ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-14, 20:25

staern

Globetrotter
staern är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 3

Standard Sverige-USA t.o.r
En planerad resa går från Arlanda till Kalifornien. När vi är klara med det så avrundar vi med några dygn i New York. Så är det i alla fall tänkt.

Nu kommer det krångliga: Eftersom ditresan slutar i Kalifornien och hemresan till Sverige startar i NYC så är det väl mycket komplicerat att beställa hela resan som en "enda resa"?

Jag antar att det är bäst/enklast att köpa biljett på sträckan Arlanda-NYC t.o.r och sedan boka inrikesflyg i USA för resorna från kust till kust. Såvitt jag vet så är det också möjligt att flyga enkel resa inom USA för "normalt pris", precis som inom Europa. Detta om vi t.ex vill flyga till Los Angeles från Arlanda och sedan från San Francisco till New York.

(Försöker man däremot boka en enkel biljett över Atlanten så dyker det upp priser som är rent hiskeliga. Men just det faktumet har redan diskuterats i en annan tråd.)

Vad är bäst/enklast för oss?
Svara med citat

Gammal 2011-08-14, 20:55

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Jag är övertygad om att det enklaste och billigaste är att boka hela resan på en gång. Det är just det som är finessen med de tre stora allianserna:

Star Alliance (SAS, United, Lufthansa, Continental, m.fl.)

OneWorld (American Airlines, British Airways, m.fl.)

Skyteam (KLM, Air France, Delta, m.fl.)

Du kontaktar ett av bolagen och de fixar sedan hela bokningen. Om du t.ex. tar kontakt med SAS kan det bli SAS till Chicago, United till Californien och därifrån till NYC och sedan med SAS tillbaka hem.

Men det finns MASSOR av varianter, men det gemensamma för dem alla att du bokar samtliga flygningar på samma gång.

Gammal 2011-08-14, 21:05

staern

Globetrotter

Standard
Tack för snabbt svar! Man börjar bli bortskämd med det...

I detta fall är det alltså personlig kontakt med bolaget som krävs vid bokning? Om jag vill boka själv på nätet är ju formulären utformade så att det bara går att boka t.o.r från stad 1 till stad 2 och sedan tillbaka till stad 1.
Svara med citat

Gammal 2011-08-14, 22:06

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av staern Visa inlägg

Tack för snabbt svar! Man börjar bli bortskämd med det...

I detta fall är det alltså personlig kontakt med bolaget som krävs vid bokning? Om jag vill boka själv på nätet är ju formulären utformade så att det bara går att boka t.o.r från stad 1 till stad 2 och sedan tillbaka till stad 1.
Nej inte alls! De flesta flygbolag och en del bokningssidor har denna funktion. Detta diskuteras just i denna tråd i ett annat forum. Var köpa flygbiljetter med annan retur? Los Angeles/ San Francisco - Resprat USA - Reseguiden.se

Inrikesflyg i USA är ofta billigt så jämför också med att boka t.ex. Arlanda-Cal och New York Arlanda plus inrikesflyg Cal-New York.

Gammal 2011-08-14, 22:09

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Så kallade OpenJaw biljetter med olika ankomst/avrese orter kan bokas hos ett 10-tal resebyråer i Sverige. Du hittar vem som billigaste på exempelvis Flygresor.se - Jämför pris pÃ¥ billiga flygresor (välj openjaw). Se till att du lägger båda atlantflyningarna på denna biljett. Sedan kan du göra separata bokningar för eventuella inrikessträckor i USA.
Svara med citat

Gammal 2011-08-15, 07:56

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Så kallade OpenJaw biljetter med olika ankomst/avrese orter kan bokas hos ett 10-tal resebyråer i Sverige. Du hittar vem som billigaste på exempelvis Flygresor.se - Jämför pris pÃ¥ billiga flygresor (välj openjaw). Se till att du lägger båda atlantflyningarna på denna biljett. Sedan kan du göra separata bokningar för eventuella inrikessträckor i USA.
Instämmer, testade funktionen för just en USA-resa för skojs skull och blev överraskad att priset inte var nämnvärt högre.
Svara med citat

Gammal 2011-08-15, 13:52

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Standard
Citat:

En planerad resa går från Arlanda till Kalifornien. När vi är klara med det så avrundar vi med några dygn i New York. Så är det i alla fall tänkt.

Nu kommer det krångliga: Eftersom ditresan slutar i Kalifornien och hemresan till Sverige startar i NYC så är det väl mycket komplicerat att beställa hela resan som en "enda resa"?

Jag antar att det är bäst/enklast att köpa biljett på sträckan Arlanda-NYC t.o.r och sedan boka inrikesflyg i USA för resorna från kust till kust. Såvitt jag vet så är det också möjligt att flyga enkel resa inom USA för "normalt pris", precis som inom Europa. Detta om vi t.ex vill flyga till Los Angeles från Arlanda och sedan från San Francisco till New York.

(Försöker man däremot boka en enkel biljett över Atlanten så dyker det upp priser som är rent hiskeliga. Men just det faktumet har redan diskuterats i en annan tråd.)

