ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-06, 23:27

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard Bästa och sämsta flygplatsen?
Det finns en del officiella listor över världens bästa och sämsta flygplatser. Men det är alltid subjektivt. Vilka flygplatser tycker du bäst och sämst om? Ge en liten förklaring
Svara med citat

Gammal 2010-07-07, 10:12

Dexter

Nykomling
Dexter är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Standard
Jag har mest flygit i Europa så det får bli bästa och sämsta flygplatsen i Europa.
Bäst är jag lite tråkig och säger Köpenhamn. Tycker att flygplatsen är öppen och trevlig och att det finns ett bra utbud på restauranger och affärer.

Sämst är enligt mig Berlin-Tegel. Alldeles för liten för en stad som Berlin. Ingen plats att sitta överhuvudtaget vid de flesta gaterna och knappt några restauranger och affärer.

Mest överskattad är Zürich. Den brukar alltid vara högt rankad på olika listor. Visserligen funkar allting som det ska, men flygplatsen i sig känns väldigt grå och tråkig. Jag tycker aldrig det är något trevligt att spendera tid där.
Svara med citat

Gammal 2010-07-07, 10:42

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Singapore Changi airport är riktigt sjyst. Bra med luft/volym och ljuddämpning så man känner sig nästan ensam, trots den enorma mängden passagerare som den hanterar.

Paris Beauvais är en riktigt sunkig flygplats vill jag minnas, det var iofs några år sedan jag var där, men det kändes inte bra.
Svara med citat

Gammal 2010-07-10, 03:29

hepp

Medlem
hepp är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Thumbs up
CPH! inget slår den flygplatsen.
Svara med citat

Gammal 2010-07-10, 13:42

Beatjunkie

Medlem
Beatjunkie är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Standard
Håller med att CPH är väldigt bra och så. Jag tycker även att T5 på Heathrow är bra.

Däremot var Newark en besvikelse!
Svara med citat

Gammal 2010-07-10, 14:19

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Nu tar jag mig friheten och svarar min egen tråd.

Jag håller också med er att CPH är en riktigt bra flygplats, nordens bästa. Toaletterna må vara en ständig röra, men resten av flygplatsen är i topp. Ett stort plus även för transportmöjligheterna: allt från X2000, Eurolines och Swebus till pendeltåg, stadsbussar och även Köpenhamns tunnelbana!

Den bästa flygplatsen jag varit på är dock München, speciellt T2 (Star Alliance terminalen). Jag har nog aldrig sett en bättre organiserad, lätt-att-hitta-allt, praktisk och elegant flygplats. Trots dess storlek och avstånd från München (kan mätas med Arlandas avstånd från Stockholm) går det snabbt och enkelt att ta sig dit.

Vad gäller sämsta flygplatsen står det jämnt mellan Göteborg Säve och Altenburg i Tyskland. Visserligen är poängen med dessa flyghyddor att vara enkla och billiga, men känslan att man är på en bondgård är droppen som får kannan att rinna över... Altenburg har som mest 2 avgångar om dagen, båda med Ryanair, så markpersonalen har väl rätt sköna arbetstider!

Edit: den här bilden pa Säves "terminal" har en riktigt skön kommentar!
Senast redigerad av PeterSouth den 2010-07-12 klockan 21:27.
Svara med citat

Gammal 2010-07-10, 16:10

Gäst2

Standard flygplats
Sämst i Europa av de stora skulle jag säga Charles de Gaulle är. Trångt rörigt och nedgånget. Du vill inte ha en tight anslutning. Den som inte fått sitt baggage bortschabblat på CDG räcker upp en hand!

Bäst i Europa vet jag inte men det är iaf inte CPH! Fruktansvärda köer på sommaren. Danskarna kan vara otrevliga när de vill och om de inte strejkar i vanlig ordning. Dessutom är den dyr. Både mat och flygbilljetter.

Bäst? Klia eller Changi! lätt. En helt annan värld där allt bara fungerar och alla är serviceinriktade.
Svara med citat

Gammal 2010-07-10, 17:26

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst2 Visa inlägg

Den som inte fått sitt baggage bortschabblat på CDG räcker upp en hand!
Otroligt nog har det inte hänt mig! Inte heller missade jag anslutningen eller blev försenad. Det måste ha varit änglavakt! Minns att det satt ett gäng uppgivna tyskar vid gaten bredvid som hade väntat en hel natt på deras försenade plan till Düsseldorf. Stackare! Det hade kanske varit enklare att byta in flygbiljetten mot en tågbiljett?

