ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-12-03, 17:05

ElDolko

Globetrotter
ElDolko är inte uppkopplad
ElDolkos avatar

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard Nya bagageregler
Bokade just flygbiljetter till USA. Jag hade helt missat detta med dom nya bagagereglerna som SAS och många andra flygbolag infört sedan i somras.
Jag reser med SAS, men insåg efter kontroll att de flesta andra bolag gjort likadant.

Som ekonomipassagerare är det ett incheckat bagage på max 23 kg som gäller. Detta oavsett om man flyger transatlantiskt eller inom europa. Tidigare var det ju olika regler på dessa destinationer där man utan extra kostnad fick ta med sig 2x23 kg bagage till USA.

Vill man hos SAS ta med en extra väska kostar detta 400 kr.

Förutom detta har man dessutom infört en storleksgräns på bagaget. Bredd + höjd + djup får inte överstiga 158 cm utan att medföra extra kostnader.
Jag mätte precis våra mediumstora Samsoniteväskor och vi klarar den gränsen med ett par tre centimeters marginal. Detta är alltså inga stora väskor utan skulle snarare klassas som ganska små i jämförelse vad som brukar snurra på bagagebanden.

Man kan dock resa med bagage upp till 32 kg per kolli. Då mot en extra avgift som hos SAS ligger på 600 kr.

Behöver man en större väska med en totallängd som överstiger 158 cm kan man betala extra även för detta.
159-200 cm kostar 600 kr extra.
201-277 cm kostar 1200 kr extra.

Överskrider man både 158 cm och 23 kg kan det kosta uppåt 1800 kr extra att ta med den väskan.

Nu gäller detta SAS och ekonomiklass, men andra flygbolag har som sagt infört liknande regler. Att flygbolagen vill hålla ner både storlek och vikt på bagage förstår jag, men det känns ändå surt när man inför försämringar så här.

Om jag inte minns helt fel fick jag 2005 ta med mig två väskor på 32 kg vardera när jag flög med SAS till San Francisco via Chicago. Detta i ekonomiklass. Snacka om andra tider nu.
Svara med citat

Gammal 2010-12-04, 00:27

Bergling

Globetrotter
Bergling är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard
Som du skriver så har de flesta bolag "snålare" regler numera. Dock har jag svårt att tro att de nödvändigtvis skall stå och mäta varenda väska. Lär ju ta ganska lång tid. Har man en normalstor resväska så bör det inte vara några problem. Kommer man däremot med en jätteväska av "amerikansk" modell så kanske måttbandet åker fram.
Svara med citat

Gammal 2010-12-04, 08:43

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Standard
Det är bara att konstatera att det blivit helt andra tider, men jag kan ha viss förståelse för det. 23kg är trots allt en hel del grejer, mina väskor när jag reser väger sällan över 15kg för det är för mycket att bära och släpa på i alla fall.

Flygbolagen har hela tiden massor av reklamationer om bagage som gått sönder, i synnerhet sådant som golfbagar, dykutrustning, fiskeutrustning etc. De går framför allt sönder när något väldigt tungt landar på dem. Med de här reglerna blir det både färre udda och tunga kollin vilket hjälper till att hålla nere reklamationerna.

Att det sedan blir lägre lyftvikt och går snabbare att lasta i och ur är också på plus-sidan, men jag tror inte att det är det primära målet för flygbolagen när de skär ned på bagaget.
Svara med citat

Gammal 2010-12-04, 15:54

Gäst

Standard
Att åka med SAS är bara riktigt skit, måtte detta bolag försvinna snart.
Svara med citat

Gammal 2010-12-04, 16:00

ElDolko

Globetrotter
ElDolko är inte uppkopplad
ElDolkos avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Men nu var det inte SAS som började med dessa regler. Dom tog bara rygg på alla andra bolag som redan infört dessa begränsningar.
Svara med citat

Gammal 2010-12-06, 00:17

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

SAS är inte världens bästa bolag, men dessa anklagelser är alldeles för grova. Vad baserar du din åsikt på?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8