Vad är bäst/enklast för oss?
Continental Airlines - Airline Tickets, Vacations Packages, Travel Deals, and Company Information on continental.com så kan du välja "Multiple destinations", och då kan du lägga in även inrikesflygningarna i samma bokning...
Svara med citat

Gammal 2011-08-15, 20:49

staern

Globetrotter

Tack för alla upplysningar, detta ger ju betydligt fler möjligheter vad gäller bokningar!
Svara med citat

Gammal 2011-08-16, 20:00

staern

Globetrotter

Standard
Lite lustigt blev det dock när jag sökte hos Air France. Sträckan Stockholm-LA var inga problem att hitta flygningar på, inte heller avslutningen NYC-Stockholm.
Dock blev det problem på linjen San Francisco-NYC. Alla flighter som kom upp (ganska många) gick från SF till Paris eller Mexico och tillbaka till NYC. Flygtiden varierade mellan 20 och 32 timmar...

På Lufthansas webbsajt funkade det dock bra. Jag har inte provat något annat bolag än dessa två hittills.

Problemet med denna typ av multi-bokning verkar vara att man inte ser något pris överhuvudtaget innan man gjort klart sina val. Åtminstone inte på bolagens hemsidor. Vill man gå tillbaka och ändra någon av flighterna så finns det ju massor av olika kombinationer, det kan ju finnas 10-15 olika flyg om dagen per sträcka att välja på. Vill man då jämföra alla olika priskombinationer så har man en hel dags arbete framför sig...

Jag testade på flygresor.se och då kom priserna fram direkt. Sedan gäller det förstås att hitta ett passande alternativ också, inte bara prismässigt. På vissa förslag kan det ju vara två-tre mellanlandningar. Och en 12-timmars väntan på någon flygplats...
Senast redigerad av staern den 2011-08-16 klockan 23:14.
Svara med citat

Gammal 2011-08-16, 21:15

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:

Lite lustigt blev det dock när jag sökte hos Air France. Sträckan Stockholm-LA var inga problem att hitta flygningar på, inte heller avslutningen NYC-Stockholm.
Dock blev det problem på linjen San Francisco-NYC. Alla flighter som kom upp (ganska många) gick från SF till Paris eller Mexico och tillbaka till NYC. Flygtiden varierade mellan 20 och 32 timmar...

På Lufthansas webbsajt funkade det dock bra. Jag har inte provat något annat bolag än dessa två hittills.

Problemet med denna typ av multi-bokning verkar vara att man inte ser något pris överhuvudtaget innan man gjort klart sina val. Åtminstone inte på bolagens hemsidor. Vill man gå tillbaka och ändra någon av flighterna så finns det ju massor av olika kombinationer, det kan ju finnas 10-15 olika flyg om dagen per sträcka att välja på. Vill man då jämföra alla olika priskombinationer så har man en heldags arbete framför sig...

Bokar man en vanlig t.o.r mellan två flygplatser så brukar ju priset synas på varje flight.
Som jag nämde tidigare så kan Du bokar resan Arlanda till Kalifornien och New York till Arlanda som en resa, sen boka flygningen mellan Kalifornien och New York separat, jämför, det kan bli billigast så då inrikesflyg ofta går att hitta mycket billigt. Boka inte resan Arlanda-Kalifornien som olika resor, då måste Du ha mycket stor marginal vid byten eftersom Du inte får en ny resa om Du missar anslutningen vilket man får om man bokat hela resan som en flygning. Eftersom Du ska vara i New York några dagar är det ingen risk vid den resan.

Gammal 2011-08-16, 21:37

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Mycket märkligt med Air France eftersom de samarbetar med Delta Air Lines. Kolla KLM också (ägs av Air France). Kanske de har bättre ordning på sitt bokings-system.

Gammal 2011-08-16, 21:44

staern

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av malama Visa inlägg

Mycket märkligt med Air France eftersom de samarbetar med Delta Air Lines. Kolla KLM också (ägs av Air France). Kanske de har bättre ordning på sitt bokings-system.
Ja, knepigt värre. Särskilt som en av flygningarna i mitt exempel går med Delta: SF-Paris-NYC....
Svara med citat

Gammal 2011-08-17, 22:56

staern

Globetrotter

Standard
Har nu sett att de flesta bolag har "multidestinationer" eller liknande på sina hemsidor, dock inte SAS. Där kan man endast boka t.o.r mellan två städer. Däremot erbjuder SAS möjligheten att vid bokning på hemsidan välja olika komfortklasser på de olika sträckorna. Man kan välja economy på ditresan och business på hemresan, som exempel. När jag kollat på Air France, BA, Lufthansa och KLM så kan man bara välja en komfortklass för samtliga flygningar. Men det problemet kanske löser sig med en personlig kontakt med bolaget?
Svara med citat

Gammal 2011-08-17, 23:25

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Min personliga erfarenhet (och jag har ofta "komplicerade" kombinationer i mina resor, som inte kan klaras upp "on line") är att personlig kontakt är ovärderlig. Ibland kostar det lite extra, men det är det värt för att få just det man vill ha.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8