Citat:
Ursprungligen postat av Gäst2 Visa inlägg

Danskarna kan vara otrevliga när de vill och om de inte strejkar i vanlig ordning. Dessutom är den dyr. Både mat och flygbilljetter.
Håller tyvärr med om att servicen ibland varit mindre bra på CPH, men det gäller såväl svensk som dansk personal! Jag har själv en polare (svensk, kassör i taxfree butiken) som jag fått läxa upp rejält efter att jag såg hur han behandlade kunderna. Och billiga flygbiljetter finns det visst, mitt eget rekord från CPH är 9€ inkl skatter med EasyJet
Svara med citat

Gammal 2010-07-10, 17:39

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Standard
schiphol (Amsterdam) gillar jag, mysiga barer och restauranger, butiker, och det bästa av allt är de liggstolar som finns(gratis), aldrig sett tidigare på någon annan flygplats, helt suveränt om man ska vänta in en flight på några timmar, sämst, jobbigast och tråkigast måste jag nog säga Ninoy Aquino Internatinal Airport (Manilla).

Gammal 2010-07-12, 09:09

YoFro

Standard
Jag gillar Hong Kong's flygplats bäst av alla jag har besökt. Luftigt, snyggt designat och stort utbud av butiker och sevärdheter. Dock är den stor, vilket innebär att det kan ta en stund att ta sig mellan terminalerna - även om flygplatsen är väldigt bra organiserad. Det förarlösa tåget fungerar smidigt till detta.

Gällande någons kommentar om säve måste jag säga att jag inte håller med. Då detta inte är en transferflygplats på något sätt så uppskattar jag faktiskt att den är så liten och smidig. Det går snabbare att ta sig dit än till Landvetter från centrala gbg och man behöver inte vara på plats lika tidigt. Så för min del, om det gäller en kort europaflygning, uppskattar jag mindre flygplatser.
Svara med citat

Gammal 2010-07-13, 08:37

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Sämst: Det mesta som RyanAir flyger till. Både Bryssel-Charleroi, Paris-Beauvais och Milano-Bergamo är ganska sunkiga, och det som RyanAir betalar räcker inte till någon upprustning.

Bäst: Kastrup ligger bra till, de verkar klara av alla typer av resande där på ett OK sätt, men å andra sidan är mina erfarenheter av Asiatiska flygplatser närmast obefintliga. Jag har hört många vara lyriska över Singapore, men också Dubai (om man flyger med Emirates)
Svara med citat

Gammal 2010-07-30, 03:26

Gäst

Standard
Best: Shangi, München

Sämst: Arlanda - överskattad, arrogant/otrevliga
Svara med citat

Gammal 2010-07-30, 07:23

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Bäst:Arlanda, miami airport,cologne airport,flygplatsen i dominikanska , alla desa var det smidigt o bra service på.
Sämst:

Man kanske inte har fått ett leende med varenda en men alla har skött sitt jobb o gett bra service
Svara med citat

Gammal 2010-07-30, 08:45

mondiano

Medlem
mondiano är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
Flygplatsen i Caracas tillhör de absolut sämsta och tråkigaste jag har besökt. Den är värd en omväg! För att undvikas alltså...
Newark platsar också här. En vacker dag, kanske, inser myndigheterna att det lönar sig att ha trevlig personal. I väntan på den dagen undviker jag EWR.

Schiphol är riktigt trevlig, risken finns att man missar flighten pga allt som finns att se/göra.
Munchen är också bra. Helt klart att föredra framför storebror, Frankfurt.
Bogota gillar jag också. Bra matställen, otroligt effektiv taxisystem, och så live musik (!!) de två gångerna jag varit där.

Gammal 2010-08-13, 12:59

Gäst

Exclamation
[quote=mondiano;124839]Flygplatsen i Caracas tillhör de absolut sämsta och tråkigaste jag har besökt. Den är värd en omväg! För att undvikas alltså...
Newark platsar också här. En vacker dag, kanske, inser myndigheterna att det lönar sig att ha trevlig personal. I väntan på den dagen undviker jag EWR.

Håller med om EWR.
Jag var där i somras och eftersom jag sitter i rullstol så behöver jag extra assistans från gaten och när vi kom dit trötta och stela efter en resa på 8h så står det en uttråkad tant utanför och tuggar tuggummi. När hon väl har förtsått att jag ska ha en rullstol springer hon igenom hela terminalen och till pass kontrollen. efter det springer hon lika fort ner till bagage banden och lämnar av mig där utan att se att jag får min riktiga stol.
Kanske skönt för mig som satt ner att det gick fort men inte lika bra för mina gående medresenärer som ska bära allt handbagage...

Annars tycker jag att det var en helt okej flygplats.
Bra service
Lätt att hitta
Mycket platser vid gaten
VÄLDIGT många indier (inget fel på dom men det är överfullt på EWR)

Väldigt grundlig säkerhets kontroll.
Kan man ju förstå efter vad dom har varit med om, men jag har aldrig blivit så noga undersökt förut.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8