ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-28, 14:09

tarzan2

Nykomling
tarzan2 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Standard mellanlandningar
Hej!

Jag ska resa till New York i september och kommer mellanlanda i Amsterdam på dit vägen. Jag har ca 2 timmar mellan flygen. Är detta tillräckligt eller behöver man mer tid? Jag har bokat flygen genom en resebyrå, ska man då räkna att dom har tagit med det i beräkningen?
Svara med citat

Gammal 2010-07-28, 14:46

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Två timmar bör du hinna på, men det får ju inte vara några större förseningar eller krångel någonstans.
Svara med citat

Gammal 2010-07-30, 12:51

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Resebyråerna utgår från flygbolagen och flygplatsernas förbestämda transfertider, och har inte mycket att säga till om. Amsterdams flygplats är väldigt stor, men också väldigt smidig. 2 timmar brukar räcka gott.
Svara med citat

Gammal 2010-07-30, 13:19

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Standard
Amsterdams flygplats är VÄLDIGT stor, men som du säger, väldigt smidig med. Det finns till och med interna tåg om man inte vill gå. Läs bara skyltarna så kommer du hitta rätt!
Svara med citat

Gammal 2010-07-30, 22:48

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Jag blev lite nyfiken över hur vanligt det är med förseningar och kollade Arlanda ikväll. Av 30 utrikes flygningar mellan 17:40 - 21:00 så var det EN som lyfte i tid. De flesta hade 10-30min förseningar, några enstaka 45-60min försening. Tyvärr kan ju sådant också leda till förseningar till landning där planen måste cirkulera lite innan det får landa eftersom det kommer i fel tid.

Nu vet jag inte om Arlanda hade en osedvanligt dålig kväll (jag tror det) men det är värt att tänka på att det inte är så ovanligt med mindre förseningar som rätt så snabbt äter upp tiden man har att byta plan på. Även om flygbolag och flygplatser brukar göra sitt yttersta för att hjälpa till att komma med anslutande plan, så kan den lugna promenaden bli till en hetsig rusch. I synnerhet den som själv bokar biljetter bör tänka lite, och personligen avskyr jag byten och älskar direktförbindelser.
Svara med citat

Gammal 2010-07-30, 23:01

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Av egen erfarenhet sker de flesta förseningar framåt kvällen. Rusningstrafiken under dagen har satt press på flygplatsernas kapacitet och förseningarna radar upp sig. Under natten hinner alla försenade flyg "komma hem" och vara redo inför nästa dag.

Ibland har jag haft 3-4 timmars transfertid som till slut blev 1-2 timmar, vilket faktiskt var skönt för då slapp man sitta vid gaten i timmar och rulla tummarna. Men visst ökar risken att missa transferflyget ju mindre tid man har. Det är alltid en chansning. Reser man med lågprisflyg ska man vara försiktig eftersom de sällan bokar om en kostnadsfritt. Hos de större bolagen brukar det inte vara något problem.
Senast redigerad av PeterSouth den 2010-07-30 klockan 23:04.
Svara med citat

Gammal 2010-08-13, 12:36

Gäst

Exclamation
Citat:
Ursprungligen postat av tarzan2 Visa inlägg

Hej!

Jag ska resa till New York i september och kommer mellanlanda i Amsterdam på dit vägen. Jag har ca 2 timmar mellan flygen. Är detta tillräckligt eller behöver man mer tid? Jag har bokat flygen genom en resebyrå, ska man då räkna att dom har tagit med det i beräkningen?
Bara kolla upp vart du ska när du kommer till flygplatsen så att du slipper irra runt med 20min till avgång.
Tänk på att det är stora plan så man boardar oftast ca 40-60 min innan avgång och att säkerhetskontrollerna tar längre tid vid flygning till USA.
Svara med citat

Gammal 2012-01-27, 11:23

Ewing

Nykomling
Ewing är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Standard Arlanda-Heathrow-JFK
Hej,

Flyger från Arlanda till Heathrow för vidarefärd mot JFK i New York.

transfertiden på Heathrow är 1 timme och 55 minuter. Samma flygbolag dock. men det känns ändå som om detta kan bli tight då jag förstått att plan till USA boardas tidigt och att säkerhetskontrollerna är rigorösa. Köpte biljetten på Ticknet.

Hemresan känns körd. Då är transfertiden på Heathrow t imme och 30 minuter för vidarehemfärd till Arlanda. Detta efter en långflygning där det kan häxa en del med tiden. Dock lär det inte vara samma boardinghets och säkerhetskontroll.

Vad tror ni?

/Ewing
Svara med citat

Gammal 2012-01-27, 11:37

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Ewing Visa inlägg

Hej,

Flyger från Arlanda till Heathrow för vidarefärd mot JFK i New York.

transfertiden på Heathrow är 1 timme och 55 minuter. Samma flygbolag dock. men det känns ändå som om detta kan bli tight då jag förstått att plan till USA boardas tidigt och att säkerhetskontrollerna är rigorösa. Köpte biljetten på Ticknet.

Hemresan känns körd. Då är transfertiden på Heathrow t imme och 30 minuter för vidarehemfärd till Arlanda. Detta efter en långflygning där det kan häxa en del med tiden. Dock lär det inte vara samma boardinghets och säkerhetskontroll.

Vad tror ni?

/Ewing
Är flygen i tid är det inga problem, blir det förseningar så Du missar får Du som Du vet en senare flight, blir det förseningar så är de inte sällan stora och då kvittar det hur länge man har mellan planen, man kan aldrig gardera sig helt mot detta. Alternativet att sitta flera timmar extra på en flygplats för att ha större chans att komma med flyget är inte heller kul :-(

Gammal 2012-01-27, 15:52

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Precis som ovan skribent påpekade bör du inte oroa dig. Är flyget i tid slipper du lulla runt på Heathrow i flera timmar. Är flyget försenat går du till informationen/transferkontoret på terminalen och blir ombokad till nästa flight (utan kostnad, om du missat flyget pga försening)
Svara med citat

Gammal 2012-01-30, 14:11

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Amsterdams flygplats är stor, ja, men det är välskyltat och smart byggt så det ska inte vara några problem att hinna på två timmar. Vi hade 1.25 mellan flygen när vi skulle till Vancouver och då skall man igenom diverse utom-EU-kontroller.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8