB ingår inget konkursskydd: http://www.seb.se/pow/content/produk...ivat_r3956.pdf

Jag kan faktiskt inte komma på nån bank med bankkort som erbjuder konkursskydd, men det finns säkert.
Senast redigerad av Micke den 2011-09-28 klockan 19:47.
Svara med citat

Gammal 2011-09-28, 21:26

chazzie

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Visa/MC har inga försäkringar alls. Det är kortutgivaren (banken) som paketerar sina kort med extratjänster och dessa varierar från kort till kort och bank till bank. Precis som JLE skrev så är man automatiskt skyddad när man betalar med kreditkort, eftersom dessa köp går under konsumentkreditlagen.

Hos exempelvis SEB ingår inget konkursskydd: http://www.seb.se/pow/content/produk...ivat_r3956.pdf

Jag kan faktiskt inte komma på nån bank med bankkort som erbjuder konkursskydd, men det finns säkert.
Se där, man lär sig något varje dag =} Nåväl, i de flesta fall har man någon form av skydd, men som du säger så kanske det inte innefattar konkurs, inte på varje bank i alla fall. Bra att veta!
Svara med citat

Gammal 2011-11-05, 14:25

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Standard
När SkyEurope gick i konkurs fick jag pengarna tillbaka på mitt kreditkort. Tack o lov för konsumentkreditlagen!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8