ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-17, 08:56

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard 45 minuter mellan planen?
Hej,
Sitter i startgroparna för att köpa min biljett till vinterresan. Som det ser ut just nu så innebär min nerresa två stycken byten. Första bytet har jag gott om tid på mig, cirka 2-3 timmar så där anser jag att jag bör hinna.

Det är det andra bytet som bekymrar mig, där verkar jag ha 45 minuter på mig och jag vet att en del flygplatser är VÄLDIGT stora.

Jag vet att de 45 minuterna inte är mycket att hänga i granen, särskilt inte om planet är försenat och oftast när det är förseningar i flyget så innebär ju det oftast minst en timme (enligt min erfarenhet i alla fall).

Frågan är egentligen, hur vanligt är det med 45 minuter mellan planen? Jag borde hinna känner jag, men vill bara få lite lugnande medhåll.

Skulle jag missa sista planet så är det givetvis surt, men det kommer inte kosta en förmögenhet att ta nästa plan eftersom jag kan ta Air Asia dit jag ska.
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 09:17

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
45 minuter är nästan garanterat att det inte går att byta plan på om det inte är en väldigt liten flygplats du är på. Lägg pengarna som extrabiljetten kostar för att du missar anslutningen på ett flyg med färre byten istället.
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 09:53

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot Visa inlägg

45 minuter är nästan garanterat att det inte går att byta plan på om det inte är en väldigt liten flygplats du är på. Lägg pengarna som extrabiljetten kostar för att du missar anslutningen på ett flyg med färre byten istället.
Jovars, det låter ju trevligt men det verkar vara en skillnad på 2000 i pris på de flygen. ;/
Jaja, jag får se hur jag gör.
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 11:45

Albin

Globetrotter
Albin är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Vilken flygplats och bolag är det du ska byta mellan?
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 11:56

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Ja det är det som är kruxet. Inget är bestämt än och lite beroende på hur jag söker och vilka tider/dagar jag väljer att åka så blir det lite olika tidpunkter.

Men många vägar leder till Kuala Lumpur för vidare transport till resans slutmål.

Quantas, British Airways med flera kommer upp som resultat.

Men det börjar mer och mer luta åt KLM för de har mer generösa tidsplaner samt att priset inte är så våldsamt mycket högre än de billigaste resorna jag hittat.

Har inte haft tid att titta mer på andra bolag än, jag försöker sköta mitt arbete mellan varven också!
Svara med citat

Gammal 2010-08-22, 11:13

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Jag har haft 30 minuters transfertid och det gick galant. Men det gäller såklart att ha turen på sin sida. Missar du ditt transferflyg pga försening kan du bli ombokad på nästa avgång utan kostnad. Men vill du bespara dig mödan och stressen kanske du borde välja en annan avgång redan från början.
Svara med citat

Gammal 2010-09-02, 19:25

almanora

Nykomling
almanora är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av wkstrm Visa inlägg

Hej,
Sitter i startgroparna för att köpa min biljett till vinterresan. Som det ser ut just nu så innebär min nerresa två stycken byten. Första bytet har jag gott om tid på mig, cirka 2-3 timmar så där anser jag att jag bör hinna.

Det är det andra bytet som bekymrar mig, där verkar jag ha 45 minuter på mig och jag vet att en del flygplatser är VÄLDIGT stora.

Jag vet att de 45 minuterna inte är mycket att hänga i granen, särskilt inte om planet är försenat och oftast när det är förseningar i flyget så innebär ju det oftast minst en timme (enligt min erfarenhet i alla fall).

Frågan är egentligen, hur vanligt är det med 45 minuter mellan planen? Jag borde hinna känner jag, men vill bara få lite lugnande medhåll.

Skulle jag missa sista planet så är det givetvis surt, men det kommer inte kosta en förmögenhet att ta nästa plan eftersom jag kan ta Air Asia dit jag ska.
Som sagt vad allt beror på vilken flygplats och om man behöver byta terminal eller inte. Om flygbiljetten är en "1 biljett" trots flera byten, så anser flygbolagen att det räcker. Och om första planet är försenat så du missar din anslutning ser flygbolaget till att du kommer med nästa flight. Men om det är separata biljetter är det bäst att ha en buffert tid.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8