ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-04-21, 10:25

Magnyz

Nykomling
Magnyz är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2011

Rykte: 0

Standard namn i pass vs namn på biljett
Hej!
Jag fick nyligen reda på att man kan nekas resa med flyg om man inte har sitt första namn, enligt passet, på biljetten. Mitt tilltalsnamn är namn #2 i mitt pass och jag använder alltid mitt tilltalsnamn när jag köper flygbiljett. Har jag bara haft tur eller? Vad är det som gäller?
/Magnus
Senast redigerad av Magnyz den 2011-04-21 klockan 10:26. Anledning: ny rubrik
Svara med citat

Gammal 2011-04-21, 13:40

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Vilket flygbolag reser du med?

Jag heter Sara Samira Alexandra och Alexandra är mitt tilltalsnamn vilket jag också använder överallt, bokningar, kreditkort, mobilabonnemang osv...jag har aldrig haft nått problem heller, så jag tror inte det är något problem. Så länge namnet står i passet liksom.
Jag jobbar även med att checka in passagerare på ett flygbolag och det kommer massa passagerare varje dag som har sitt tilltalsnamn som andra namn i passet.

Så det skulle väl vara om det är nått väldigt kinkigt flygbolag då.

Gammal 2011-04-21, 15:13

Magnyz

Nykomling

Standard
Jag har rest ganska mycket men aldrig haft ngt problem med detta. Anledningen till att jag frågar är att min resebyrå hävdar att jag haft en väldig tur eftersom de har haft flera som haft problem när inte första namnet, i passet, stått på biljetten. Jag har flugit mest med SAS, TAM, Lufthansa, LanChile, AirFrance. Nu funderar jag på att om jag för säkerhets skull ska använda mitt första namn trots att det inte är mitt tilltalsnamn.
Svara med citat

Gammal 2011-04-21, 15:21

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Alltså så mycket "tur" kan det ju inte vara eftersom det är många som bokar med andra namn än det första namnet i passet. Ibland byter ju folk till och med plats på för och efternamn utan att det är problem.
Jag kommer då fortsätta boka med mitt tilltalsnamn, jag har också rest massor och har jag inte haft problem hittils så tror jag nog inte att det är någon fara

Gammal 2011-04-22, 09:58

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 4

Standard
Min sambo använder sitt andra förnamn som tilltalsnamn, och hon har alltid bokat i det namnet... Nu brukar vi dock hålla oss till "vanliga" flygbolag, och det har aldrig varit problem. Hon kom till och med in i USA med sitt andra namn i ansökan om inresetillståndet, trots att det där uttryckligen stod att man skulle använda det första...

...nu har vi dock inte flugit med Ryanair...
Svara med citat

Gammal 2011-05-13, 15:47

Gäst

Standard Passa på att fråga
Hej!

Hoppas de passar om jag fortsätter på ämnet ist för att starta ny tråd.

Har också bokat biljetter och de blev 2# namn där, som jag alltid använder.

Men dessutom blev de mina 2 Ä'n i efternamnet som A, som borde vara Ae,
Ska flyga med Malaysia Airlines, har kontaktad rese bolaget och dom sa att de borde inte vara problem, och de gick inte att ändra?!?!?

Vad kul, ska till Kuala Lumpur 2 dagar och sedan till Melbourne (Australien)

Kommer jag få problem?
Svara med citat

Gammal 2011-05-13, 19:48

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Om 'ä' är 'a' eller 'ae' kan man tvista om länge. Skilljer från bolag till bolag, och från flygplats till flygplats.

IATA regler säger i alla fall att 3 felstavningar är tillåtna i namnet. Sedan är det alltid boardingpersonalen som tar det slutgiltiga beslutet.
Svara med citat

Gammal 2011-05-13, 20:06

Gäst

Standard Tack
Micke:

Tack för svaret.

Man förnamnet då?
Har som sagt mitt 2'a namn på biljetten (som jag använder på bla visa kort o även körkort)

Ställer detta till utterligare problem?
Svara med citat

Gammal 2011-05-13, 20:07

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Ett helt namn (för, mellan, efternamn) får innehålla 3 felstavning. Hur man räknar en felstavning vet jag inte riktigt.
Svara med citat

Gammal 2011-05-13, 20:41

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Micke:

Tack för svaret.

Man förnamnet då?
Har som sagt mitt 2'a namn på biljetten (som jag använder på bla visa kort o även körkort)

Ställer detta till utterligare problem?
Jag har aldrig hört talas om någon som fått problem med detta. Jag tror att det kan ha rörts till i och med att USA införde ESTA, där man nu helt plötsligt skulle ange det första förnamnet så som det står i passet... Men där vet jag själv av egen erfarenhet att man blir insläppt (två år på raken dessutom) även om jag skrev min sambos andranamn (som är hennes tilltalsnamn) i ESTA-ansökan.

Resebyråer verkar vilja ha både hängslen och livrem, och det är antagligen för att de är livrädda för att de skall bli skadeståndsskyldiga för att de har gjort fel... Själv har jag i år för första gången bokat flygresa med Delta genom en nätresebyrå. Längst ned på varje mail jag får från dem med de senaste ändringarna så står det att flygresor utanför Europa MÅSTE bekräftas 72 timmar innan avgång... Men läser man sedan på Deltas hemsida så står det uttryckligen på att man inte behöver bekräfta bokningen.

