|
Hur fungerar det med mellanlandning och olika flygblag??
|

2011-08-29, 22:50
|
|
|
Hur fungerar det med mellanlandning och olika flygblag??
Hej!
Har precis bokat en resa genom Kilroy till Miami, där flygrutten är Stockholm-chicago-miami och samma hem igen. Såg efter att jag bokat att det endast är två timmar mellan flygningarna på ditresan, hinner man det?? Man ska ju igenom säkerhetskontroller osv. Måste man hämta bagaget emellan, eller ordnas det automatiskt?
Stockholm-Chicago är det SAS och Chicago-Miami är det American Airlines..
Har vi gjort bort oss nu??
|
|
|

2011-08-30, 01:10
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Har själv passerat Chicago med c:a 2 timmar och det har alltid fungerat fint. Vid ankomst Chicago passerar du först passkontrollen, och sedan får du hämta ditt incheckade baggage på baggagekarusellen. Ta det genom tull kontrollen och sedan lämna in det hos American Airlines personal vid andra sidan tullkontrollen. Därfter får du byta terminal (det tar bara några minuter med ett litet "tåg") och gå genom säkerhetskontroll vid ankomst till American Airlines terminal. Lättare än vad det hörs.
|

2011-08-30, 08:50
|
|
|
Tack för svaret!
Det ska kanske gå ändå då! Märkte nu att det var ännu mindre tid på hemresan (1 h och 20 min), blir det svårt att hinna tror du, eller ska det också funka?
|
|
|

2011-08-30, 09:39
|
|
På hemvägen ser du aldrig baggaget i Chicago eftersom du lämnar USA och alltså varken går genom tull eller passkontroll. Det enda du behöver göra är att hitta till nästa gate. Kommer flyget in på tid, inga problem.
|

2011-08-30, 13:03
|
|
|
okej, det låter ju bra!
tack så mycket för svar, du är till stor hjälp här på forumet ska du veta!
|
|
|

2011-10-15, 12:28
|
|
|
Sist som jag flög till Los Angeles, så gjorde jag en mellanlandning, men jag tror inte att jag behövde hämta mitt baggage förrän i L.A. Jag skulle ringa Kilroy och höra med dem. Om man bokar hela resan på samma gång så är det som om man juridiskt flyger med sas hela vägen. USA har ju stränga regelr så det är kanske så att man måste checha ut och in på baggage. Ring kilroy och resebolaget, och berätta gärna sedan vad de sa.
|
|
|

2011-10-17, 10:30
|
|
|
Samma gäst som ovan. Dessvärre hade jag fel och nu måste checka in och ut baggaget.
|
|
|

2011-10-22, 21:14
|
|
Stämmer ej. Jag passerade själv Chicago i torsdags (förrgår). Hade 90 minuter mellan inkommande och avgående. Gott om tid. Efter att ha hämtat baggaget på karusellen tar man det helt enkelt genom tull-kontrollen och lämnar det sedan direkt till flygbolagets personal. Tar normalt max ett par minuter, eller mindre. Detta är INTE en incheckning. Baggaget är redan incheckat till slutdestinationen och man lämnar det helt enkelt ifrån sig. Stor skillnad och mycket smidigt.
|

2011-10-23, 09:35
|
Reg.datum: maj 2009
|
SAS är medlem i Star Alliance och AA är med i One World, och skall man byta mellan dessa flygbolag så brukar det tyvärr krävas en omincheckning på bytesplatsen...
|
|
|

2011-10-23, 17:12
|
|
Endast om biljetterna har köpts separat. Alla de stora bolagen har interline agreements med varandra oavsett om de är i samma allians eller ej.
|

2011-10-23, 19:58
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av malama
Endast om biljetterna har köpts separat. Alla de stora bolagen har interline agreements med varandra oavsett om de är i samma allians eller ej.
|
Är du helt hundra på det? Nu var det här visserligen några år sedan, men jag flög med Maersk till Kairo, och skulle vidare med Egyptair till Sharm. Det gick inte att få bagaget incheckat till slutdestinationen eftersom det var olika bolag, trots att hela resan var på samma biljett...
|
|
|

2011-10-23, 21:56
|
|
Tvivlar starkt på att Maersk hade ett interline agreement med Egyptair. Helt annorlunda med stora bolag som SAS, American Airlines, etc. Jag kan också tänka mig att proceduren i Kairo inte är lika smidig som vid ankomst på en amerikansk flygplats, där detta är "standard operating procedure" med att ha incheckat baggage till slutdestinationen. D.v.s. att de egyptiska myndigheterna helt enkelt inte har ett system för detta och att de vill att allt baggage skall checkas in igen, oavsett vilket bolag. Detta är en ren gissning från min sida. Har inte varit i Kairo på många år.
Senast redigerad av malama den 2011-10-23 klockan 22:02.
|
|
|

2011-10-24, 18:19
|
|
Efter lite efterforskning så har jag lärt mig något nytt... Tackar för upplysningen!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|