ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-03-13, 17:42

cajsa

Nykomling
cajsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Rykte: 0

Standard Vilket flygbolag till SFO eller LAX?
Jag planerar att resa till Kalifornien, till Los Angeles eller till (allra troligast) San Francisco i sommar och ska snart boka flyget. och jag är på jakt efter en bra rutt/flygbolag. Det är viktigt att det inte är trångt med för lite benutrymme och smala säten.
Jag ser att det finns en del avgångar med SAS, men mitt intryck av dem är att det är just trångt. I alla fall på deras flygningar inom Europa.
Är det någon som rest sträckan och kan rekommendera mig några flygbolag, respektive avråda mig för andra flygbolag?

Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2011-03-13, 19:34

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Det finns tre stora flygbolags allianser:

Star Alliance, med bl.a.
SAS, United Air Lines, Lufthansa, Continental Airlines of US Airways

OneWorld, med bl.a.
British Airways och American Airlines

SkyTeam, med bl.a.
Air France, KLM och Delta Air Lines

Tar du kontakt med ett av bolagen så samarbetar det bolaget med de andra bolagen i alliansen vilket innebär att du kan t.ex. åka med ett bolag i ena riktningen och ett annat i den andra riktningen. Det finns nog knappast någon som har erfarenhet av samtliga dessa flygbolag vilket gör att det kan vara svårt att få en bra "jämförelse". Tvivlar på att det är någon större skillnad. Koncentrera dig på ett alternativ som har tider som passar dig och med bra anslutningstider (inte för snävt, men inte heller för lång tid), plus, givetvis pris.

Gammal 2011-03-13, 21:05

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Vilka av flygbolagen flyger till USA från Europa har personlig tv-skärm vid alla säten?

Drar själv till Los Angeles i Augusti och vet inte hur jag ska flyga eller med vilket bolag.

Lutar åt Lufthansa, Stockholm-Frankfurt-Frankfurt-Los Angeles. Men Lufthansa B747 har inga personliga tv-skärmar. En annan rutt jag funderar på är Stockholm-London-London-Los Angeles med British Airways B747.

Några andra bolag än dessa två kan jag inte komma på som flyger direkt från Europa till Los Angeles. Man kanske skulle köra Stockholm-München-München-San Francisco med Lufthansa A340-600, personlig tv-skärm och sedan vidare till Los Angeles.

Gammal 2011-03-13, 22:17

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Standard
Flyger alltid själv Business Class med United Air Lines så jag vet inget om personliga tv skärmar hos andra bolag. De som flyger nonstop Europa till LAX:
KLM från AMS
Air France från CDG
United från LHR
Troligen också American från LHR
Plus BA och LH som du nämnde.
Det finns även andra europeiska bolag, men minde lämpliga från anslutnigns synvinkel (jag tror både Alitalia och Iberia flyger till LAX)
Virgin Atlantic flyger också nonstop LHR-LAX men de är inte med i en allians och det är möjligt att du då måste boka biljetten Sverige-LHR separat.

Gammal 2011-03-14, 09:52

Sixten

Thumbs up Prova Swiss till SFO eller LAX
Schweiziska Swiss flyger dagligen till både SFO och LAX via Zurich med bra anslutningar. Personlig TV i ekonomiklass och bra benutrymme. Du kan ju sen också kombinera med t.ex. Lufthansa, men då ska du satsa på att flyga via Munchen (nyare plan) om du åker till LAX.
Vill du prova något riktigt extra börjar Lufthansa flyga med Airbus 380 till SFO i maj !
Svara med citat

Gammal 2011-03-14, 09:58

Bergling

Globetrotter
Bergling är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard
Jag flög GOT-LHR-SFO med United i höstas och utan att ha mycket annan erfarenhet (SAS till NY för 8 år sedan) kan jag säga att den flygningen gick mycket bra. Företaget betalade ekonomibiljett men jag uppgraderade privat till Economy Extra för runt 1500 kr, vilket val mycket väl spenderade pengar, speciellt eftersom jag är nästan 1,90 och då är det skönt med extra benutrymme.

Planet var en Boeing 777, med personliga skärmar i alla säten. På hemvägen dessutom det uppgraderade systemet med VOD, så man kund pausa i filmen, t ex när maten kom.

United verkar ha en daglig avgång till LAX från Heathrow 10.35, vilket gör att man landar strax innan 14.00 lokal tid, så det är bara att kämpa på och inte gå och lägga sig förrän det är läggdags lokal tid, så har du botat det mesta av jetlagen också.
Svara med citat

Gammal 2011-03-14, 16:34

victorl

Nykomling
victorl är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Standard
Skulle vilja rekommendera United Airlines, individuella skärmar på alla säten. Ett annat bolag med ännu bättre underhållningssystem är AirCanada men det kräver tyvärr ett byte i Canada. Förövrigt har också AirCanada överlägsen mat i jämförelse med bland annat SAS och Lufthansa.

Bland de jag känner har de flesta varit nöjda med StarAlliance överhuvudtaget. De har oftast individuella skärmar medan andra flygallianser har kvar de stora skärmarna något mer.
Svara med citat

Gammal 2011-03-14, 21:10

Gäst

Standard
Åkte Frankfurt - San Francisco med Uniteds 747 och där var varken avod eller gratis sprit. Kommer att åka i höst igen och då blir det med Lufthansas A380....riktigt cooolt
Svara med citat

Gammal 2011-03-20, 10:11

Maxi

Medlem
Maxi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard
Om du bokar med SAS så skulle jag tippa på att du får byta antingen på Newark eller i Chicago (och att du därifrån i så fall flyger med någon av de samarbetspartners som någon nämnde i ett tidigare inlägg - troligen United eller Continental - till California).

När jag var i USA 2009 så flög vi med Continental från Stockholm till LAX (med byte på Newark) och på hemresan med samma bolag från San Diego till Stockholm (återigen byte på Newark). Vi hade individuella skärmar vid varje plats på samtliga sträckor.
Svara med citat

Gammal 2011-03-20, 13:16

cajsa

Nykomling
cajsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Standard
Tack för svar och tips!!
Jag har suttit trångt på SAS på ett flertal flygningar så därför har jag varit lite skraj att välja dem i första hand.
Swissair har jag nog inte ens fått upp som alternativ när jag sökt priser och rutter, men det kanske kan vara något.
Inser att det är hög tid att boka biljett nu om jag ska komma iväg i juli till ett hyfsat pris...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8