Sen kan namnen ändras en hel del hos flygbolagen... För några år sedan flög jag reguljärt till Sharm el Sheikh via Kairo. Bokningen gjordes med mitt namn "Joakim". När jag sen kom hem hade det namnet ändrats till både "Joacim" och "Joachim" och mitt efternamn hade förlorat ett "s"...

Så nej - jag skulle inte vara orolig med dina a, ä och ae. Troligen är det bara de skandinaviska flygbolagen som är duktiga på att översätta "rätt".
Svara med citat

Gammal 2011-05-15, 12:01

Gäst

Standard Tack
Ok, tackar för svaren..
Då kanske man kan va lugn..
Har ju endå mitt 2'a namn på massa andra grejer med, som visa kort, körkort, osv..men kanske inte hjälper så mycket om en nitisk djävul ska kontrolera.. =)
Svara med citat

Gammal 2011-07-19, 13:47

ExtraKim

Nykomling
ExtraKim är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Standard
Om man kollar hos Fritidsresor, Ving o.s.v så står det att passet ska vara giltigt i 6 månader efter att man kommer hem, detta står på alla länder jag har kollat t.ex Spanien, Italien och UK. Men kollar man hos de olika ländernas ambasad hemsidor så står det annorlunda, i t.ex UK så gäller passet under hela sin giltighetstid. (Har rest med ett pass som inte var giltigt i 6 månader efter hemkomsten till ovanstående länder under 2011 utan problem.)

Antar att detta är för att resebolagen skall slippa problem med missnöjda kunder OM det skulle vara så att de kommer till ett land där 6månaders reglen gäller.
Svara med citat

Gammal 2011-07-19, 14:33

Magnyz

Nykomling

Standard
En FYI på frågan som startade tråden.

Jag har precis bokat flygbiljetter och denna gång använde jag mitt första namn i passet (även om detta då inte är mitt tilltalsnamn). En oförutsedd konsekvens innan resan ens startat är att det inte gick att koppla mitt freq-flyer konto till biljetten (AirFrance) då mitt freq-flyer konto har mitt andra namn registrerat. Efter lite strul med att skicka kopia på passet till FlyingBlue så är det nu troligen ordnat.
Svara med citat

Gammal 2011-07-23, 16:19

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Tycker inte det skadar att fylla i hela namnet, dvs. alla mellannamn utöver tilltalsnamnet, använder man de som står i passet är det inga problem =} Dock brukar det inte vara några problem att använda bara tilltalsnamn.
Svara med citat

Gammal 2011-07-24, 12:09

Hoola

Nykomling
Hoola är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Standard
Hej

Vi tänkte flyga med Ryan Air och familjen här är lite oroliga att vi inte ska få gå på flyget då vi bara har våra tilltalsnamn på biljetterna. Alla våra namn är sist av alla "förnamn". Vi har inte speciellt mycket pengar heller då man kunde ändra namnen för 1100kr/st. Det är ju inget alternativ tycker vi.

Tänkte kanske att man kunde fixa fram personbevis på engelska att ha som reserv om det skulle bli krångel? Eller är vi överdrivet nojiga?
Svara med citat

Gammal 2011-07-24, 21:37

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Hoola Visa inlägg

Hej

Vi tänkte flyga med Ryan Air och familjen här är lite oroliga att vi inte ska få gå på flyget då vi bara har våra tilltalsnamn på biljetterna. Alla våra namn är sist av alla "förnamn". Vi har inte speciellt mycket pengar heller då man kunde ändra namnen för 1100kr/st. Det är ju inget alternativ tycker vi.

Tänkte kanske att man kunde fixa fram personbevis på engelska att ha som reserv om det skulle bli krångel? Eller är vi överdrivet nojiga?
Oroa dig inte. Så länge det är rättstavat så är det inga problem...
Svara med citat

Gammal 2011-08-11, 09:26

lillHanna

Nykomling
lillHanna är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard
Jobbar själv med att boka och vi har fått stränga regler om att alla namn ska skrivas upp precis som det står i passet för att inte bli några problem på flygplatsen. Vi har haft resenärer som har fått problem på flygplatsen. Ändringar kan också kosta en dyrt även fast det bara är en bokstav fel. Men som också nämnts här med frequent flyer så kan det skapa problem för att få poängen på kortet då det står ett namn där och alla namn på biljetten. Men detta kan lätt ändras genom att kontakta flygbolaget.
Svara med citat

Gammal 2011-08-27, 23:25

Gäst

Standard Ett z blev s
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Ett helt namn (för, mellan, efternamn) får innehålla 3 felstavning. Hur man räknar en felstavning vet jag inte riktigt.
Kan det bli problem när jag åker till USA om det i mitt amerikanska pass står Elizabeth som andra namn och på flygbiljetten Elisabeth som andra namn?
Svara med citat

Gammal 2011-08-28, 13:48

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Kan det bli problem när jag åker till USA om det i mitt amerikanska pass står Elizabeth som andra namn och på flygbiljetten Elisabeth som andra namn?
Jag har aldrig hört talas om att det skall vara ett problem, inte heller verkar någon annan på forumet ha gjort det, vill du vara 100% säker kolla med resebyrån/flygbolaget, annars luta dig bakåt och se fram emot resan.
Svara med citat

Gammal 2011-08-28, 15:03

Gäst

Standard
Tack för ett lugnande svar. Jag har aldrig tänkt på det förr, men har inte rest så mycket med flyg. Ska kolla med flygbolaget, annars åker jag bara. De bråkar nog inte med kärringar 70+.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8