ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-09-01, 11:50

Bergling

Globetrotter
Bergling är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard Vätskeregler/taxfree vid mellanlandning i EU
Jag har kikat runt lite på olika myndighetssidor och andra för den delen, och känner mig lite osäker på exakt vilka regler som gäller vi införsel av taxfree vid mellanlandning i EU. Kommer att flyga till San Francisco i slutet av september. Utresan är inga problem, då kan jag handla taxfree på Heathrow.

Jag kommer att på hemvägen flyga SFO-LAX-LHR-GOT och då är min fråga om jag kan handla taxfree i Los Angeles och ta med hela vägen till Sverige (jag antar att de förseglar påsarna), eller om jag måste nöja mig med att eventuellt handla på Heathrow (och då inte taxfree väl)?

På Transportstyrelsens sida om taxfree (Goda rÃ¥d när du handlar taxfree - Transportstyrelsen) står det att det skall gå bra, men på andra sidor får man andra besked.

Någon med praktisk erfarenhet från senare tid kanske kan ge ett svar?
Svara med citat

Gammal 2010-09-01, 12:00

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Nja, står det inte så här:

"Vid resa från flygplats utanför EU till Sverige, med byte av flygplan för fortsatt inrikes resa i Sverige eller med byte i annat EU-land
Du får inte ta med dig vätskor som du köpt i avreselandet i handbagaget (inte heller i taxfree-butiker), eftersom du vid byte av flygplan i Sverige (eller i annat EU-land) måste genomgå en ny säkerhetskontroll då begränsning av vätskor gäller."

Om du köper sprit i USA, är det säkrast att du lägger det i det bagage som ska checkas in. Helst i en hård resväska, så klart.
Svara med citat

Gammal 2010-09-01, 16:26

Bergling

Globetrotter

Standard
Om man läser lite längre ner så står det (specifikt för USA m fl):

Resa från Singapore, Kroatien, Malaysia, USA och Kanada med byte av flygplan inom EU
Det är nu tillåtet att medföra vätskor som inhandlats på

Singapore Changi Airport
Kuala Lampur International Airport
flygplatserna i Dubrovnik, Rijeka, Pula, Split, Zadar och Zagreb i Kroatien
alla internationella flygplatser i USA och Kanada.
Det krävs dock att följande förutsättningar är uppfyllda:

att vätskorna är förpackade i en påse med säkerhetsförslutning
att det framgår av påsen att de inhandlats på flygplatsen
att det finns ett kvitto som visar att varorna inhandlats inom de senaste 36 timmarna.
Svara med citat

Gammal 2010-09-02, 07:58

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Se där ja. Vi brukar i alla fall köpa det vi vill ha med oss i USA och lägga det i det incheckade bagaget. I fall att nån jäklas på hemvägen.
Svara med citat

Gammal 2010-09-02, 08:45

Bergling

Globetrotter

Standard
Jo det är klart att det är det smidigaste. Då återstår väl frågan huruvida det är mycket billigare på taxfreen på t ex LAX, än i någon supermarket/spritbutik i San Francisco?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8